I Thalamurkampanjen jag ska börja spelleda nu i helgen har vi tre rollpersoner. Alla tre är magikunniga. Med akademisk utbildning och naturliga begåvningar så är de alla skickliga besvärjare.
En av dem är lektor, en kvinnlig dödsdansare med stora sociala och magiska talanger. Hon har blivit tränad av självaste magikraten Jualla Bizar Alaya ätt Arginakus och behärskar aspekterna pneumotropi, heliotropi, biotropi och ataxatropi. Från början var det bara pneumotropi och biotropi, sedan övertalade jag Jocke att också ta heliotropi då det fanns en hel del användbara socialeffekter där. Sedan ingick ataxatropi i två nedkallningsritualer som hon skulle ha också, så han fick lov att köpa den också. Senare upptäckte jag att aspekterna var identiska med magikratens och bestämde därför att hon lärt sig magi från denna. Således behärskar hon fyra aspekter från start, men detta är hos mig ovanligt - jag hade förmodligen inte tillåtit det om inte jag ville att rollpersonerna skulle vara mycket kompetenta personer redan från start.
Den andra är krigarmagiker och general och hans inriktning ligger mest på offensiv magi. Fototropi var således ett hett alternativ för honom, men också geotropi och nomotropi. Sedan slog han fram med stjärnorna att han var Lättlärd inom Alstra psykotropi - således behärskar han dessutom det hjälpligt. Att
spelaren ifråga är lätt kär i aspekten gjorde att jag bevekades - fyra aspekter till honom därav.
Den tredje är
Tomas rollperson, och då denne är pyroman och vill ha alla sina rollisar någorlunda anknytna till eld så... Han har både 'Skicklig' (inom pyrotropi) och 'Magisk sensivitet' (hans själ är starkt anknuten till pyrotropi), och då det är hans enda aspekt så är han läskigt duktig på den. Han kan göra lite vad han vill, men jag hade nog inte tillåtit en till aspekt för hans del då han ska vara så pyrotropiskt pyrotropiskt pyromantisk.
I normala fall; en-två-tre aspekter, i ett fall där spelarna faktiskt gestaltar kompetenta magiker, tre+ - vill de vara apduktiga i någon får de emellertid skruva ner de andra lite, eller stänga av dem helt.
-Hjalle, nu vet ni...