Nekromanti Magi, förvandling?

DarkRaven_UBBT

Veteran
En liten fundering, det finns en effekt som gör att man kan förvandla sig till olika varelser. Men en nackdel med den är att varelsen måste vara själlös. Skulle en död person kunna anses som själlös?

DesertRain

Hero
Det finns en effekt som gör att man kan förvandla sig till ett djur (spm är själlöst). Men en död människa är inget djur så med den effekten funkar det inte iallafall.

Regmolar

Swashbuckler
Vad boken säger

M&M, sid 57

"...lik och kadaver räknas dock som föremål..."

Ett lik, dvs. en död människa, är alltså ett föremål och inte ett djur. Det är i och för sig i högsta grad själlöst, men missar definitionen "varelse" genom att vara dött och räknas som föremål.

Att man sedan inte kan förvandla sig till besjälade varelser tycker jag är fånigt. Man borde kunna förvandla sig till allt som man känner till utseendet på, även om det blir en såpass stereotyp bild att det som regel inte fungerar i längden om det är en besjälad varelse. Kopierar man en individ riskerar man ju också att bli spegelvänd, och missar dessutom förmodligen en hel del om man inte studerat personens yttre anatomi genomgående.

För övrigt har jag för mig att hela effekten är konstig :gremtongue:

nordan

Swordsman
Jag tror att effekten är menad så att man ska kunna bli ett djur. Anledningen till att man skrivit själlöst är nog att människor rent tekniskt är djur och att man vill förhindra detta, då det är ganska mäktigt att kunna anta olika skepnader så enkelt.

Boldtaar

Warrior
Om man själv är vandöd och magiker borde man inte kunna förvandla sig till ett vandött djur men inget levande. Och hur blir det då med andra föremål.

På tal om vandöda borde man inte kunna animera andra föremål än lik. Fick en bild framför mig med en vandrande vandöd byrå. :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"På tal om vandöda borde man inte kunna animera andra föremål än lik. Fick en bild framför mig med en vandrande vandöd byrå."

De vandöda är varelser reanimerade av nekrotropi. Ett lik innehåller en hel del nekrotropisk energi, och kan därför reanimeras förhållandevis lätt. Byrån innehåller ingen sådan energi (notera att beskrivningen av nekrotropi säger att det inte kan alstras ur döda växter). Därtill har byrån aldrig varit rörlig eller levande, vilket skulle innebära att den inte har någon naturlig fallenhet för att röra på sig, vilket till exempel en zombie har. Dessutom... vandöd, liksom. Helst ska sakerna haft ett liv och sedan dött för att det här ska gälla.

nordan

Swordsman
Vandöda djur

Vad skulle skillnaden rent praktiskt vara mellan ett vanligt djur och ett reanimerat djur? Förutom diverse auror som de flesta inte känner av, något nedsatt rör samt eventuellt en unken doft?

Regmolar

Swashbuckler
Om man själv är vandöd och magiker borde man inte kunna förvandla sig till ett vandött djur men inget levande.
Bara undrar, men vad bygger du ditt resonemang på? Det effekten gör tycks ju vara att få sin kroppsmassa att imitera en alternativ form, och eventuellt langa ut en del av den The Great Beyond eller nåt för att inte bli en 60-kilosmus, så jag förstår inte riktigt vad det borde ha att göra med kroppens stadium...

Regmolar

Swashbuckler
Re: Vandöda djur

Djurets (eller för den delen vad det än är du reanimerat) utseende, attribut och förmågor beror helt på hur reanimatören reanimerat djuret, något som beskrivs ganska ingåenden i V&N, men som regel kommer den stora skillnaden vara att djurettroligen är antingen halvruttet, i skelettform eller balsamerat, samt beter sig lite, eller ganska mycket, annorlunda jämfört med sina levande kamrater.

Eon-Viktor

Veteran

"Jag tror att effekten är menad så att man ska kunna bli ett djur. Anledningen till att man skrivit själlöst är nog att människor rent tekniskt är djur och att man vill förhindra detta, då det är ganska mäktigt att kunna anta olika skepnader så enkelt."

Nah, det finns ju besjälade djur också. Tänker främst på Ulvar.

Och för att en byrå ska kunna röra sig behöver den muskler, senor och leder. Sen kan man anta att den nekrotropiska energins effekt bygger på nån slags koppling mellan olika noder i kroppen som gör att just lik passar att reanimera.

Men man kan ju bygga ett ledat skrivbord och använda den ataxatropiska effekten "Animera" för att få det att röra sig. ^_^

"Förvandla" är dock en väldigt knasig och skev effekt. Om jag var du skulle jag nog skriva en egen variant, det är lätt att den blir konstig, orimlig eller mäktig eller bara... skum. Det borde vara något väldigt svårt att förvandla sin egen kropp när man tänker efter, så man kan ju tänka sig att ta bort den helt.

wallahad

Swordsman
Ok förvandling.

