jag vet vad du menar... pc är så stelt och jobbigt att arbeta med.. med macen så för man lite kontroll.. händer det något med sin pc så... är det ofta man inte fattar vad som har hänt... men mad mac så talar datorn om och hur man ska gjöta för att få det bra igen!..
Å andra sidan så är det lätt att göra så när man knyter händerna bakom ryggen på användaren och inte låter användaren komma åt något farligt (eller kraftfullt).
det käns som det är lite mer genomtänkt med mac... det tog ett jävla tag innan o.x 10 komm... men den var mycket bättre än vad xp var/är...
Min gamla brödrost som började brinna varannan gång man använde den var bättre än XP. Jämför med Windows 2000 så får du en rättvisare kamp.
sen är mac mycket snyggare!..
Smaksak. Jag tycker den är fruktansvärd i sin genomskinliga retrostil.
sen fixar jag med hemsidor och design.. som är mycket svårare och få fram på en pc.
Med tanke på att det troligen är samma programvaror du kör som används på PC, bortsett från att det finns 20 gånger så många på PC, så är det knappast sant.
de hade ett test i mac-world.. där de kollade hur många som gör film.. har mac eller pc...
80% hade mac...
5%hade pc...
resten var annat märke...
OK, några missvisande saker här.
Du läste det i Mac-world. Den är nog inte opartisk.
Filmbranchen är en smal nisch, som knappast är representativ för marknaden, speciellt som Apple pumpat in stora pengar får att få exponering i filmer.
sen snackade de lite med folk innom IT... där sa det att det var svårare att få jobb om man andvände pc.. av något slag.
Japp, det kan stämma. Det beror på att de som håller på med sådant oftast inte vill jobba med Mac och därför söker andra jobb.
ljudet är som alla vet också mycket sämre på pc... det flesta som jobabr med fete ljud som tex thechno.. ser ju en omöjlig het i pc..
Också fel. Det beror helt på vilken utrusning du väljer. På det hela taget är datorn ganska oviktig i detta sammanhang, den används i huvudsak bara för att kontrollera andra pryttlar.
sen att macen är dyrare är också fel... det var så ganska länge att macen var dyrare men.. its a new world... en ny mac kostar inte mycket mer än en pc...
Räkna inte bara inköpspris.
Hur dyr är den att uppgradera? Du vill ha snabbare grafik. Hur mycket kostar det? Du vill ha bättre ljudkort, hur mycket kostar det? Du vill ha en redundant nätdel. Hur mycket kostar det? Ett snabbare nätverkskort eller ett nätverkskort för annat media än vad Apple tänkt sig. Vad kostar det?
En stor fördel med PC är att du kan köpa delar för en spottstyver och det finns en stor marknad med reservdelar och begagnatdelar.
Avsaknaden av snabba toppmodeller gör också att livslängden minskar vilket ger en högre kostnad.
I slutänden så är det dock en fråga som räknas. Hur länge kommer Apple att kunna stå emot trycket från jättar som Microsoft, Intel, AMD, IBM, Compaq/HP, Dell, Toshiba och så vidare? Jag är förvånad över att Microsoft ännu inte köpt upp Apple och lagt ner det för att ta marknadsandelar. Det ligger inom deras ekonomiska förmåga.