Re: Trovärdighet och logik
Själv undrar jag hur väl medeltidens människor kunde sin geografi. Förmodligen visste man inte vad som pågick utanför den egna byn/närmaste trakten. En del reste väl då och då in till någon större stad, men längre resor tog faktiskt lång tid och var tvugna att planeras. Därför tror jag inte att man(obildade människor) hade någon vidare uppfattning om hur världen såg ut.
I Geminis värld hör man väl om en del kända platser, till exempel det vackra Ravarra, det föränderliga Merodak, det nya riket Mordinand osv. Frågan är dock om man verkligen vet eller bryr sig om om dessa platser är verklighet eller saga.
Historien om de dära männen som kom ner ur bergen och började använda magi är nog känd i mer eller mindre förvanskade varianter. Däremot måste man minnas att många källor till kunskap bränndes, förstördes och plundrades under fursteupproren. Själv gillar jag tanken på att de stora kunskaper som försvann då verkligen lämnar sina spår, och därför tycker jag att vetskapen om järnporten borde ha försjunkit i glömska i furstarnas provinser.
Självklart vet de mer välinformerade och bildade om dess existens. Säkert är också att rykten cirkulerar om att den har öppnats och att mörkret åter har fallit över världen. Det är väl sånt det viskas om i skyddade gatuhörn i städerna, och sådant som man helst talar om bakom lyckta dörrar eller i goda vänners sällskap på någon taverna. Präster kan nog tänkas ställa sig på något torg och börja predika om mörkrets härkomst och järnportens öppnande, men sådana blir ju inte långvariga när vakterna tillkallas.
Allt som allt har nog folk i regel en ganska god bild av vad som har skett. I alla fall de som bor nära städerna. De andra hajjar ingenting.
Direkt efter järnportens öppnande, precis när solen förmörkades undrade säkert folk vad f-n som pågick. Såväl furstar som markiser tvingades nog komma ut med en förklaring. Jag skulle tro att det blev astrologerna som fick förklara det hela för folket i furstarnas provinser. De kan säkert se vad som har hänt och intyga att det inte är någon direkt fara. Varför solen förmörkas då och då är nog ett ämne de inte kan sluta gnabba om. Teorierna kan vara hur otroliga som helst: "En stor bevingad best flyger över himmlen och förmörkar solen en gång varje dag", "Det är rök från de vulkanutbrott som sker dagligen i de norra bergstrakterna som gör det", "Det är ett makabert ljusspel som beror på en liten förändring i solens bana", "Det är masshysteri, solen förmörkas aldrig", "Månen har fallit närmare vår jord", "Det är dvärgarnas fel!", "Det är ett resultat av Mörkrets magi, samma sak inträffade för 1200 år sedan när mörkermagikerna kom från norr" osv. osv. Kanske tröttnade folket på att vänta, tog till sig någon astrologs teori, tog till sig kyrkans teori, eller helt enkelt struntade i alltihopa.
/Hobert