Har inte detaljstuderat ditt upplägg för att undvika spoilers. Men jag kom direkt att tänka på avsnitt 2 i nya Hannibal-serien, den med Mads Mikkelsen som Lecter.
Där har vi en seriemördare som försätter sina offer i koma för att sedan gräva ned dem i marken, håller dem vid liv med medicinska hjälpmedel och odlar svampar i de fortfarande levande kropparna. Detta för att på något sätt koppla samman människan och svampar genom deras myceler. Någon får gärna rätta mig om jag uttrycker mig fel.
Så jag tänker mig att detta av någon anledning faktiskt funkar i denna postapokalyptiska värld och vi har början på någon slags "hive mind" matad av individer genom att kidnappa, lura, eller på annat sätt manipulera utomstående till deras lya för att utöka denna organism. Sedan behöver inte det vara svampar utan just någon slags blommor (kanske inte prästkragar men något mer groteskt).
Detta behöver inte vara en odnskefull organism i sig men inkorporerandet av information/medvetande är inte en rolig upplevelse och inte uppskattas av någon vettig person.
// G