Nekromanti Magi =dööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööött

samiis

Warrior
Ursäkta mig om jag är lite annorlunda...

men jag tycker inte magin i eon är alls rolig. Visserligen är det ett bra system, men jag tycker magi är tråkigt... Alta verkar tycka att det är jätteintressant med schamanism och magi, men jag har inte alls fallit för det...

vad är det ni tycker är så kul???

Jag gillar mer vapen i form av svärd och rustningar (som en liten parentes i parenesen kör jag inte med bärförmåga, när jag började som SL tyckte jag att det var en alldeles för krånglig regel och nu när alla har två till tre lager med rustningar är det ganska svårt att få dem att göra sig av med det, de skulle inte gå med på att de bara fick ha knappt ett lager med ringbrynja...)

Ville bara säga det...

Mannuraj

Veteran
Jag håller till viss mån med dig. För det första så tar det mycket längre tid att skapa en magiker än en "vanlig" krigare. För det andra så slöar magin ner spelet lite ibland. Men å andra sidan är det alltid trevligt med en ond nekromantier som kan kasta förbanelser över folk...........

Okej då jag gillar väll magin ändå.

Johan K

Gammal & dryg
Jag gilalr det...

Jag för min del gillar magi, eftersom det är ganska praktiskt.
Man kan ju alltid använda det som komplement i strid & sånt. Sen så finns det ju alltid läkemagi. Sen att det tar en jäkla tid att bli bra i det är ju lite synd faktsikt.

samiis

Warrior
Re: Jag gillar det... (not)

visst är det bra med magi, särkillt läkekonst, och teleporteringen, men jag finner ingen förtjusning i att använda det.

Det är mycket mer glädjande att dra sitt svärd och hugga huvudet av något (på två sekunder), än att ställa sig med armarna i luften, fyra gånger så länge som det tar att hugga, slå 50 000 tärningar och göra knappt hälften så mycket i skada (med den där fylgiska urladdningen som används ungefär sextiotvåtusenniohundratrettiofyra i minuten av en av dem jag SLar)

/images/icons/witch.gif = /images/icons/sick.gif x2

DAKRilla

Hero
Magi är mångsidigt.

Svärd kan man bara använda till en sak. Magi kan man använda till typ vad som helst.

Re: Magi är mångsidigt.

Nästan allt kan lösas med våld. Går det inte kör man på mer våld. Går det inte då så går det sönder och då är problemet löst.
Typisk trukhmentalitet.

Personligen har jag ett hatelove inställning till magi. Jag gillar inte magiker, speciallt inte den löjliga typen (Maxander, vår grupps Funefix) som är så populära. Den gammle mycket mäktige magikern är intressant, man ack så mäktig och svårspelad.
Annars så har jag också en spelare som gillade krigarmagiker ett tag (Magi är bra, svärd är bra. Kombinera dessa två.... och du får en Kalle Kobold)

Annars så har Eon dock ett väldigt bra magisystem, och M&M är en väldigt bra modul med väldigt bra illustreringar.

Johan K

Gammal & dryg
Husregler ?!?!

Jamen, det finns ju husregler... Så slipper man ju alla dessa miljarder tärningar & slag.
Visst så är det enklare att hugga huvudet av nån i strid & så, men ändå.. Tycker att det är praktiskt att ha med det & så tycker jag åxå att man tappar en del av tjusningen om man tar bort magin i det hela.

Baron Marak

Swordsman
Magin är inte alltid så användbar i strid. Kanske det är just det du inte gillar.
Däremot så är en magiker en maktfaktor och räknas långt mycket mer civiliserad än en krigare som går lös med sitt svärd.
Fast själv så nyttjar jag bägge med mina RP's (När jag inte glömmer bort magin dvs.).
Det jag gillar i magin är alla möjligheter som ligger framför dig. Tillgång till skrifter av mer eller mindre suspekt ämne samt möjligheten att kunna påverka sin omvärld.
Sen så gillar jag inte alls det här med dödande och lägger mer än gärna förband på de sårade när de faktiskt i många fall har familj och kommer att vara saknade. Men detta endast då det finns tid. Och vara blödig kanske inte är det högst prioriterade.
Sen så är jag naturvetare och gillar teorier av alla de slag /images/icons/wink.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler

slå 50 000 tärningar och göra knappt hälften så mycket i skada (med den där fylgiska urladdningen som används ungefär sextiotvåtusenniohundratrettiofyra i minuten av en av dem jag SLar)

Ett tips för att speeda upp striderna när magiker är närvarande.
Låt dom slå sina egna tärningsslag för magin.