Hur mäktig är inte den effekten ogenomtänkt?
Helt plötsligt kan jag flyga, simma, klättra och många andra saker utan att bry mig 40%.

Om man i stället säger att Förvandling är en avancerad fysisk illusion så hoppas jag man kommer närmare saningen.

Annars bör den effekten inte börja på filament nivå +1 utan ligga någon stans vid +4 kanske senare.

Att ytterligare effekter endast modifierar vikten, whopa*******do.
"Passa dig Enok, den 80kg tunga bofinken anfaller dig!!!"

Visst man kan sätta sig ner och säga "Endast däggdjur". Men det håller inte så långt det häller.
Utter och flygande hundar eller vanliga fladdermöss.

Att sedan kläcka ur sig något sådant som menar att effekten är för klen, att man ska kunna förvandla sig till ting, som boll och ring.
Landa!
Varje lönmördare i början av sin kariär eller med väldigt låg yrkes stolthet skulle köpa drösvis med förvandlande saker.
"Akta dig Enok, kappan anfaller dig!"

Slutligen; Effekten förvandling är Yber som den är. Någon lösning har jag inte hittat men jag är inne på att låta den ligga på nivå 6. Då kan den endast kastas i Ritual, vilket gör det vettigare.

k7e9

Hero
Mjo, man får inga nya egenskaper typ har jag för mig att det står...
Offret får inga nya fysiska eller psykiska egenskaper...
Så du kan förvandla dig till en fågel men kan bara skutta mark... Så har jag tolkat det iallafall... Det är en illusion, avancerad, men ändock en illusion...

Sedan modifieras nog inte vikten, det e bara att man kan se ut som man har en annan vikt... Så kör vi den iallafall... Läser man noga kanske det är den faktiska vikten som ska förändras, men som sagt... Så gör inte vi...

T.ex. lägger du på ett extra filament så kan du se ut att väga ca 50 om du väger ca 100 egentligen... Storlek därefter...

Så om du vill va stor som en fluga, men väger 100 från början får du slänga på helvetes många filament...
Vill du bli en stor drake, så får du slänga på som fan också... Men du kommer alltid att väga 100 kg...

100 kg fluga, 100 kg drake... :p

Evil Peter

Hero
Så du kan förvandla dig till en fågel men kan bara skutta mark... Så har jag tolkat det iallafall... Det är en illusion, avancerad, men ändock en illusion...
Då effekten tillhör ataxatropi tycker jag inte det känns rätt att kalla det för en illusion, det finns ju redan en illusionseffekt och den tillhör ju fototropi. Ataxatropi har ju en verklig påverkan i alla andra effekter så den borde ha det även här.

Däremot är effekten dåligt skriven så jag föredrar den omgjorda effekt som finns på någon hemsida. Den kallas Sann förvandling och tillhör biotropi vill jag minnas. Jag minns dock inte om jag gillar den i den form den presenteras men jag föredrar allmänt en effekt som verkligen transformerar kroppen till något annat men att det borde ta lång tid att ens lära sig att springa väl som ett fyrfota djur t ex. Allt som är olika än ens vanliga rörelser ska kräva träning och därav torde få magiker orka bemöda sig med den och de som gör det behärskar nog mycket få former. Dock bör inga "övernaturliga" förmågor komma med.

Regmolar

Swashbuckler

Nah, det finns ju besjälade djur också. Tänker främst på Ulvar.
Ska vi vara petiga räknas nog ulvarna som ett bestialiskt folk, och är därför inte djur (annat än för den normal mundanabon för vilken en stor, intelligent varg med språk och kultur är just stor och farlig och inte så mycket annat).

Och för att en byrå ska kunna röra sig behöver den muskler, senor och leder. Sen kan man anta att den nekrotropiska energins effekt bygger på nån slags koppling mellan olika noder i kroppen som gör att just lik passar att reanimera.
Så kan det ju också har något att göra med att lik = död sak = nekrotropisk ansamling i det magiska fältet, vilket även stöds av att det är svårare att reanimera gamla lik. Står det förresten något om noder i V&N när det gäller nekromanti? Skulle vara intressant med tanke på att jag i mina funderingar på att utveckla, balansera och förklara nekromantin (nej, det har aldrig blivit nåt av, såklart) Funderat kring ett liknande begrepp.

