Nekromanti Magi eller bara dumheter

O.J

Veteran
Man kan säga mycket om EONs magisystem och det blir inte bättre än det här; Larbilius återfunna egendom. Denna ritual får magikern att hitta ett föremål eller en person inom 120 meters avstånd. Det roliga är att ritualen tar 2.5 timme d.v.s det går fan så mycket lättare och fortare att leta för hand.

You´ll take my life but I´ll take yours too
You fire your musket but I´ll run you through

Orchson

Veteran
Ursäkta mig...

... Men är det någon som sett mitt högmagiska diamantkorn i den här sandlådan?

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"

Gorion

Veteran
Tänk dig va hemskt ifall det man söker finns under jord...då tar det garanterat mer än 2,5 timme att hitta det.

Johan K

Gammal & dryg
Jo, lite dumt är det !!

Håller med dig... Det är ju ganska dumt det där !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Targon

Hero
Att göra magi mindre dumt

Någon intelligent person kan väl berätta för mig varför överdriven använding av magi ska vara så kul i rollspel. Det sägs att magisystemet ska vara särskilt sofistikerat och utsökt genomtänkt. Men jag misstänker att gränsen för vad som är sofistikerat och vad som är ren idioti ibland kan vara flytande. Jag har fått känslan av att de flesta EON-lirare har inställningen att magi är något som i princip vilken rollperson som helst kan lära sig. En spelare slarvar ihop en rollperson, döper honom till något ballt, lär honom femtioelva olika stridskonster och ger honom dessutom ett paket med besvärjelser utvalda enligt principen "kan vara bra att ha om situationen osannolikt skulle uppkomma". Som spelledare är jag själv ytterst stringent med magi, utan att för den skull ha utrotat det helt. Jag har bara gjort magikerna ytterst sällsynta, och ännu så länge har ingen av dem varit rollperson. De som finns i hela Mundana kan i min tolkning förmodligen kunna räknas på en hand. Jag tror faktiskt att man hade gjort EONs magisystem en stor tjänst om man hade utrotat de fånigare besvärjelserna och dessutom hållit antalet magiker nere. Om man nu vill hålla på med magi, kan man väl göra det stringent och seriöst.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
Re: Att göra magi mindre dumt

"Om man nu vill hålla på med magi, kan man väl göra det stringent och seriöst."

Det var i alla fall det som var tanken. Problemet är faktiskt att tanken inte har kommit fram i många fall. De som vill använda magi i större utsträckning är inte intresserade av att spela en magiker. De vill ha en fälthaubits.

Exempel på argument mot Eons magisystem är till exempel att magisystemet är så jefla mesigt. Tja, är man ute efter en eldhastighet av femton eldbollar i sekunden så kan jag väl gå med på det, men i så fall är man fast i fälthaubitsmodellen.

Argumentet att det finns för många magiker håller jag inte heller med om. Läser man antalet magiker i Mystik&Magi så är de få, speciellt i förhållande till antalet invånare.

Fåniga besvärjelser-argumentet begriper jag inte alls. Jag menar, om du var en magiker, vilken sorts besvärjelser skulle du då skapa? Med tanke på att pappas svärd funkar precis lika bra som en eldboll, varför slösa bort tid på eldbollar när man kan använda magi för att hjälpa till på annat håll, till exempel i det (ähum) sociala livet?

Nej, Eons magisystem är jag rätt nöjd med, i synnerhet om man tänker lite. Låter man bli att tänka, och bara plockar besvärjelser med högt skadevärde, då kan man lika gärna skaffa DoD eller något annat besvärjelsebaserat rollspel. Vill man spela magiker, då föreslår jag Eon.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon

<I>varför slösa bort tid på eldbollar när man kan använda magi för att hjälpa till på annat håll, till exempel i det (ähum) sociala livet?</I>

Som Jan-Öyjvind Swahn konstaterade en gång, i <I>verkligheten</I> (ok, folktron då) så har magi alltid i huvudsak varit inriktad på en av tre saker:

* Hälsa
* Välstånd/rikedom
* Det motsatta könet

Det är sånt som folk faktiskt är intresserade av, så det är sånt som det skulle användas till om magi verkligen funkade. Ett trick för att hitta försvunna grejor låter fullständigt online i det sammanhanget.

--
Åke

Vindhand

Myrmidon

Det är sånt som folk faktiskt är intresserade av, så det är sånt som det skulle användas till om magi verkligen funkade. Ett trick för att hitta försvunna grejor låter fullständigt online i det sammanhanget.

En annan tolkning är att det är lättare att tro på en besvärjelse för att ge god hälsa än en besvärjelse för att kasta eldbollar, om magin i båda fallen är verkningslös. Det är rätt lätt att se att det inte kommer några eldbollar, men folk frisknar ju till ibland även efter besvärjelser...

Jag tror nog att om magi funkade skulle det användas till allt det var bra till. Kunde man bygga vapen med den skulle det byggas vapen. Kunde man få säd att växa snabbare skulle man göra det o.s.v.