/Naug

samiis

Warrior

självklart slår dom tärningarna själva, men jag måste alltid hålla minst 84 ögon på dem när de ska slå så mycket tärningar, de fuskar rätt ofta...

Man Mountainman

Storsvagåret

Försök att betrakta magikern som ett komplement till krigaren, istället för en ersättning för honom. Eon-magikernas styrka ligger inte i deras eldkraft, utan i de många finurliga effekter de kan prestrera.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

GrottrolletNaug

Swashbuckler

de fuskar rätt ofta...

Fusk har absolut ingen plats i rollspel överhuvudtaget. Fuskar dom, så kör ut dom ur rollspelsgruppen eller annan lämplig bestraffning.

/Naug

Helmgast

Försök upptäcka när de fuskar och bestraffa dem med uteblivna förbättringsslag och halverat värde i tur. Fritt ur Spelarens Handbok: "En fuskare är ingen riktig spelare. Det är den värsta sortens hyggelmonster"

samiis

Warrior

problemet är att det är så extremt mycket att öära sig, man måste ju ha åtmistone 13 i tre olika färdigheter för att vara säker på en enda liten besvärjelse. För att kunna utnyttja magin på ett bra sätt och inte misslyckas hela tiden måste man ju träna så mycket på det eller lägga så mycket enheter på det i början att man inte kan bli bra på nåt annat... men visst, med magi kan man komplettera en krigare...

jag tycker ändå inte att det är roligt med magi.../images/icons/witch.gif = fortfarande /images/icons/sick.gif

Hamsterbane

Veteran
Inrätta Diktatur

Om rollpersonerna fuskar måste det klargöras att detta inte är acceptabelt eller ens har en poäng. Annars får ni börja köra något dator-rpg typ Diablo 2 där okobolder icke göre sig besvär....

Om jag var SL skulle jag nog i min nästa kampanj för att skapa lite mer rollkänsla säga "Nu ska ni göra rollpersoner med denna ras eller detta yrke och de ska alla vara paladiner från detta tempel". Dels omintetgör detta den eviga rollpersonsgruppskonstellationen "äventyrare-av-lika-många-olika-raser-och-yrken-som-RP:ar-som-ändå-på-något-mystiskt-vis-reser-och-äventyrar-tillsammans". Ett äventyrargäng är tyvärr något som jag är så ruskigt less på i rollspelandesammanhang att jag mycket väl skulle kunna tänka mig som SL att tvinga rollpersonerna att göra gubbar de aldrig skulle ha gjort själv.
Poängen med ovanstående stycke är alltså att SL:s makt är till för att missbrukas /images/icons/devil.gif. Nej skämt åsido så menar jag att man kommer långt med bestämdhet. Bestäm att varje gång du kommer på någon med att fuska så fumlar han på det grövsta sätt! När spelarna har respekt för SL förekommer inget kobolderi.
Annars finns ju som sagt Dibbe..... /images/icons/cool.gif

samiis

Warrior
Re: Inrätta Diktatur

Jag kan ju berätta hur de gör när de fuskar

Den ena orkar inte slå alla tärningar när han ska trolla, utan tar bara fyra fem tärningar i handen och dunkar dem i bordet och säger att han klarar det...

Det andra är når de ska slå skada:
De, eller åtminstone en av dem, gör alltid minst 25 i skada. Det gör han genom att räkna alla ettor som sexor, och slå om dem också...

Nästa gång ska jag straffa dem hårdare än vad jag hittills gjort, Änsålänge har jag gjort på samma sätt som han, när jag slår motståndares skada, men slagit om tvåor och ibland treor oxå...

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Låter som att du har en skitkul spelgrupp.

Varför börjar du inte spela med några som är äldre än 6 år?

samiis

Warrior

Jag har faktiskt funderat på det...

Problemet är att det är de yngsta som skärper sig mest, rättså ofta... (yngsta:11, äldsta:15)/images/icons/doh.gif

Johan K

Gammal & dryg
Nackdelen...

Som du säger, nackdelen är ju att magikern har så mycket att lära. Men när han väl har överlevt allt detta så är han som sagt ett yttrest bra komplement till många situationer.