"Förvandla" är dock en väldigt knasig och skev effekt. Om jag var du skulle jag nog skriva en egen variant, det är lätt att den blir konstig, orimlig eller mäktig eller bara... skum. Det borde vara något väldigt svårt att förvandla sin egen kropp när man tänker efter, så man kan ju tänka sig att ta bort den helt.
Kolla på Drunoks Drängars hemsida så kan du hitta deras genomgång av diverse magi och effekter till Eon, bland annat (ursäkta att jag inte länkar, men det går lätt att googla).

Regmolar

Swashbuckler
Till effektens försvar så tillhör den ju faktiskt ataxatropin, så det är väl inte så konstigt att den är lite, tja, kaotisk, eller bara konstig... glöm inte den roliga detaljen om att att den som förvandlas behåller alla sina fysiska egenskaper (förutom vikten som kan ändras en del om jag inte minns fel), och tänk på hur det blir med en lagom vid definition av "fysisk egenskap"... eller bara med en råtta som har 13 i STY och 15 i FÖR.

Sidan du talar om där Drunoks Drängars hemsida, men jag har tyvärr inte läst igenom den effekten ordentligt.

Att förvandla kroppen "på riktigt" ser jag som en extrem process som tar lång tid och är svårt att behärska (evolution över 0 generationer istället för 10 000, ungefär), och skulle slänga in den under "biomanti", som diskuterades här på forumet för ett tag sedan som en intressant motpart till nekromantin (tycker fortfarande det var en bra idé, men är på tok för lat för att göra något av det).

Evil Peter

Hero
Ja, visst kan det ju få vara lite kaotiskt med ataxatropi men eftersom jag tolkar effekten som att man verkligen förvandlas kan jag inte riktigt acceptera att man kan förvandla sig till en varg och springa runt som vanligt. Någon form av omställning måste det ju bli.

Drunoks Drängar var det ja, tack. Hade bråttom iväg så hann inte kolla vilken det var.

Jag tänkte faktiskt likadant efter jag postade och håller med om att effekten är lite för extrem för att passa in i biotropi. Utöver ditt förslag om biomanti kan man ju också välja en enklare väg och ha kvar den som ataxatropi, bara med ett mer logiskt resultat av effekten.

Regmolar

Swashbuckler
Ja, visst kan det ju få vara lite kaotiskt med ataxatropi men eftersom jag tolkar effekten som att man verkligen förvandlas kan jag inte riktigt acceptera att man kan förvandla sig till en varg och springa runt som vanligt. Någon form av omställning måste det ju bli.
Ja, jag var lite skämtsam i mitt inlägg där, även om jag inte visade det tydligt nog :gremwink: Den går ju inte precis i linje med resten av de ataxatropiska effekterna, om jag minns rätt.

Jag tänkte faktiskt likadant efter jag postade och håller med om att effekten är lite för extrem för att passa in i biotropi. Utöver ditt förslag om biomanti kan man ju också välja en enklare väg och ha kvar den som ataxatropi, bara med ett mer logiskt resultat av effekten.
Detta är definitivt den bästa lösningen, troligen följt av att ta bort effekten helt (t.o.m. mina spelare tror jag ser den mer som ett skämt eller en kuriositet och regelbugg snarare än fullvärdig effekt). Något färdigt utkast? ^^

Evil Peter

Hero
Detta är definitivt den bästa lösningen, troligen följt av att ta bort effekten helt (t.o.m. mina spelare tror jag ser den mer som ett skämt eller en kuriositet och regelbugg snarare än fullvärdig effekt). Något färdigt utkast? ^^
Ja, ta bort den är ju också en godtagbar lösning. Jag tror i alla fall att den inte kommer att användas i min grupp.

Jag har inget färdigt utkast på effekten. Den kommer ju att avvika på det sättet att det känns som man borde ha en ganska god kunskap om vad man vill förvandla sig till, även innan man ska bekanta sig med formen på ett mer direkt sätt. Jag kan väl tänka mig en förvandling där man måste spendera filament för att ändra ens massa om det behövs. Har inga idéer på hur man ska göra med grundegenskapsförändringar. Ju mer jag tänker på effekten desto mer tycker jag förslaget om att ta bort den ska hamna på första plats. :gremwink:

wallahad

Swordsman
Jag kan redan ana en ny utgåva av Mystik och Magi.

Med flätning i nedbantad version.

Fläta ihop Biotropi och Ataxatropi för att få tillgång till förvandling.

Men för att fortsätta diskusionen kring förvandling. Jag börjar också stödja idén om att ta bort den effekten. Teleportera och rivasönder väv är två andra tunga kanoner Ataxatropin har.

Men för att diskutera en utveckling av Förvandling så skulle jag nog vilja se den som en +4 magnituds effekt.
Samt att du måste ned/upp på samma vikt som mål djuret.