DarkRaven_UBBT
Veteran
En liten fundering, det finns en effekt som gör att man kan förvandla sig till olika varelser. Men en nackdel med den är att varelsen måste vara själlös. Skulle en död person kunna anses som själlös?
Bara undrar, men vad bygger du ditt resonemang på? Det effekten gör tycks ju vara att få sin kroppsmassa att imitera en alternativ form, och eventuellt langa ut en del av den The Great Beyond eller nåt för att inte bli en 60-kilosmus, så jag förstår inte riktigt vad det borde ha att göra med kroppens stadium...Om man själv är vandöd och magiker borde man inte kunna förvandla sig till ett vandött djur men inget levande.
Så du kan förvandla dig till en fågel men kan bara skutta mark... Så har jag tolkat det iallafall... Det är en illusion, avancerad, men ändock en illusion...Offret får inga nya fysiska eller psykiska egenskaper...
Då effekten tillhör ataxatropi tycker jag inte det känns rätt att kalla det för en illusion, det finns ju redan en illusionseffekt och den tillhör ju fototropi. Ataxatropi har ju en verklig påverkan i alla andra effekter så den borde ha det även här.Så du kan förvandla dig till en fågel men kan bara skutta mark... Så har jag tolkat det iallafall... Det är en illusion, avancerad, men ändock en illusion...
Ska vi vara petiga räknas nog ulvarna som ett bestialiskt folk, och är därför inte djur (annat än för den normal mundanabon för vilken en stor, intelligent varg med språk och kultur är just stor och farlig och inte så mycket annat).Nah, det finns ju besjälade djur också. Tänker främst på Ulvar.
Så kan det ju också har något att göra med att lik = död sak = nekrotropisk ansamling i det magiska fältet, vilket även stöds av att det är svårare att reanimera gamla lik. Står det förresten något om noder i V&N när det gäller nekromanti? Skulle vara intressant med tanke på att jag i mina funderingar på att utveckla, balansera och förklara nekromantin (nej, det har aldrig blivit nåt av, såklart) Funderat kring ett liknande begrepp.Och för att en byrå ska kunna röra sig behöver den muskler, senor och leder. Sen kan man anta att den nekrotropiska energins effekt bygger på nån slags koppling mellan olika noder i kroppen som gör att just lik passar att reanimera.
Kolla på Drunoks Drängars hemsida så kan du hitta deras genomgång av diverse magi och effekter till Eon, bland annat (ursäkta att jag inte länkar, men det går lätt att googla)."Förvandla" är dock en väldigt knasig och skev effekt. Om jag var du skulle jag nog skriva en egen variant, det är lätt att den blir konstig, orimlig eller mäktig eller bara... skum. Det borde vara något väldigt svårt att förvandla sin egen kropp när man tänker efter, så man kan ju tänka sig att ta bort den helt.
Ja, jag var lite skämtsam i mitt inlägg där, även om jag inte visade det tydligt nog Den går ju inte precis i linje med resten av de ataxatropiska effekterna, om jag minns rätt.Ja, visst kan det ju få vara lite kaotiskt med ataxatropi men eftersom jag tolkar effekten som att man verkligen förvandlas kan jag inte riktigt acceptera att man kan förvandla sig till en varg och springa runt som vanligt. Någon form av omställning måste det ju bli.
Detta är definitivt den bästa lösningen, troligen följt av att ta bort effekten helt (t.o.m. mina spelare tror jag ser den mer som ett skämt eller en kuriositet och regelbugg snarare än fullvärdig effekt). Något färdigt utkast? ^^Jag tänkte faktiskt likadant efter jag postade och håller med om att effekten är lite för extrem för att passa in i biotropi. Utöver ditt förslag om biomanti kan man ju också välja en enklare väg och ha kvar den som ataxatropi, bara med ett mer logiskt resultat av effekten.
Ja, ta bort den är ju också en godtagbar lösning. Jag tror i alla fall att den inte kommer att användas i min grupp.Detta är definitivt den bästa lösningen, troligen följt av att ta bort effekten helt (t.o.m. mina spelare tror jag ser den mer som ett skämt eller en kuriositet och regelbugg snarare än fullvärdig effekt). Något färdigt utkast? ^^