Nekromanti magi-exploit: "gevär" utan krut

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
Det finns en effekt som heter Rörelse som ökar rörelsehastigheten på ett föremål med 2 m/runda förutsatt att det inte är för stort motstånd (hur det nu ska tolkas).

Ponera att man gör en magisk artefakt i form av en tunn ring. Aktiveringsvillkoret är att någon ting passerar inuti ringen och effekten som utlöses är just Rörelse, som snabbar på föremålet i den riktning det redan är på väg.

Gör ca 500 st identiska sådana (det kommer ta tid och kosta pengar, beroende på vilken magnitud du väljer, men den här prylen kommer sannolikt att bli arvegods).

Sätt en pipa på ett kularmborst och trä samtliga ringar över pipan. Voila! Det bör inte vara några problem för en passerande kula att nå en utgångshastighet av 300+ m/s (= 1200 m/runda), vilket är helt okej för ett primitivt gevär.



Ett tips är att lägga ner det lilla extra som behövs för att göra den oförstörbar. Just in case. Det är många timmar nedlagda på den...

Edit: Kanske ska få med någon frågeställning här också:
- Vad finns det för hinder mot det här?
- Skulle det kunna vara allmänt användbart på något sätt?
- Vilka fler intressanta och roliga artefakter kan du komma på?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Akta så du inte råkar stoppa in fingret där bara... Swoswfsh!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
wilper said:
Akta så du inte råkar stoppa in fingret där bara... Swoswfsh!
Det vore ganska lugnt, tror jag. Misstänker att det är mer än rimlig friktion iom att fingret sitter fast :gremsmile:
Kan vara en bra tanke att täcka för båda ändarna av röret när det inte ska användas, ändå.

Skulle vara intressant att se vad som händer om man doppar det i vatten.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
Kraetyz said:
Designfel: Du kan inte trä ringarna över pipan, effekten utlöses på den då.
Sant... får lov att trä dit ringarna och fästa dem innan man gör artefakter av dem.

Alternativt trä dit en ring varje minut. Varje rings enskild effekt borde vara så svag att man kan hålla emot rörets rörelseenergi.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
poniz said:
Kraetyz said:
Designfel: Du kan inte trä ringarna över pipan, effekten utlöses på den då.
Sant... får lov att trä dit ringarna och fästa dem innan man gör artefakter av dem.

Alternativt trä dit en ring varje minut. Varje rings enskild effekt borde vara så svag att man kan hålla emot rörets rörelseenergi.
Eller: Gör artefakten av trä istället. Varje ring är tvådelad, en mindre del som kan pluggas ihop med den större, med hjälp av tappar. Den stora delen gör du en artefakt av, den lilla delen har du sedan ett hål i. Genom hålen i de olika ringarna slår du sedan en lång metallpinne. Sedan är det bara indestruktibilitet som gäller.

Det borde funka. :gremsmile: Sedan kan man ju förmodligen gjuta ringarna jag beskrev i en metall också, trä är bara enklare.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Varför göra 500 ringar?

Gör en ring istället. Sätt ett cirkulärt rör där kulan accelererar mer och mer och mer genom samma ring, sen "avfyrar" du genom att öppna ringen med någon slags enkel mekanism.

Se bara till att inte låta kulan ligga i loppet för länge. :gremlaugh:

 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag har en vän som byggde en railgun så. :gremtongue: Magneter från en dator på en träskiva, sedan släppa ner en annan magnet i omlopp. När den studsade ut blev det ett hål i betong. XD

Jävligt bra idé, och MYCKET billigare.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
För att det ska funka måste det ju vara så att det egentligen inte är någon tid alls mellan att aktiveringsvillkoret inträffar och att magin utlöses. Jag vet faktiskt inte hur snabbt man anser att ett magiskt föremål utlöses? Regeltekniskt så är det väl faktiskt en besvärjelse som läggs, fast av föremålet direkt och inte av en trollkarl. För en trollkarl tar det säkert en runda att lägga besvärjelsen, då förtrollade föremål följer magireglerna i övrigt (du ska väl till exempel här slå för besvärjelsen 500 gånger?)borde det kanske ta en runda/ring att aktiveras också?

Om du söker på användaren Rax och inlägg ca 5 år tillbaka hittar du ett luftgevär som är ett kul koncept av att kombinera magi och fysik för att bygga ett vapen.

