Nekromanti Magi förstärker

Rickard

Urverk speldesign
Sedan jag läst "Shannaras ättlingar" av Terry Brooks så har jag alltid kört med att om ett magiskt föremål förstörs/bryts så exploderar magin i det för att det frigörs..
Har för mig att jag kommit på någon regeln som "5 skadepoäng/E i föremålet som tynar bort med 1 skadepoäng/meter. Inte för att jag slaviskt kör efter det, utan jag höftar lite..

Jag tycker också att ett magiskt föremål borde vara mer hållfastbart.. Lite snopet om man hade en dolk (BV 9) med FÖRTROLLA VAPEN E5 som gick sönder efter ett tag.. Särskilt om det, i mitt fall, skulle explodera.. Jag kör med en tumregel att för varje E så ökar BV med 2-3 poäng (KP med 5 poäng) eller 5 i BV per 2 E, men även här brukar jag sätta ett BV efter eget tycke.. Kanske dubblar jag dolkens BV...?

Någon som håller med mina tankegångar om att magiska föremål borde förstärkas? Ta besvärjelsen KNÄCKA t.ex. Det står att magiska vapen får göra motstånd, alltså är de tåligare?

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker Terry låter som ett namn på en hund

<TABLE ALIGN=center WIDTH=80% BORDER=0><TR><TD>Alldrim höll upp manteln framför sig. Tyget var vävt på ett sätt han aldrig sett förut och dekorationen måste vara uråldrig. "Den där är mer än 1000 år gammal", sade den lärde mannen. "D-det är omöjligt.", flämtade Alldrim. "Den skulle aldrig kunna hålla ihop så länge.". "Det är magin i den.", svarade den lärde. "Den förstärker och håller väven samman."</TD></TR></TABLE>

Hmm, rätta mej om jag har fel, men förstärker inte FÖRTROLLA VAPEN vapnets BV med 1/E...

kanske jag har fel... men jo, annars låter det vettigt det du sa /images/icons/wink.gif

Vindhand

Myrmidon
Har för mig att jag kommit på någon regeln som "5 skadepoäng/E i föremålet som tynar bort med 1 skadepoäng/meter. Inte för att jag slaviskt kör efter det, utan jag höftar lite..

Hoppas det bara gäller permanent magi... annars skulle man ju kunna göra ganska maffiga handgranater genom att lägga någon meningslös besvärjelse på bräckliga föremål och slänge dem mot fienden :)

/Han som tycker Terry låter som ett namn på en hund
Min förra jycke hette det (faktiskt...)

Du tycks ha glömt bort att enligt åtminstone expertreglerna är ett magiskt föremål oförstörbart med annant än andra magiska medel. Dessutom är ofta magiska föremål mästartillverkade och dessutom av mithril ganska ofta, varför BV, som används endast om man slår på vapnet med ett annat magiskt vapen, ligger ganska ofta på 25 eller så. Glöm inte bort att högre FV än B5 ger ännu mer BV.

Rickard

Urverk speldesign
"Hoppas det bara gäller permanent magi... annars skulle man ju kunna göra ganska maffiga handgranater genom att lägga någon meningslös besvärjelse på bräckliga föremål och slänge dem mot fienden :)"
Hehe.. Sant.. Jo, det ligger någonting i det du säger.. Till mitt försvar så kan jag säga att icke-vapen får ökning i KP (som jag skrev).. T.o.m. 5 i KP tycker jag kan vara rätt svårt att ha sönder, utan tillhyggen.

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte talar om magiska vapen när de bara är under en förtrollning men om de är laddade med SIGILL? Vete tusan

Rickard

Urverk speldesign
"Du tycks ha glömt bort att enligt åtminstone expertreglerna är ett magiskt föremål oförstörbart med annant än andra magiska medel."
Jo, det hade jag glömt bort.. Jag måste dock erkänna att jag inte direkt läst igenom reglerna för hur man gör magiska prylar eftersom besvärjelserna förklarar det bra..
Jag kör aldrig slaviskt efter böckerna men här är några citat:

"Det föremål som ska bli magiskt måste vara helt perfekt, och sakna alla skavanker. /.../ Magiska vapen och rustningar är normalt av brons, silver eller mithril."
EDD:s magibok, s. 30

"Man måste utföra en skingringsritual eller förstöra föremålet fullständigt. Att förstöra ett magiskt föremål är ofta mycket svårt, vilket visas av många exempel. Härskarringen,[/i]"
EDD:s magibok, s. 31

"Dessutom är ofta magiska föremål mästartillverkade..."
Det första citatet stärker det.. Själv tycker jag det är löjligt.. Dessutom så har det gått ifrån detta i några utgivna äventyr till DoD...

