Nekromanti magi-exploit: "gevär" utan krut

duncan_UBBT

Swordsman
Jojo, en 4:e 5:e magnitudens ackumulator krävs, men det gör inte slaget för aktivering svårare, dock skapandet.
Där sa du en intressant sak. Egentligen är det ju bara vävningen som görs lättare, och därför förblir väl aktiveringssvårigheten den samme då den alltid motsvarar det svåraste slaget?

Telephalsion

Swordsman
Svårigheten är den högsta svårigheten i besvärjelsen.
Om du formaliserar den att baseras på kongelat/ackumulatorer och med sympatetisk magi blir det inte svårigheter att tala om.

duncan_UBBT

Swordsman
Kongelat löser det ja, men ackumulatorn används ju redan för att ersätta alstringen. Man kan inte ha två ackumulatorer till en vävning.

Telephalsion

Swordsman
Det finns inget som säger att du måste begränsa antalet ackumulatorer.

Om du har en artefakt som ska väva explosion kan du formalisera den för kongelat/kristaller och sedan installera en ackumulator för ataxatropi(effekten avstånd) och en ackumulator för termotropi (explosion) då tar du bort transformeringen helt.

Så har jag tänkt mig iaf.

Du kan också göra en dubbelkristall: jag citerar "en kristall består av en aktivator och en eller flera ackumulatorer."

Problemet ligger i motsägelsen i aggregattexten:

"Ett aggregat innehåller alltid en aktivator, en eller flera ackumulatorer och en projektor. [...] På motsvarande sätt som besvärjelser bara kan innehålla en alstring så kan ett aggregat bara innehålla en ackumulator.

Jag anser att bara för att man inte kan formalisera med flera alstringar i en besvärjelse innebär inte att du itne kan formalisera för att använda olika aspekters kongelat. Är du en rik knös bör det vara fullt möjligt att rationalisera bort både alstring och transformering genom hejdlöst brukande av kongelat.

ripperdoc

Myrmidon
Jag älskar sådana här trådar! Tack vare Eons modulära magisystem kan man bygga drivor av coola saker och skapa i sanning högmagiska resultat. Det har dock diskuterats många gånger förut. Några av de tricks vi brukar prata om när vi spelar Eon (fritt ur minnet):

- Spränga rustningsdelar med explosions-effekten. Bonus: spräng hjälm eller halsskydd (man kan sedan argumentera för vad skadan verkligen blir).

- Portalkatapulten: sätt upp två portaler ovanför varandra. Lägg in en större sten, låt den falla ned i nedre portalen och komma ut genom övre. Den kommer accelerera sig själv till maximal fallhastighet. Lägg då en ny portal i vinkel och skjut mot närmsta borg (med lite mer trixande bör man kunna göra detta till en automatkatapult).

- Inte ett trix, men bästa defensiva besvärjelsen: Skimmer (eller vad den heter) från Heliotropi. Skaffa en permanent effekt med typ +Ob3T6 på att bli träffad. Du är sedan i stort sett odödlig. Välj någon lämplig offensiv metod för att ha ihjäl folk, räcker med kniv och lite skärpa om man så vill.

- Den gamla hederliga: alstra 1000 pyrotropiska filamen, låt dem dissipera okontrollerat. Explodera. (om man inte har lust att dö själv: går denna effekt att åstadkomma på något sätt med en artefakt? eller kan man lägga en besvärjelse på en fientlig magiker?

- Minns bara vagt, men finns det inte en effekt för att ta fram vatten ur luften? Kan man inte då lägga den i strupen på motståndare så drunknar de?

(Ett annat spel med galna magiska kombinationer är Rolemaster och MERP. Minns min stumme magikerdvärg som blivit döv efter ett magifummel och sedan blind efter ett svärdshugg - han byggde isväggar runt sig och över sig och satte sig att vänta ut motståndarna).

duncan_UBBT

Swordsman
- Den gamla hederliga: alstra 1000 pyrotropiska filamen, låt dem dissipera okontrollerat. Explodera. (om man inte har lust att dö själv: går denna effekt att åstadkomma på något sätt med en artefakt? eller kan man lägga en besvärjelse på en fientlig magiker?
Det finns en husregel som förhindrar detta som säger att man aldrig kan alstra fler filament än sitt färdighetsvärde i den aktuella alstrafärdigheten. Det samma gäller vid framslitning av filament, och förmodligen även med kongelerade sådana. Dock så kan en magiker med 25 i alstra kronotropi förmodligen orsaka en hel del problem med 25 kongelat ändå. Tänk er en 14e magn "Tidsflykt" med 11 extra filament för sänkt svårighet. En runda för den drabbade blir 18h för omgivningen.

Carl Johan Ström

Swordsman
RipperDoc said:
- Portalkatapulten: sätt upp två portaler ovanför varandra. Lägg in en större sten, låt den falla ned i nedre portalen och komma ut genom övre. Den kommer accelerera sig själv till maximal fallhastighet. Lägg då en ny portal i vinkel och skjut mot närmsta borg (med lite mer trixande bör man kunna göra detta till en automatkatapult).
De ihopkopplade portalerna måst ligga i samma höjd (dvs med samma potentiella energi). Annars kan energi skapas ur tomma intet.

RipperDoc said:
Dissiperingseffekterna påverkar bara den magiker som misslyckas...

