CapnZapp;n105149 said:
Jag håller med dig Troberg om du med "helt OK action" menar årtiondets bästa action! :-D
Min största invändning är bristen på originalitet. Den är en ren remake på Mad Max 2 och Conan. Å andra sidan, det är ett bra recept, så det är egentligen inte fel, men för att en film ska få toppbetyg för mig så ska den ha ett väl tilltaget mått av originalitet, tex som Peter Greenaways filmer (älskar tex The Falls och The Child of Macon).
Edit: Bara för att illustrera skillnaden i originalitet så kan man jämföra med en annan relativt aktuell storfilm, Hobo with a shotgun. Visst, den har inte samma slipade produktion, men den känns mer nyskapande. Den är som om Tarantino, Leone och de Palma satt sig ner och blivit höga på badsalt och sedan gjort en film tillsammans. Den är häftigt filmad, på ett sätt som gör att man uppmärksammar det, den har ett nytt bildspråk, argare och aggressivare. Den har riktigt bra namn bland skådespelarna, som tex Rutger Hauer och Brian Downey. Och, Krank, den har en framträdande kvinnlig actionhjälte som kan sparka röv.
Mad Max är formelbaserad, Hobo är nyskapande.