Nekromanti M läser T of Elemental Evil

MattiasLejbrink

Swordsman
Efter ett tags frånvaro har jag återvänt till gamla D&D och läser Temple of Elemental Evil av Gary Gygax och Frank Mentzer. Det är en äventyrsmodul till AD&D från 1985 utgiven av TSR. Efter en sejour med andra typer av rollspel är det en del kul grejer med genren (~OSR) som slår mig när jag läser den här typen av modul igen.

Jag älskar AD&D och tillbehören så se det här som en kärleksfull betraktelse, även om jag kommer att peka ut en del saker som kan framstå som kritik mot genren.

Spoilervarning: jag kommer att skriva om äventyrsmodulen jag kommer att skriva om. <==== denna mening med på förekommen anledning.

Kommentera gärna! :)

MattiasLejbrink

Swordsman
Låt oss börja med landsbygden i the village of Hommlet som är en klassisk D&D by där en grabbnäve bönder försörjer smeder, köpmän och vagnsmakare med mat. Bönderna är mest där för den lantliga stämningens skull och invånarna har utvecklat immunitet mot hunger och törst genom åren. Byns fåtal mysiga kreatur betar på en äng stor som ett pingisbord.

MattiasLejbrink

Swordsman
Sedan kommer ONDSKAN i form av banditer och kobolder (detta är trots allt ett äventyr från 1st level) och jagar bort bönderna. Banditerna och kobolderna har förmodligen samma genmutation som byborna - behöver inte äta eller dricka.

MattiasLejbrink

Swordsman
Nu samlas All Things Wicked och mördar varandra i en våldsam maktkamp! Skoja bara, de gör såklart gemensam sak och bygger ett stort ondskefullt kollektiv och myser.

MattiasLejbrink

Swordsman
Det här är härligt också: "many of the inhabitants are zero-level types; treat as 1-1 Hit Dice for purposes of combat, if such occurs (which should be infrequest at best)"

Strid med byborna helt otänkbart tills första bonden ofrivilligt smädar en spelare och de känner sig nödgade att döda bonden och sedan vakten som kommer och sedan resten av byn som anfaller. Det är en tuff värld och bonden skulle ha vetat bättre än att mucka med en spelare! *spelledaren sliter sitt hår och river modulen*

MattiasLejbrink

Swordsman
Nu kom jag på en sak till. Bygger inte en hög närvaro av banditer på att det finns någon att råna? Annars rånar de av varandra i cirkel, lite som julklappsbyte? De kan ju inte gärna råna Giant Rats eller Centipedes?

MattiasLejbrink

Swordsman
"NPC adventurers should arrive with regularity" - en stadig ström av äventyrare spawnar vid spawn-pointen runt berget :D

MattiasLejbrink

Swordsman
Man bör icke bege sig uppströms som lågnivå-äventyrare - vattendrag är nämligen level 5 och uppåt. Banditer och kobolder hänvisas till sina respektive n00b-zones.

God45

#PrayersForBahakan
MattiasLejbrink;n950 said:
Nu samlas All Things Wicked och mördar varandra i en våldsam maktkamp! Skoja bara, de gör såklart gemensam sak och bygger ett stort ondskefullt kollektiv och myser.
Det visar sig väll vara mindre mysigt när man kommer dit? Om jag inte minns fel.

Och är inte matgrejen att fälten och så ligger utanför byn?

MattiasLejbrink

Swordsman
God45;n968 said:
Det visar sig väll vara mindre mysigt när man kommer dit? Om jag inte minns fel.

Och är inte matgrejen att fälten och så ligger utanför byn?
Jo, vi får se hur de onda organiserat sig i och runt templet - jag är fortfarande bara på introduktionen. Mat är en sån grej jag tycker att man kan skippa helt när man lirar OSR just eftersom alla monster och banditer aldrig har mat (eller toalett) nere i sina dungeons. Just därför tycker jag att besvärjelser som Create Food and Water är menlösa. Har man beslutat att folk inte behöver äta kan man skippa mat-grejen helt :)

chrull

Stockholm Kartell
MattiasLejbrink;n988 said:
Jo, vi får se hur de onda organiserat sig i och runt templet - jag är fortfarande bara på introduktionen. Mat är en sån grej jag tycker att man kan skippa helt när man lirar OSR just eftersom alla monster och banditer aldrig har mat (eller toalett) nere i sina dungeons. Just därför tycker jag att besvärjelser som Create Food and Water är menlösa. Har man beslutat att folk inte behöver äta kan man skippa mat-grejen helt :)
Mat och toaletter finns det gott om i OSR dungeons? Svampar, fiskar och andra monster äts. Och det finns ju till och med en hel kategori monster som kallas för Dungeon Cleaning Crew?

Eksem

Champion
Ja, toaletter och matsystem är en del av många dungeons som inte är rena funhouse-dungeons eller turnerings-moduler (som oftast inte har någon ekologi alls). Moduler som Dark Tower, Anomolous Subsurface Environment och många andra har såväl uttänkta ekologiska system som avföringshantering (och toaletter är ett återkommande element åtminstone i moderna dungeons, se t.ex. Death Frost Doom eller Under the Radiant Dome för fina toalettexempel).

MattiasLejbrink

Swordsman
Eksem;n1106 said:
Ja, toaletter och matsystem är en del av många dungeons som inte är rena funhouse-dungeons eller turnerings-moduler (som oftast inte har någon ekologi alls). Moduler som Dark Tower, Anomolous Subsurface Environment och många andra har såväl uttänkta ekologiska system som avföringshantering (och toaletter är ett återkommande element åtminstone i moderna dungeons, se t.ex. Death Frost Doom eller Under the Radiant Dome för fina toalettexempel).
Egentligen kanske jag borde korrigera OSR till... tja, något annnat. Stilen på AD&D skulle jag säga är OS men eftersom det är skrivet 1985 är det knappast någon revival :) Jag kör nog på OS tills vidare för Temple of Elemental Evil.

Anomolous Subsurface Environment har jag hört mycket gott om! Kan ni alltså rekommendera ett inköp?

chrull

Stockholm Kartell
Men Dungeon Clean-up crew är från (som nyast) 1974. Tanken om att dungeons behöver avfallshantering fanns alltså innan det fanns Dungeons & Dragons.

Bolongo

Herr Doktor
MattiasLejbrink;n955 said:
Nu kom jag på en sak till. Bygger inte en hög närvaro av banditer på att det finns någon att råna? Annars rånar de av varandra i cirkel, lite som julklappsbyte? De kan ju inte gärna råna Giant Rats eller Centipedes?
Ja, modulen gör inget större försök att förklara handelsrutter i omgivningen. Man får ha Greyhawk-boxen och extrapolera lite själv om man vill injicera någon realism.