Nekromanti [M:ÅN] Min zonsektor [SPOILERS]

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Det fanns f.ö en del sånt här i tidigare vaersioner.

I MUA fanns strupsvamp, som var en äcklig växt som slog rot i magen och växte ut. Den gjorde värden omåttligt hungrig och till slut dog värden, mätt och glad. Eller ja, mätt iaf.

I Mutant 1 fanns lil, en slags levande frön, gröna människor, som alla stammade från ett dråparträd. Den här muterades senare in i MUA.

I MUA fanns köttrosen som hade ett slags gift som innebar att den förgiftade sakta själv blev till en köttros. Det innebar inte nödvändigtvis att offret avled, utan det fanns indicier på att köttrosen fortsatte att leva, varför många var ovilliga till att avverka trädet, eller äta dess saftiga bark.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Etepete said:
Jag tycker att det ar ett skont koncept- enda farhagan ar att det ligger for nara drapartrad och lil
Det är ju en bonus!
Vi ska visserligen ha en annan zonsektor mer direkt baserad på Mos Mosel, men det finns säkert plats för båda. :gremsmile:
Jag gillar hursom detta koncept - och kul att se många bra tips och idéer här!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Ja, desstå bättre nästan! När allt är så muterat och konstigt så gillar jag om det finns flera grejer som är lika varandra, men helt klart skiljer sig åt. Jag gillar dråparträd, men jag tycker alla dråparträd ska fungera på lite olika sätt.

Mer variation i mutantvardagen!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Måns said:
Det fanns f.ö en del sånt här i tidigare vaersioner.

I MUA fanns strupsvamp, som var en äcklig växt som slog rot i magen och växte ut. Den gjorde värden omåttligt hungrig och till slut dog värden, mätt och glad. Eller ja, mätt iaf.

I Mutant 1 fanns lil, en slags levande frön, gröna människor, som alla stammade från ett dråparträd. Den här muterades senare in i MUA.

I MUA fanns köttrosen som hade ett slags gift som innebar att den förgiftade sakta själv blev till en köttros. Det innebar inte nödvändigtvis att offret avled, utan det fanns indicier på att köttrosen fortsatte att leva, varför många var ovilliga till att avverka trädet, eller äta dess saftiga bark.
Med andra ord är jag mer traditionell än jag kände till? Coolt =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
krank said:
Med andra ord är jag mer traditionell än jag kände till? Coolt =)
Alltså... jag glömmer alltid bort att du inte har spelat mutant förut =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Alltså... jag glömmer alltid bort att du inte har spelat mutant förut =)
Jag väljer att se det som en styrka =)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,072
TomasFriaLigan said:
Jag gillar hursom detta koncept
Jo, jag haller med. Som en blandning mellan spirouaventyret De Forvisades Dal och tidsmaskinen. :gremsmile:

Fanns det inte aven en vaxtparasit i Efter Ragnarok?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Läste bara det första du skrev och inte hela tråden, så jag vet inte om jag skriver något som redan sagts här. Men jag skulle vilja tillägga några idéer ifrån koncept i tidigare kampanjer jag själv spellett. Om du skulle använda det så vill jag inte lägga det i det öppna. Så here goes en spoilersektion.
Du skulle definitivt kunna ha någon slags insektslika saker som faktiskt lever i symbios med "växten". Dessa polinerar blommor och andra saker. De är också, eftersom de inmundigar delar av växten, under dennas kontroll. Hur stora de är är upp till dig, skulle kunna vara stora som folk eller bara stora som katter, det spelar mindre roll. Vad som spelar roll är att deras honung är beroendeframkallande, hallucinogen och smärtstillande, samt ger ytterligare kontroll över de som äter den. Honungen är också eftertraktad för dessa egenskaper, framförallt då av knarkare och läkare som behöver smärtstillande. De vet inte att drogen gör en öppen för påverkan av "växten" så klart utan tror att de är de själva som bara tar sig in och lurar insekterna och de konstiga blomtyperna som bor där. Att samla honung kan vara ett uppdrag för att få in RP i den här zonsektorn, kanske vill de tjäna en hacka på att sälja droger, eller så vill de hjälpa en läkare som har slut på smärtstillande? Detta öppnar också upp för övertagna drönarmänniskor som fungerar som kingpins inne i den närliggande staden. Dessa kan ha skitläskiga mördarinsekter, konstiga glittrande pollenattacker och kanske kan öppnas upp för att visa på någon slags blomhumanoid som lever inom dem och som förtär deras kropp inifrån och ibland även äter nyfikna RP? :gremsmile:
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag gillar Anarchs förslag! Då finns det en handelsstation vid ytan!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,072
krank said:
Kanske kan den som är smittad kommunicera direkt med Grönskan? I fönstret mellan att knottrorna dyker upp och att man helt "övergår i helheten" kanske.
Kanske sektorn har en eller två "nysmittade" som hinner väsa ur sig en varning innan blomstergrönskan gör linssoppa av deras hjärnor - så att RP får lite kontext och någon att konversera med.

Direkt kontakt med grönskan kan ju även ske a la Alien - fastlimmade halvlik i kokonger som fungerar som växtstyggelsens stämband
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
I botten av sektorn lever ett antal människor, "Underlevarna", som ser ut som vanligt folk utöver att deras nackar och ryggar täcks av någon form av blommor. De saknar språk, men är vänliga och inbjudande. De verkar leva i total harmoni med sin omgivning, annars farliga rovdjur lever sida vid sida med civiliserade människor och ofarliga smådjur. Här är det också extremt lummigt och grönt, massor av pollen i luften och starka naturliga lukter.

Jag har två kommentarer, som jag tänkte utveckla i ett långt och spännande inlägg, men eftersom jag inte har tid tar jag det kort och trist istället:

1) Svampar är häftigare än blommor, och visuellt intressantare.

2) När jag försökt spela eller spelleda språklös kommunikation i rollspel har det bara blivit ansträngt och onödigt krångligt. Jag rekommenderar att de faktiskt kan tala och att rollpersonerna förväntas tala med dem. (Det är fullt möjligt att andra har annan erfarenhet av detta och verkligen gillar det.)

/tobias
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,072
Gurgeh said:
1) Svampar är häftigare än blommor, och visuellt intressantare.
Jag haller pa blommor. Grym ide. Garna typ anemoner i olika farger :gremsmile:
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Etepete said:
Gurgeh said:
1) Svampar är häftigare än blommor, och visuellt intressantare.
Jag haller pa blommor. Grym ide. Garna typ anemoner i olika farger :gremsmile:
Medhåll.

Krank, lyssna inte på dom som tror att det skulle vara bättre med svampar. Dom har nämligen fel.

Svampinfektion liksom. Troll med svamp på ryggen. Osv. Att det slår ut blommor på ryggen är mycket mer freakish.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Jag håller med. Tycker att blommor är coolare i detta fall. Onda svampar finns alltid. Onda blommor, not so much. Plus att jag gillar idén med att hotet är färggrant och vackert. "Framtiden är skitig och går i gråtoner" känns liksom bara så jävla modern First person shooter - lins. Skittråkigt.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Precis som andra har varit inne på så behövs möjligheter till kommunikation för att inte Grönskan och vildar ska bli reducerade till ett farthinder på vägen till det som verkligen är av vikt i zonen. Jag hade antagligen skapat zonen som en potentiell krutdurk, men en zon som för närvarande är relativt lugn. Frågan är om zonen förblir lugn när rollpersonerna rör om i grytan eller om de tänder den metaforiska stubinen.

Men ja, det jag tycker kräver mest revidering är vildarna. Först ändra dem till några som är civiliserade nog att tala med. Nästa steg är att förklara varför de ens är kvar i sjunkhålet. Om rollpersonerna kan ta sig ner via byggnaderna så bör sjunkhålsborna kunna ta sig ur och bort från Grönskan. Finns det något där nere som är värdefullt nog att det är värt det att stanna trots det yttre hotet? Har de ingått i en ohelig allians med Grönskan? Att Grönskan har funnit någon nytta med sjunkhålsborna och inte aktivt försöker konvertera dem så länge de är till någon nytta.

Sedan skulle det vara kul med fraktioner bland sjunkhålsborna. Kanske låta dem vara uppdelade i stammar som bor i höghusen. Varje stam är starkt sammansvetsad men bryr sig föga om andra stammar. Resurserna är knappa och leder ofta till skärmytslingar. Få dör, men det är vanligt med skador i dessa konflikter. Det är viktigt att veta var främlingar står i fejden om de planerar att spendera tid där nere. Samtliga av de lite säkrare områdena är under någon stams kontroll. Resten håller Grönskan i ett järngrepp.

När det gäller Grönskan så har jag inte så mycket att komma med. Jag gillar tanken på att Grönskan temporärt har slutat expandera. Varför har den gjort det? Vad är det för mäktiga trädliknande ting som den låter växa fram på dess områden? Jag tänkte också att den kan fokusera på att producera pollen som den behöver bland de växter den har absorberat, och på så sätt få fram specialister. Vill den fokusera på expansion? Satsa på lejontänder (maskrosor). Försvar? Kanske törne (vildrosor) osv. Så att man ibland kan luska ut vad en underlevare är bra på genom att titta på dess blommor.

Så möjlighet till kommunikation, fraktioner med komplicerade relationer, hemligheter, balla saker att utforska inne i Grönskans domäner, äventyrsfrön. Få med detta så tror jag det kan bli en oförglömlig zon. :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
krank said:
Vimes said:
Kan man eldbomba skiten ur den? Finns resurserna? Vad vill Grönskan ha om man måste förhandla med den (typ: sprid dig inte till Arken, hörru, schyssta) Jag tycker det känns "rimligt" att Grönskan kan, om den vill, kommunicera med människor mutanter.
Ja, kommunikation är bra. Jag tänker mig att det är lite som att kommunicera med Cthulhu eller så; överhängande risk för mentala problem/infektion, men det går. Hyfsat inkompatibla mindsets.