( CJ )

Svarte Faraonen

ром и смерть
Carl Johan Ström said:
Bättre då att alstra heliotropi: den där tusenrangshelionen som frambesvärjs kommer att vara stor nog att bränna upp hela omgivningen likafullt.

ripperdoc

Myrmidon
Carl Johan Ström said:
De ihopkopplade portalerna måst ligga i samma höjd (dvs med samma potentiella energi). Annars kan energi skapas ur tomma intet.
Det vore den fysikaliskt rimliga tolkningen, men det står väl inte i reglerna vad jag minns? :gremsmile: Fast, jag tror iofs ganska många av Mundanas magiska effekter kan bevisas bryta mot de termodynamiska lagarna, så jag vet inte riktigt vilka fysiska lagar vi bör följa.

Carl Johan Ström said:
Det håller jag med om är mer vad bokstaven i reglerna säger, dock har vi gjort den tolkningen att om Ob1000T6 i brännande skada uppstår så måste det vara en sjujäkla explosion. Det vore den fysikaliskt rimliga tolkningen :gremwink:

duncan_UBBT

Swordsman
På flera ställen i böckerna har jag för mig att effekterna av en dissipation påverkar omgivningen. Sylfens Vrede till exempel. Pneumotropi dissiperar okontrollerat på olika platser runt Asharina, och effekterna påverkar de som råkar så närmast. Vi har valt att tolka det som att dissipationen påverkar de som står inom ett steg från platsen där dissipationen sker, men att effekten av dissipationen även kan påverka andra indirekt. En hydrotrop som fuller sina lungor med vatten kan lyckas hosta upp vattnet på sin väns böcker, för att ta ett dåligt exempel.

ripperdoc

Myrmidon
Givetvis är den massiva dissipationen en bugg, inte en avsedd effekt. Jag gillar att man kan gräva fram tricks i ett magisystem, men just denna är ju lite överdriven. Den rimliga lösningen är att disspitationer faktiskt påverkar omgivningen, men att det finns en gräns hur många filament som kan alstras - om inte annat har vi teorierna om thaumfält - det vill säga att tätheten på filamentväven är begränsad. Det finns inte tillräckligt med filament för att alstra 1000 inom räckvidden av en magiker. Däremot bör man kunna åstadkomma motsvarande dissipationsbomber med hjälp av ex. kongelat (mycket dyrt) eller någon form av ritual eller artefakt.

(exempelvis är det väl så att i högmagiska områden med hög filamentäthet så dissiperar de spontant på grund av den stora tätheten - vilket ger upphov till dessa områdens särskilda fenomen. Ex. får ett pyrotropiskt högmagiskt område spontanta bränder med jämna mellanrum, som en naturlig effekt av för hög täthet av filament. Egentligen är ju alstrandet i sig bara en förtätning av filament av en sorts typ - så att man får en kritisk massa som kan omformas till en effekt.

Man kan också tänka sig kärnreaktioner a la fission om ett högmagiskt område blir instabilt, och okontrollerade dissipationer får omkringliggande filament att också dissipera. Vi hade ett sådant fall i en av våra kampanjer - en högmagiskt kronotropisk grotta sattes ur balans och en massiv kronotropiskt kristall dissiperade - vilket förstås orsakade att rollpersonerna kastades bakåt i tiden 10 000 år)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Man skulle ju kunna använda en liknande princip för att konstruera en enkel motor. Bygg en kvarn eller såg var du vill, inget krav på vattenkraft längre. Eller sätt den på hjul och bygg dig en bil, awesome!

duncan_UBBT

Swordsman
(exempelvis är det väl så att i högmagiska områden med hög filamentäthet så dissiperar de spontant på grund av den stora tätheten - vilket ger upphov till dessa områdens särskilda fenomen. Ex. får ett pyrotropiskt högmagiskt område spontanta bränder med jämna mellanrum, som en naturlig effekt av för hög täthet av filament. Egentligen är ju alstrandet i sig bara en förtätning av filament av en sorts typ - så att man får en kritisk massa som kan omformas till en effekt.
Exakt. Dock så ser jag helst att man ändå (trots att man använder kongelat) inte kan alstra 1000 filament samtidigt. En vanlig människa klarar helt enkelt inte av att hålla i så hårt i tråden, så hur många filament man maximalt kan hålla i måste sättas till ens färdighetsvärde i den aktuella aspekten. Som sagt, du kommer med all sannolikhet ändå inte att komma upp i dne gränsen. Det är enbart för att minimera skadan på väven om någon faktiskt försöker.

Phelan

Hero
Nu är jag väl hyfsat rostig på allt kring magiteori, men jag har lite i bakhuvudet att det antyds att det finns någon slags begränsning i hur många filament av en speciell sort man kan plocka fram på just en plats?

Att på en specifik punkt på kort tid plocka fram säg 1000 filament pyrotropi borde kanske möta lite svårigheter?

Mvh / Phelan

Fienden

Hero
Well, med tanke på att standard-Thaumvärde för en viss area är 150 (har jag för mig) betyder det att man endast kan plocka fram 150 filament (kanske mindre, om min teori om att man slår ihop potentiella filament för att skapa längre sådana gäller). Det bör (teoretiskt sätt) vara maximum på en normal plats. Detta är dock inte 150 filament av en aspekt, då dessa 150 är "jämnt fördelade" mellan de flesta av aspekterna.