Nekromanti Mage the Ascension: Disparate Alliance kampanj krönika

God45

#PrayersForBahakan
Mage the Ascension: Disparate Alliance kampanj

The Disparate Alliance kallades av en av mina vänner för ”den dummaste grejen i Mage 20” och en annan vän kallade dem för ”osanolika och att kasta ut hela settingen”. Vilket, vid en första anblick de är. Superstrikta kristna fundamentalister, moderna amasoner, 1001 natt trollkarlar och hawaiianska häxmästare som bildar en klubb? Yeahhhh.... Nej. Det låter bullshit. Att deras motivation är att slåss mot Technocratin, vilket är Traditionernas hela grej, men av lite annorlunda anledningar är inte jättemotiverande heller. Visst, de vill slåss mot technocraterna på grund av att de tror att de är styrda av Nephadi istället för att de bråkar om konsensuset... Men varför inte gå med i gruppen som redan finns vars mål är att förgöra traditionerna. Varför är de inte med traditionerna? Svaret i boken är av mer eller mindre småaktiga anledningar. Men det är en dålig anledning så för att få det här att fungera skrev jag om den och körde ett scenario som nu håller på att morpha in till en mini kampanj.

Den här posten är en aningen omskriven version min initiala pitch till mina spelare. Nästa post är mina spelares karaktärer och sedan kommer jag posta Robbers Cave kabalens äventyr. (Jag älskar mina spelare som hittade på den referensen som kabal namn).

Ledarskapet för både Technokratin och för Traditionerna är infiltrerat eller helt övertaget av Nephandi. De fallna kontrollerar de båda större organisationerna och spelar ut dem mot varandra i ett ideologiskt krig som inte skulle behöva äga rum. Det finns goda män och kvinnor i båda organisationerna, men de skickas till sin död, korrumperas till att bli Nephandi innan de når toppen eller så blir de bara korumperade med mer mundana medel till att arbeta för de fallna.

Det finns inte någon större organisation som inte är korrumperad. Några av de mindre magiker organisationerna har förståt vad det är som hänt, vad de fallna har lyckats göra. Solificati, Templars och Wu Lung har alla vid någon punkt varit en del av Technocratin eller Traditionerna eller så har de varit allierade med dem och jagades ut eller ner efter att de såg korruptionen som låg vid organisationernas hjärtan. Ahl-i-Batin har fört ett krig från skuggorna mot Nephandi sedan innan de gick med i traditionerna, Bata'a, Ngoma och Sisters of Hippolyta har alla blivit trampade på av samhällen influerade av Nephandi inom traditionerna och technocratin. Var och en av medlemarna av The Disparate Alliance vet var den riktiga ondskan ligger och de är redo att ge sig på den, tillsammans.

The Disparate Alliances styrka är att de inte är organiserade. De kan inte bli infiltrerade eller ha sitt ledarskap kuppat eftersom de inte har något. De är en allians, men den är inte formaliserad. De har organisation men ingen fast struktur. De har blandade kabaler men inte några blandade chantrys. De är uppdelade nog att även om nephandi tar sig in så kan de inte ta över. Det är deras styrka.

Det är också deras största svaghet. De har inte numren, organisationen eller strukturen för ett öppet krig. Att anfalla traditionerna eller technocraterna öppet är dömt att misslyckas. De måste istället använda guerilla taktiker för att lyckas åstadkomma en skillnad i kriget mot de fallna.

Så ja, de består av grupper och människor som aldrig skulle samarbeta om de inte hade kulorna mot dörren och satan själv började knacka på. Men det är exakt vad som händer så de har bestämt sig för att samarbeta.

Så vem är medlemarna av alliansen?

Ahl-i-Batin: Mystiker från mellanöstern som ser alla saker som en del av samma enhet. Allt är ett, alla är en. Förre detta medlemar av de 9 traditionerna. Mästare av Corespondence sfären.

Bata'a: Voodo, Santarie och Candomble präster och magiker.

Children of knowledge/Solificati: Alkemister. Förs medlemar av traditionerna och sedan av technocratin. Utjagade av båda. Traditionerna ser dem som förädare, technocraterna som ett skämt och de själva ser sig som de enda som sett korruptionen inom båda ordrarna.

Hollow Ones: Baserar sin mage på romantik och känslor istället för en specifik tradition eller världssyn. Burn outs som aldrig accepterats av traditionerna. Ungdomar och radikaler. Dedikerade som inga andra.

Kopa Loei: Magikerna, prästerna och andetalarna från förkoloniala Polynesien.

Ngoma: Afrikanska högmagiker som förkastades av traditionerna pågrund av rasism. Har förnyat sin magi som är baserad på kunskap till att använda modern teknologi.