F.ö. finns det en och annan åskvigg och frambesvärjd drunkningsdöd i folktron också... :gremsmile:

Targon

Hero
Snälla ni!

Jag tror nog att om magi funkade skulle det användas till allt det var bra till.

Jag tror att om magi fungerade skulle det se helt annorlunda ut på vårt kära lilla jordklot. Världen skulle helt enkelt inte fungera. Tro inte för ett ögonblick att det skulle vara trevligt att bo på ett ställe där alla springer omkring och nyttjar magi i tid och otid på gott och ont. Det skulle väl snarare vara som att leva i en ständig post-apokalyps. Detta är ett fullgott skäl att vara sparsam med magi även i fantasyvärldar.

Håll med mig nu, annars lägger jag en besvärjelse på er! Zzabang!

- Targon, skrivare

Drakvrede

Swordsman
Nej Krille, vill man spela magiker, så....

Nej Krille, vill man spela magiker, ska man spela Mage - The Ascension.... ;-)

Jaja, bli inte jättearg och börja skälla på mig nu. Skojade bara lite... :)

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar

Drakvrede

Swordsman
Re: Snälla ni!

Håller med!

Ja, jag vet, nu kommer säkert någon bli förbannad, men det är just detta som gör världbilden i Mage så bra. Just att det finns människor som insett att en värld styrd av magi är ingen höjdarvärld (the Technocratic Union).

Jaja, ni ska slippa ifrån mera Mage-reklam.
:)

Drakvrede

Krille

Super Moderator

"Tro inte för ett ögonblick att det skulle vara trevligt att bo på ett ställe där alla springer omkring och nyttjar magi i tid och otid på gott och ont."

Det skulle nog vara som en värld där alla springer omkring och nyttjar vapen i tid och otid på gott och ont - det vill säga som här.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon

Jag tror nog att om magi funkade skulle det användas till allt det var bra till. Kunde man bygga vapen med den skulle det byggas vapen. Kunde man få säd att växa snabbare skulle man göra det o.s.v.

Säkerligen - fast de flesta människor har inte anledning att bruka vapen mot andra lika ofta som de har anledning att bli av med löss eller få veden sågad, så det skulle nog vara många fler Häv Baksmälla och Charma Snygging i omlopp än Blixt och Eldboll.

F.ö. finns det en och annan åskvigg och frambesvärjd drunkningsdöd i folktron också... :gremsmile:

Just, men det är också så man oftast anfaller folk med magi, traditionellt sett - man skickar olycka och sjukdom o dyl på dem.

--
Åke

Targon

Hero

Men även om många av oss fortfarande tycker att det är ball att dräpa vår nästa så är vi ändå fullständigt bundna av fysikens lagar vilket naturligtvis inte en magiker är på samma sätt. Ingen av oss kan lägga besvärjelsen Larbilius återfunna egendom och på detta vis hitta den försvunna plånboken som försvann förra sommaren. Eller hur hade världen sett ut om Hitler hade haft FV18 i magi?

- Targon, skrivare

Vindhand

Myrmidon

Men även om många av oss fortfarande tycker att det är ball att dräpa vår nästa så är vi ändå fullständigt bundna av fysikens lagar vilket naturligtvis inte en magiker är på samma sätt.

De fysiska lagarna i en värld där magi funkar är helt enkelt annorlunda. Folk är fortfarande bundna av dem.

Drakvrede

Swordsman

Precis.

Fast jag har funderat lite på det här, i Mundanas värld versus Eons bakomliggande magiteori. För om man direkt tolkar det som står i Eons magiregler så tycks magi utgör ett substitut för vår världs fysik, eller snarare; Eons magi är detsamma som vår världs fysik!, t.ex. ersätter Eons fototropi vår världs fotoner, pyrotropi utgör Eons motsvarighet till energi, o.s.v. Men man kan ju lika gärna tolka det på ett annat sätt, nämligen på följande sätt:

Eons magi utgör ett "metasystem" till verkligheten, d.v.s. något som ligger över den fysiska verkligheten, eller kanske snarare under. Om ljus representeras av fotoner på vår vanliga nivå, så representeras den av fototropi på Eons metanivå. Det utgör så att säga en
"verklighet i verkligheten", där båda två är beroende av varandra, men ändå tydligt separerade. Om man accepterar denna separering så kan man acceptera att Eons värld har samma fysik som vår värld, men också en magi, som vår värld saknar. Och det blir man nästan tvungen att göra, för annars skulle en del knepigheter uppstå i Mundana: hur starkt är gravitationen? Gäller Newtons lagar överhuvudtaget, eller fungerar mekaniken i Mundana på något annat sätt? Är F = m/a, istället för F = ma? Möts alltid en kraft av en lika stor, motriktad kraft? Osv, osv, osv.

Hoppas jag fick fram ungefär vad jag ville ha sagt. :-/

Drakvrede