"...och dessutom av mithril ganska ofta,"
Det står "är normal av".. Dessutom nämner de vapen.. Mantlar av fårull kan också vara magiska.. Mithril är sällsynt och svårt att hantera, magi är (för mig) även det sällsynt.. Ett magiskt mithrilvapen borde vara rätt ovanligt alltså...?

"Glöm inte bort att högre FV än B5 ger ännu mer BV."
Var det Dnalor som nämnde en vettig teori förra veckan om varför BV inte höjs på mithrilföremål, när vi hade en diskussion om det?

/[color:448800]Han</font color=448800> som nästan citerade mer än vad han skrev

Rickard

Urverk speldesign
"Hmm, rätta mej om jag har fel, men förstärker inte FÖRTROLLA VAPEN vapnets BV med 1/E..."
Kanske i 6:an, men inte i de äldre upplagorna.. Då är det bara CL och skada som ökar med 1/E.

"annars låter det vettigt det du sa"
/[color:448800]Han</font color=448800> som tackar för det /images/icons/wink.gif

Gummimuffin

Veteran
Var det Dnalor som nämnde en vettig teori förra veckan om varför BV inte höjs på mithrilföremål, när vi hade en diskussion om det?

Jag tyckte inte den var vettig, men visst hade vi en diskussion.

Jag brukar vanligen lägga till 1 BV för varje Grad av magi på vapnet, det brukar vara lagom. Sedan finns det ju besvärjelser som faktiskt har som uppgift att öka BV.
Angående explosioner så menar jag att en del, men inte alla, magiska föremål kan gå hädan på det viset. Jämför Anduril/Narsil som varken exploderade eller förintades fullständigt, utan endast splittrades (och tom kunde smidas ihop igen)

Kanske i 6:an, men inte i de äldre upplagorna.. Då är det bara CL och skada som ökar med 1/E.

Tja, du rättade ju mej iallafall /images/icons/wink.gif

...förresten är jag inte nåt hängivet fan av 6:an... än, får se hur det blir, vi har ju förbanne mej spelet drällandes nånstans... iallafall, det var fyran jag prata om... *tänker*... men det var minst tre meter till regelböckerna när jag skrev meddelandet, så ja orkade inte kolla.

/BD som är lat

Rickard

Urverk speldesign
Re: Magi förstärker [OT]

"men det var minst tre meter till regelböckerna när jag skrev meddelandet, så ja orkade inte kolla."
Jag har bara en meter.. Men jag behövde inte kolla.. /images/icons/smile.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som nu kom på hur han lyckas skriva 3-4 inlägg per dag

Re: Magi förstärker [OT]

Aha! Så du är alltså inte 100%-säker på att du har rätt. Du KAN ha fel...

Iofs litar jag på ditt omdöme, men det är en principsak att va säker.../images/icons/wink.gif

Rickard

Urverk speldesign
Re: Kaffe stärker [OT]

"Kan du de textrerna utantill eller hade du boken framme?"
Haha! Givetvis kollade jag upp det.. Som jag redan nämnt så sitter jag bara en meter ifrån bokhyllan där jag har böckerna.. Nog för att jag kan böckerna bra, men inte bra.. /images/icons/smile.gif

Tänkte dessutom passa på att rätta mig själv..

"Du tycks ha glömt bort att enligt åtminstone expertreglerna är ett magiskt föremål oförstörbart ..." - Caen Ka-sun-dor

"Jo, det hade jag glömt bort.." - Jag

"Att förstöra ett magiskt föremål är ofta mycket svårt," - EDD, s. 31
Glömde tydligen nämna att Caen hade fel i.o.m. förstöring av vapen (enligt regelboken i.a.f.)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som dessutom kollade upp FÖRTROLLA VAPEN och är därmed 100% säker (ang. Black Dwarfs kommentar)

Vindhand

Myrmidon
T.o.m. 5 i KP tycker jag kan vara rätt svårt att ha sönder, utan tillhyggen.

Sant... det lägger en extra dimension på magiska dörrar dock... Inte bara är de svåra att sparka in, det gör ganska ont att lyckas också (inte helt fel :gremsmile: