Nekromanti [M:ÅN] Min zonsektor [SPOILERS]

Tyr

Hero
Etepete said:
- Mäktiga trädliknande ting?
Zon-enter? Tycker nog gronan funkar battre som mystisk narvaro.
Ville bara påpeka att det inte var enter jag hade i åtanke när jag skrev mitt inlägg, utan snarare skumma "byggnadsverk" av växtlighet med okänd funktion. Jag var medvetet vag för att försöka kittla fantasin, men om det gjort att folk tänkte enter så var det slarvigt skrivet av mig. :gremsmile:

Galten

Veteran
Har inte detaljstuderat ditt upplägg för att undvika spoilers. Men jag kom direkt att tänka på avsnitt 2 i nya Hannibal-serien, den med Mads Mikkelsen som Lecter.

Där har vi en seriemördare som försätter sina offer i koma för att sedan gräva ned dem i marken, håller dem vid liv med medicinska hjälpmedel och odlar svampar i de fortfarande levande kropparna. Detta för att på något sätt koppla samman människan och svampar genom deras myceler. Någon får gärna rätta mig om jag uttrycker mig fel.

Så jag tänker mig att detta av någon anledning faktiskt funkar i denna postapokalyptiska värld och vi har början på någon slags "hive mind" matad av individer genom att kidnappa, lura, eller på annat sätt manipulera utomstående till deras lya för att utöka denna organism. Sedan behöver inte det vara svampar utan just någon slags blommor (kanske inte prästkragar men något mer groteskt).

Detta behöver inte vara en odnskefull organism i sig men inkorporerandet av information/medvetande är inte en rolig upplevelse och inte uppskattas av någon vettig person.

// G

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu har jag börjat skriva lite igen! Nu har jag funderat på att göra det lite mer öppet, ha lite flera återanvändbara krokar och så. Såhär skrev jag nyss om Överlevarna:

OBS! Namnen är placeholders. Jag kom inte på några bra namn spontant, och ville inte skriva X, Y och Z.

I höghusens översta våningar bor folk som lever på att utforska ruinerna och föra tillbaks olika fynd i form av konserver, mer eller mindre trasig teknik, böcker på språk ingen längre talar, nyckelkort som man inte vet var de leder, och annan kuriosa. De är organiserade i klaner som konkurrerar med varandra om de bästa husen. Just nu är klanen Ohori störst; några av de andra klanerna känner sig hotade och har i hemlighet börjat förbereda en kupp för att plocka ner Ohori ett par pinnsteg.

Ohori leds av matriarken Xandra, som styr med fast hand. Hennes son Purkel är i övre tonåren, och saknar egentligen intresse av klanpolitik eller ledarskap; han vill utforska världen. Xandras högra hand Fithion är ute efter Purkels hand; hon vill ta över ledarskapet från Xandra, och har börjat sprida rykten om att Xandra börjar tappa greppet och bli för gammal för sitt arbete. Även folk från andra klaner, både män och kvinnor, skulle gärna gifta sig med Purkel för att på så vis få in en fot i den mäktiga klanen.

Min tanke är att det här visserligen kan bli ett äventyr och sedan klart, men jag tänker ändå att man mycket väl kan göra en lite mer av det hela. Klanpolitik kan trots allt vara ganska mumsigt; jag tänkte att man nog kan utgå från Ohori och därifrån tänka sig att det kan finnas andra klaner med liknande strukturer (ledare, sekonder, etc). Själva kuriosan och utforskningen tänker jag kan ge upphov till allt möjligt; från köpslående om någon fantastisk pryl man hittat (kombinera med klanpolitik!) till att man själv ger sig ner, och kan hamna i gräl med klanmedlemmar som menar att man ger sig in på deras territorium. Men jag känner att det kanske inte behöver skrivas ut, utan gott kan få finnas där som tänkbara saker att bli inspirerad till. Jag har trots allt bara 4-8000 tecken och ska få plats med Underlevare, Grönskan, smittan och en allmän miljöbeskrivning också.

Om grönskan är en organism ar den kanske nått sin fulla storlek och kan inte växa mer, den är vuxen helt enkelt.

Dess mål skulle kunna vara att reproducera sig, helt enkelt få någon/något att ta ut ett frö till en annan plats och plantera det där, för att skapa en värld fylld med grönskande mindcontrolling sjunkhål.

Detta är anledningen till att det finns så mycket medicinalväxter här grönskan planerar helt enkelt sin spridning genom att folk tar frön och växter med sej ut ur zonen.

Meh vet inte dök upp i huvudet bara.

Vimes

Sillkung
Swedish chef said:
Om grönskan är en organism ar den kanske nått sin fulla storlek och kan inte växa mer, den är vuxen helt enkelt.

Dess mål skulle kunna vara att reproducera sig, helt enkelt få någon/något att ta ut ett frö till en annan plats och plantera det där, för att skapa en värld fylld med grönskande mindcontrolling sjunkhål.
+1