Sisters of Hippolyta: Moderna amasoner och arvingarna till de mytologiska förlagorna. Arbetar för att skydda det gudomliga kvinnliga.

Taftani: Motherfucking 1001 natt magiker med flygande mattor och andar och talande apor som bär paradox som en heders utmärkelse.

Templar Knights: Ja, de tempelriddarna. Första gruppen som drevs ut ur technocratin. Religösa fanatiker och soldater i Guds tjänst. De är här för att döda Nephandi och har gått med på att spara de andra medlemarna av alliancen tills den striden är över.

Wu Lung: Klassiska kinesiska magiker och alkemister vars makt krossats av först imperialism och sedan kommunism.

Lions of Zion: Kabbalaister och svurna beskyddare av Israel och det judiska folket. (Det här är den enda faktionen som jag lade till utöver de som är med i Mage 20[SUP]th[/SUP] boken. Jag ville ta bort Orphans som ett alternativt eftersom jag tycker spelet mellan grupperna är intressant men jag ville inte minska antalet alternativ för spelarna. Så jag plockade fram Lions of Zion från Sorcerers crusade eftersom de helt enkelt är jävligt coola.)

Nästa gång går vi igenom mina spelares karaktärer. Men jag tänker spoila deras valda Crafts redan nu. Vi har:

En Templar Knight.

En Sister of Hippolyta.

Ett Lion of Zion.

En Ahl-i-Batin.

Så ja, vi har en orthodox judisk sionist, en reaktionär kristen militamedlem, en militant feministisk neo-pagan och en medlem av ett islamisk kätteri i samma grupp. Hur bra tror ni att det kommer att gå? Tro mig, det går värre än så.

God45

#PrayersForBahakan
There’s an idea called “gray man”, in the security business, that I find interesting. They teach people to dress unobtrusively. Chinos instead of combat pants, and if you really need the extra pockets, a better design conceals them. They assume, actually, that the bad guys will shoot all the guys wearing combat pants first, just to be sure. I don’t have that as a concern, but there’s something appealingly “low-drag” about gray man theory: reduced friction with one’s environment.
-William Gibson

Namn: Victor Radcliffe

Shadow name: John (3:16)

Craft: Templar knight

Spheres: Prime 3. Entropy 3.

Skill set: Före detta yrkesmilitär.

Quote från session 1: Jag predikar alltid. Jag använder bara ord när jag måste.

John är killen i gruppen som ironiskt nog visade sig vara gruppens voice of reason när han predikade för planer som dödade så få som möjligt och minimerade risker för gruppen.

John var också killen de andra var mest misstänksamma mot. Hans craft var med i order of reason, han är en religös fundamentalist och han var den enda som dök upp till mötet beväpnad. Så han fick ta en del skit till att börja med, något han vände andra kinden till effektivt för att sedan börja agera spionmästare och taktiker för gruppen.

Johns approach till allt är låg friktion versionen. Skapa så lite problem och motstånd som möjligt. Syns inte, agera inte så det märks, säg inte saker som kommer minnas... Förän det är dags att sätta kniven i deras hjärta.

God45

#PrayersForBahakan
“The word “idiot” comes from a Greek root meaning private person. Idiocy is the female defect: intent on their private lives, women follow their fate through a darkness deep as that cast by malformed cells in the brain. It is no worse than the male defect, which is lunacy: men are so obsessed by public affairs that they see the world as by moonlight, which shows the outlines of every object but not the details indicative of their nature.”
? Rebecca West, Black Lamb and Grey Falcon

Namn: Johanna Smith

Shadow name: Clio

Craft: Sister of Hippolyta.

Spheres: Life 3. Forces 3.

Skill set: Professionell revolutionär.

Quote från session 1: Kom igen, era religioner är nästan exakt likadana!

Clio växte upp inom systrarna och vaknade upp till sin magi redan i tonåren vilket gör henne till kabalens mest erfarna medlem trots att hon inte ens är 25 än. Clio har spenderat sitt vuxna liv antingen med att slåss för något som är viktigt genom politisk aktion, utbilda sig för att göra det, planera för att göra det eller sovandes. Hon är den arketypiska eldsjälen. Men detta har också gjort att hon haft sitt fokus på mer mundana problem än på kriget om verkligheten.

Clio gick rakt in i gruppen och stötte sig med alla medlemmar av den. Man måste ju försöka rätta till saker när man ser att någon gör fel, eller? När resten av gruppen är religiösa fanatiker som redan biter sig själva i tungan för att kunna jobba ihop trots århundraden av blodig historia mellan varandra så är det inte en jättebra ide.

Men förutom att vara katalysatorn för bråk och käbbel inom kabalen så gjorde Clio ett bra jobb som gruppens muskler när saker kom till kritan. Någonting hon fortfarande mår illa över. Hur hade du mått om du fick en hiss att krascha och döda någon?