Nekromanti Mad max RPG

Werrin

Veteran
Jag håller som bäst på att skriva ett Mad Max rollspel som jag ska lägga upp om ungefär en-två veckor.
Men jag behöver lite hjälp med hur svårt det ska vara att få tag i fordon och skjutvapen.
Jag hade först tänkt mig att alla har bilar och skjutvapen men kom sedan på att då känner man sig inte mäktig med en bra bil och en Magnum .44. Det andra är om jag borde lägga in lite mer högteknologiskt och övernaturligt? Nu måste ni hjälpa mig....snabbt!

///Werrin the forever wanderer

G

Guest

Guest
Jag tycker nog att vapen är vanligare än bilar, åtminstone mot slutet av trilogin (som kanske får en uppföljare utan Gibson). Några övernaturligheter har det inte varit i någon av filmerna så det tycker jag du ska undvika. Utan att veta vilka av kulturerna du ska ha med så är det svårt att ge konkreta bevis. Kolla upp Wastelands, ta bort Byrr så har man ju i princip Mad Maz-rollspelet.

Daniel

Ofeig

Warrior
Då ska du nog snacka med <a href=mailto:niclas@apelsinklockan.nu>Niclas</a>, han höll på med nått liknande förut...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Liner

Warrior
Håller med... Teknologin i denna typ av miljö bör vara ganska "low", i mitt tycke. Krutvapen bör vara sällsynta och mer "mekaniskt primitiva" våldsverktyg som slungor, armborst och harpuner vanliga.

I fallet med det övernaturliga tycker jag man kan ta Wasteland som ett avskräckande exempel. Byrr hade ju inte speciellt mycket där att göra...

/(en annan) Daniel

EventHorizon

Warrior
"Jag hade först tänkt mig att alla har bilar och skjutvapen men kom sedan på att då känner man sig inte mäktig med en bra bil och en Magnum .44. Det andra är om jag borde lägga in lite mer högteknologiskt och övernaturligt? Nu måste ni hjälpa mig....snabbt!"

Jag tycker att Fallout spelen är bra at kolla på om man modifierar dem något. Säg att den medelmåttige spelaren på sin höjd kan komma över någon form av skruttigt skjutvapen eller annars får hanka sig fram med armbort eller dylkit. Men någonstans i vildmarken finns det kanske dolda bunkrar där vetenskapsmännen gömde sig vid det stora atomkriget (för det var väl det som hade hänt i Mad Max?). I dessa komplex finns det en massa intressanta teknologiska mojänger som spelarna kan f användning av. Det skall väl dock vara problematiskt att hitta dessa mytomspunna bunkrar så att spelarna inte inleder skytteltrafik dit för att skaffa sig en enorm depå med hyperteknologiska vapen.

Fly me to the moon and let me play among the stars

Vindhand

Myrmidon
Gamla mutant?

Säg att den medelmåttige spelaren på sin höjd kan komma över någon form av skruttigt skjutvapen eller annars får hanka sig fram med armbort eller dylkit. Men någonstans i vildmarken finns det kanske dolda bunkrar där vetenskapsmännen gömde sig vid det stora atomkriget (för det var väl det som hade hänt i Mad Max?). I dessa komplex finns det en massa intressanta teknologiska mojänger som spelarna kan f användning av. Det skall väl dock vara problematiskt att hitta dessa mytomspunna bunkrar så att spelarna inte inleder skytteltrafik dit för att skaffa sig en enorm depå med hyperteknologiska vapen.

Det låter rätt mycket som gamla mutant (om man bortser från mutanterna och flintlåsvapnen men det är ju rätt enkelt /images/icons/smile.gif)

Dougald MacD

Veteran
Re: Gamla mutant?

Eller varför inte Aftermath ett hederligt efter katastrofen spel, kommer inte ihåg några mutanter i det o det var fullt med latjo prylar att hitta.

Dougald

Adrian

Veteran
Fallout kan du nog skippa om du vill göra ett mad max rollspel.... de skiljer sig för mycket det är som att gämföra star wars och alien helt olika men bådä är underbara.... se roadwarrior och allt är bra....

Adrian

Rosen

Myrmidon
Wastelands

<I>I fallet med det övernaturliga tycker jag man kan ta Wasteland som ett avskräckande exempel. Byrr hade ju inte speciellt mycket där att göra...</I>

Byrr är <B>rymdvarelser</B>; inget övernaturligt med dem.
De har där att göra som en behändig orsak till katastrofen; byrr har ödelagt Jorden med mycket liten materiell förstörelse och ingen radioaktivitet, och deras närvaro gör att SL enkelt kan introducera enstaka stycken högteknologi om han vill.

Och Mad Max-känsla har det upp över ögonbrynen, tycker jag; namnet är ju också hämtat från Road Warrior.

--
Åke