Mvh / Phelan
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Vänta lite, nu har jag inte boken här. Men är inte rörelse en temporär effekt? Då kan det väl bara vara en effekt aktiv på samma mål samtidigt från samma källa ändå? Och om man lägger effekten rörelse på ringen så är det väl RINGEN som börjar röra sig?

Är det inte lättare att lägga typ, effekten döda eller explosion på en pilspets. Med aktiveringsvillkoret att den sätter sig i kött. Eller lägg effekten explosion på en karamell och ge den till din "kompis", värsta practical joke.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Effekter 'stackar' normalt sett inte, så även inte i detta fall. En person kan endast aktivera en magisk artifakt per runda. Det tar en runda innan effekten tas i bruk.

Så konkret, no it wouldn´t work.

Men annars, magisk railgun. Så awesome :gremgrin:

Och nej den vore inte användbar pga kostnad och tid kontra effektiviteten. Du kommer ju ändå upp i ungefär samma verkan med ett armborst.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Är det inte lättare att lägga typ, effekten döda eller explosion på en pilspets. Med aktiveringsvillkoret att den sätter sig i kött. Eller lägg effekten explosion på en karamell och ge den till din "kompis", värsta practical joke.

Hehe underbart att lägga typ 4:e magnitudens explosion på en karamell och sedan med aktiveringsvilkoret 'Evil laughter'.
Mhuhahahahhahahahaahahah muhuhuahahahahahahaha = Pang!3



/Poseur tycker att akemister kan göra bra lönnmödare.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
Ichabod said:
Vänta lite, nu har jag inte boken här. Men är inte rörelse en temporär effekt? Då kan det väl bara vara en effekt aktiv på samma mål samtidigt från samma källa ändå? Och om man lägger effekten rörelse på ringen så är det väl RINGEN som börjar röra sig?

Är det inte lättare att lägga typ, effekten döda eller explosion på en pilspets. Med aktiveringsvillkoret att den sätter sig i kött. Eller lägg effekten explosion på en karamell och ge den till din "kompis", värsta practical joke.
Du kan ha en poäng där... det är möjligt att den är temporär, och i så fall skulle det ju inte funka. Det kan också stämma att det tar en runda att aktivera effekten, vilket skulle sabba konceptet.

Ett annat exempel på hur man kan göra extrem skadeökning:
- Ta ett vanligt svärd
- Skarpslipa det (+Ob1T6)
- Lägg Skärpa på det (+ObXT6, där X är magnituden)
- Lägg Eld på det (+Ob1T6 smärta och ObYT6 trauma, där Y är magnituden)
- Lägg Bränna metall på det (+Ob1T6 smärta och ObZT6 trauma, där Z är magnituden)

Jag kan minnas fel på de exakta specifikationerna på några effekter, men ändå. Även om du bara väljer första magnituden på allt (för att slippa fummelrisk helt) så har du effektivt lagt till +Ob2T6 på själva huggskadan, plus ytterligare Ob2T6 trauma och Ob2T6 smärta direkt ifall det nuddar hud.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Om Davas Eldhav läggs direkt på en levande person (statiskt till denne) så kan man också orsaka en rejäl del skada. Och i ditt exempel så kan man kanske använda effekten 'dölja' eller 'transparens' för att göra elden osynlig?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tror på sympatetisk magi gentemot pilarna. Sanna namnet för en pil bör bara 1:a eller 2:a rangen. Det ger 3 nivåer enklare på vävningen, vilket gör att du kan skapa ett normalt aggregat av hög magnitud men med acceptabel svårighet.

Svårigheten på ett aggregat utan demon påverkas ju itne av alstringen, så med färdiga ackumulatorer kan du pumpa ut 10 instanser av samma magi, dvs, ha ett koger med 10 custom-pilar som du tar sanna namnet på (hela högen á 10 pilar) Sen formaliserar du en besvärjelse som gör, tex bränna metall, skärpa, explosion (då rekommmnderas random-pilar) eller dylikt, på magnitud 4 eller 5. Med sympatetisk magi och sanna namnet bör det vara möjligt att genomföra.

/Tele är trött efter ett arbetspass...
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jojo, en 4:e 5:e magnitudens ackumulator krävs, men det gör inte slaget för aktivering svårare, dock skapandet. Men med stort lab, mycket tid och pengar och med lite kongelat för laddningen (sjukt oekonomiskt, men vad gör man inte) är det möjligt.
 
Top