Re: Snälla ni!
Precis.
Fast jag har funderat lite på det här, i Mundanas värld versus Eons bakomliggande magiteori. För om man direkt tolkar det som står i Eons magiregler så tycks magi utgör ett substitut för vår världs fysik, eller snarare; Eons magi är detsamma som vår världs fysik!, t.ex. ersätter Eons fototropi vår världs fotoner, pyrotropi utgör Eons motsvarighet till energi, o.s.v. Men man kan ju lika gärna tolka det på ett annat sätt, nämligen på följande sätt:
Eons magi utgör ett "metasystem" till verkligheten, d.v.s. något som ligger över den fysiska verkligheten, eller kanske snarare under. Om ljus representeras av fotoner på vår vanliga nivå, så representeras den av fototropi på Eons metanivå. Det utgör så att säga en
"verklighet i verkligheten", där båda två är beroende av varandra, men ändå tydligt separerade. Om man accepterar denna separering så kan man acceptera att Eons värld har samma fysik som vår värld, men också en magi, som vår värld saknar. Och det blir man nästan tvungen att göra, för annars skulle en del knepigheter uppstå i Mundana: hur starkt är gravitationen? Gäller Newtons lagar överhuvudtaget, eller fungerar mekaniken i Mundana på något annat sätt? Är F = m/a, istället för F = ma? Möts alltid en kraft av en lika stor, motriktad kraft? Osv, osv, osv.
Hoppas jag fick fram ungefär vad jag ville ha sagt. :-/
Drakvrede
"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar