Vad gäller regler är det nog samma uppfattning som för alla andra rpg..
1. Läs hela skiten rakt igenom.
2. Notera under spelets gång "saker du måste läsa" till senare.
3. Upplev en blandning av minnesförlust & De'ja vu x antal ggr.. ("Hmm.... Det här har jag glömt tidigare....")
4. Få nån slags uppenbarelse. (magespecifikt.)
Om magisystemet:
Magisystemens heliga graal. -Lysande, men omöjligt att få ordning på. (för min del så landade jag/vi rätt skithögt efter att ha missat stjärnorna med nån millimeter.)
Mitt första tips är att skapa en användare på ww's mageforum, lyssna på de vettiga.
Mitt andra är att slänga en hel del med revised, och skaffa 2'nd edition. (om du har råd.)
Om världen:
Speciellt vamp-only-spelare kan sluta läsa nyss.
Mitt tips är att ni specialicerar er i gänget på ett (del)spel var & lånar sinsemellan ty WoD blir aldrig "helt" utan en förståelse för de andra "raserna".
Mage-moduler? -Jag minns inte deras namn, samt slutade köpa runt revised ed, men saker du bör läsa om är: Techocracy & Umbra, står på tok för lite & ger fel uppfattning i grundboken.
För skeetabra förståelse bör du handla in: (revised varianterna hoppas jag inte förstörde dom för mycket...)
Book of madness, book of mirrors -för känsla & viss koll. (samt äventyrsuppslag.)
Masters of the art rekommenderar jag stenhårt, då först förstår man mer precist vad det innebär att
bli mage, vad målet är & att sfär 5 INTE innebär "mästare" i praktiken.
Bara miniflyby-tips..
(så små som möjligt)Förenklingar av sfärerna hjälper litegrann för de som kanske inte har ärkeutbildning.
(normala)Mages genomlever sin första tid genom att INTE slåss (utan kuta som fasen).
Techocracy satsar stenhårt på oshysta fajter.
Se matrix & dark city, båda har lite av vad matrix är i grunden.
De flesta supplement till WoD är ren sheijt med ett guldkorn gömt på nån sida, bläddra först igenom innan du köper. (eller fråga folk som vet)
Book of shadows är bra för spelarna, just ja.. låt INTE spelare komma undan med lättbortglömda småflaws. (skriv ner sånt bakom särmi.)
Till sist, vad gäller spelledande:
Först, att spela mage med 2 spelledare är att spela två helt olika spel.
Uppfattningarna & tolkningarna (inte minst naturvetenskapliga kunskaper!) är det magisystemet (och WoD i sig faktiskt) består av... Man kan testa att likrikta varandra, men det är mer besvär än det är värt.
Gör ditt bästa att INTE bli sur om personen i fråga verkligen förstår & utnyttjar sina sfärer till max, det är lixom en konst i sig som hellre ska belönas. (Tillägg till ovan är ju att vulgär magi är att ropa efter skit.)
Missa INTE dessa små avatarquests (minns inte vad det hette) då arete ökas, förhållandet med sin avatar är
viktigt och jakten på upplysning kan endast liknas vid jagandet efter den heliga graal. (vilket för de flesta mages är samma sak, kanske till & med bokstavligen...
)
Rotes från nätet bör granskas individuellt, då alla har individuell stil på skitdjup nivå & vissa kör med hela "poolen" tom.
Mitt starkaste råd är dock att
om du skulle skåda styggelsen som försöker vara (nej, inte "är") sphere-dicipline-gift -jämförelsen (vad kontrar vad) (i nån vamp-bok om jag förträngt fel..), slit ut den från skallen och använd förståndet.
(Den sidan måste ha uppkommit på en firmafest eller nåt...)
Nu slutar jag innan jag somnar. (vilket nog märkts på textens utformning vid det här laget.)
/ps: Ge inte upp i början, mage är underbart när aHA!-upplevelserna har ramlat in...
/pps: Ja, WoD-världen är ett jävligt ställe.