Nekromanti Macahan!

Stranger

Veteran
Hmmmm tänka sig att kineserna pratade engelska både i sitt hemland och i China Town på 1800-talet. ....Ja strunt samma... jag kom att tänka på en sak när jag satt där och tittade. Borde det inte vara jädrans mycket svårare att lära sig tex Kinesiska än de mer vanliga språken tex Tyska, Franska, Spanska i rollspelet. Språk har ju 2/0 osv. Men Kinesiska borde väl inte undervisas om man inte letar upp en kinesisk lärare eller liknande och hur många sådana finns det per kvadratkilometer i västern.Eller är det SL som måste se till att det är rimligt att en RP kan kinesiska.
Stranger - revolverman med katana? kanske kan funka

Red Dust

Veteran
Hmm, jag håller faktiskt med dig. Skämt å sido, jag har studerat det du kallar för Kinesiska (Mandarin) i två år (1 år i Sverige och 1 år i Kina), och det är mer komplicerat än så. Skriftsystemet är likadant över hela Kina, men saken är den att det finns många dialekter som mellan sig är obegripliga (ungefär som t.ex. Svenska/ Ryska). Lyckligtvis så kom de flesta av immigranterna så vitt jag vet från Kanton-trakten, där man talar Kantonesiska. Därtill kommer givetvis deras skriftsystem som är teckenbaserat och det är ingenting man lär sig över en kafferast. För en vit person skulle kostnaden vara mycket dyr, men de flesta brydde sig nog aldrig om att lära sig ett främmande språk (det var ju kineserna som var invandrarna och var tvugna att lära sig engelska).

Ett ex: jag har pluggat i 2 år, och när jag var som bäst förstod jag ca. 60-80% av texten i en vanlig dagstidning. Det låter inte mycket men t.o.m. kineserna själva "skumläser" och det de inte förstår direkt kan de lista ut av sammanhanget. Jag klarar mig hyfsat i vardagstal så länge det inte rör specialterminologiska uttryck.

M.v.h.

Red Dust.

Kristian

Veteran
Eng. talande Kineser

Det är en förenkling för dig som ser på programmet som inte kan mandarin så du slipper sitta med KAOL (Kinesiska Akademins Ordlista) uppslagen då du ser på Macahan. Indianerna pratar eng. med Zeb i flera avsnitt men Zeb måste ändå översätta senare till Armén...du fattar nog

[color:red] /Kristian </font color=red>

Gosh, det var inte lite du begrep... Impade:) Kunna läsa dagstidningen alls på kinesiska. Och jo, kinesiska (liksom japanska) bör vara svårare att lära sig. Antingen löser man det genom att ha normal kostnad på Språk/Kantonesiska (alternativt mandarin, eller någon annan dialekt), men att detta endast innefattar det talade språket. Vill man kunna läsa och skriva på kantonesiska måste färdigheten Läsa/Skriva - kantonesiska införskaffas. Alternativ 2 är att höja kostnaden för Språk/kantonesiska till den dyraste gruppen: 3/0, 10/1, 20/2, 30/3 och 60/3

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>

Red Dust

Veteran
Att tala kinesiska

För att komplicera saker ytterligare skall jag ta upp en sak som jag glömde nämna i förra inlägget. Putonghua (Mandarin) är liksom alla andra kinesiska dialekter ett s.k. tonspråk. Detta innebär i korta ordalag att beroende på hur du uttalar ett ord så betyder det olika saker (tecknen är dock annorlunda för varje ord). I Mandarin finns det fyra olika "toner", så ta t.ex. ordet Ma, som kan betyda mamma,hampa, häst, skälla på någon beroende på hur du uttalar ordet (det finns fler betydelser, tro mig), ett ord består ofta av flera tecken, men det kan också uppträda ensamt. Kantonesiskan har i sin tur 8 "toner"´, (vissa säger 6, andra säger 9), så det blir otroligt mycket svårare. Som en parantes kan nämnas att jag skulle egentligen haft min Fil.Mag i Kinesiska vid det här laget, men andra saker har kommit emellan. Och det är inte rollspel som åsyftas.

M.v.h.

Red Dust.

Nightowl

Champion
Revolvermannen med katana kan väl funka, men kan då knappast vara kines, som folk redan påpekat.
En japan, dock...

Får jag på att passa på att rekommendera filmen "Red Sun" med Toshiro Mifune som bister samurai och Charles Bronson som tuff revolverman. Kul kulturkrock av bästa sort.
Hai, pardner!

Nightowl, kulturell

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.