Kanske kan den som är smittad kommunicera direkt med Grönskan? I fönstret mellan att knottrorna dyker upp och att man helt "övergår i helheten" kanske.
Det skulle kunna vara en aktiv handling från Grönskan att assimilera någon. Dvs om den ville så skulle den låta bli och istället låta smittade agera språkrör och därmed hålla fönstret öppet så länge som den önskar.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Anledning till att folk faktiskt bosätter sig där kan väl rimligen vara att det är en väldigt gammal "organism" och då borde den följdaktiligen ha en hel del "visdom". Säg att de stackarna som bor där är troende och ser blommorna som ett gudomligt ingripande i en annars otrygg värld.

Angående kommunikation så kanske blom-varelsen kan kommunicera vi telepati/hjärnvågor eller via någon som inte är så nere i träsket. Ju längre ned i slukhålet man kommer så är folk mer "upphöjda" och närmare sin gud då de vandrat in i dimman. Hela nedre plan är oförmögna att kommunicera med spelarna som behöver hjälp av ngn mellanhand.

Att den sedan vill härska över världen behöver ju inte betyda att den är en ond växt som attackerar alla.
Det känns för mig som att den assimilerar allt i slukhålet och kommer förmodligen ta sig ur den ngn gång längre fram, den kanske har som drivkraft att skapa fred och inser inte själv att den bara skapar drönare av allt annat liv.

När de smittade nått sin fulla livslängd så förs de till en central plats i sänkan och bildar tillsammans med andra "döda" växtens bas. Här tänker jag lite som 'Nagelfar' att ju fler som assimileras och dör desto större växer sig växten/trädet och desto större område kan den assimilera.

eller något i den stilen
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Någon form av liten sammanfattning av saker jag tänker på just nu, och som eventuellt får ramla runt lite i huvudet ett tag till:

- Grönskan behöver agendor; mer än "sprida sig".
- Det behövs en anledning att Grönskan inte spridit sig mer.
- Det behöver finnas potentiella kriser; vad händer om Grönskan börjar sprida sig, eller hotas av eld och gift, eller det syraregnar?
- Grottsystem?
- Byteshandel med Överlevar-stammarna.
- Resurser i husen, som stammarna ger sig ner och plockar, för byteshandeln.
- Skördande? Grönskans medicinska effekter?
- Kommunicera med grönskan. Hur? Och varför? Och vilka risker finns? Går det att förhandla?
- Båda grupperna har språk. Måste kunna kommuniceras med.
- Insektslika varelser?
- Varför är Överlevarna kvar i slukhålet?
- Överlevarna har stammar/familjestrukturer?
- Mäktiga trädliknande ting?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,072
- Grönskan behöver agendor; mer än "sprida sig".

- Annars tycker jag självförsvar ar en bra och mutantig agenda. Gar att spinna vidare pa med paranoia, mordiska utfall och radsla

- Det behövs en anledning att Grönskan inte spridit sig mer.

- Sjunkhalet kanske ar ett mikroklimat. For den delen - den omgivande terrangen kanske ar dott grus och syraregn.

- Det behöver finnas potentiella kriser; vad händer om Grönskan börjar sprida sig, eller hotas av eld och gift, eller det syraregnar?

- Frackt med en valdsam reaktion pa plotsliga kriser - eld, syraavrinning ned i sjunkhalet och kanske snokande rollpersoner. Pollinering - lite som en maskros - med massa sporer som sprider sig for vinden vore frackt och sa dar lagom katastrofalt. Vad hander sedan med de forblommade?

- Grottsystem?
Varfor inte? Langst nere, vid Gronskans rot, sprakror uppkletade runt rotterna i biogojs.

- Byteshandel med Överlevar-stammarna.

Rituell - blomsterkransar/offer (sarskilt signifikant) och bruksvaror tillsammans.

- Resurser i husen, som stammarna ger sig ner och plockar, för byteshandeln.

- Skördande? Grönskans medicinska effekter?

- Kommunicera med grönskan. Hur? Och varför? Och vilka risker finns? Går det att förhandla?

Gronskan kan ha ett par sprarkror, som ar underlevare som ar extra integrerade/doda. Kanske aven nyinfekterade som fortfarande har viss sprakformagor


- Båda grupperna har språk. Måste kunna kommuniceras med.

Vad sags om att ovre gruppen har rudimentart handelsspråk. Kanske stannar då och då zonfarare och zonkaravaner och handlar med "folket i halet"

- Insektslika varelser?
Megabin :gremsmile:

- Varför är Överlevarna kvar i slukhålet?
Mördande omgivining. Fördelar fran grönan - frukter, bär, orter. Lä fran zonvinden

- Överlevarna har stammar/familjestrukturer?
Kan ju vara en ganska liten grupp. Kanske en handfull karnfamiljer eller en storfamilj. Hur noggrant behover de beskrivas?

- Mäktiga trädliknande ting?
Zon-enter? Tycker nog gronan funkar battre som mystisk narvaro.
 
Top