Grejen är att om du ska ta dig genom de tidigare nämnda 6-8 encounters på en dag så kan inte varje enskilt encounter vara särskilt utmanande. Du blir av med lite hit points och kanske någon spell, och använder kanske någon begränsad klassförmåga, men du är inte i någon dödlig fara förrän framåt slutet av dagen då du börjar få rätt ont om de nämnda resurserna.anth;n114230 said:Däremot anser jag personligen att DnD5 är helt felbalanserat. Det DnD5 kallar för "vanliga" encounters räknar jag inte ens som encounter. Det DnD5 kallar för dödliga encounters ser jag som vanliga encounters.
Man bör också vara medveten om att om man rör sig mot färre men hårdare encounters så gör man casters bättre och martials sämre, då de förra kan bränna resurser för att göra mycket area-skada och liknande, medan martials är bättre på varaktig skadeutdelning.
Edit: Därmed inte sagt att detta nödvändigtvis är fel, men man bör vara medveten om vad ändringar har för effekt innan man gör dem. På samma sätt ser man ibland folk som säger "jag vill ha mindre magi, så jag delar ut färre magiska föremål" utan att tänka på att det också gör icke-magiker mer illa än magiker, då magiska föremål är det som låter icke-magiker vara med på magikernas arena och leka.