Nekromanti Magi i Chronopia

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,003
Location
Barcelona
Hej!

I Mörkrets Väktare hänvisas det upprepade gånger till en modul som skulle heta "Magi i Chronopia". Före jag läste MV har jag dock aldrig vare sig sett denna modul eller hört talas om den. Existerar den, eller är det bara en chimär?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Närå, den finns

Det är den andra modulen till Chronopia undantaget SL-skärmen. Den kommer alltså mellan Vapen i Chronopia och Svärd & Svartkonst. Den är OK, men ingen av Chronopiamodulerna är någon direkt höjdare - de är skrivna av folk som inte riktigt verkar ha fattat känslan i grundboken eller ens ha läst den ordentligt, så de bryter konstant mot i grundboken etablerade fakta. Det finns chronomager, till exempel, men de har inga stridsklockor; de tre gillena är plötsligt paraplyorganisationer för ordnar, etc.... :gremtongue:

Jag rekommenderar den tyvärr inte; de enda tilläggsböckerna värda att äga är i mitt tycke SL-skärmen med bok, Väsen samt Altors Baksida.


/Feliath - älskar dock grundbokens värld
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,003
Location
Barcelona
Re: Närå, den finns

Det finns chronomager, till exempel, men de har inga stridsklockor

Fast killarna med stridsklockor beskrivs ju i Mörkrets Väktare. De kallas Urmakare och behärskar tidsmagins "mörka" sida.

så de bryter konstant mot i grundboken etablerade fakta.

Jo, det är lite irriterande, men å andra sidan; om författaren av "Svärd och Svartkonst" inte hade ignorerat grundreglernas text om Chronopia, så hade vi inte haft Ikki!

Personligen tycker jag spelet blir *bättre* med varje tilläggsbok, allt eftersom de sliter bort invanda föreställningar om hur saker ska vara och inför nya, knäppa element i spelvärlden.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Tilläggen

Känlsan i Chronopia-kapitlet i grundboken är väl det i serien som är bland det mest intressanta att läsa, och känslan är också bäst här. Men sedan utgör tilläggsböckerna var för sig en lite bättre överblick över sina specifika områden, trots att de då och då sägs bryta mot grundboken (förresten, vad är det de bryter mot? Har spelat Chronopia både länge och väl, och har inte direkt märkt av detta..) Sedan gör det ju inte så mycket om faktan inte är 100 % övernsstämmande - det späder bara på Chronopias stil, där inget egentligen är sant utan bara sett ur en persons synvinke. Oftast Bennys...

Vapen och Rustningar tycker jag är ett supplement man kan investera i. Innehåller ett par bra yrken, massa vapen och rustningar samt information om Arenan (om jag minns rätt).

Men för att glida lite utanför ämnet (igen) så är det jag stör mig mest på i tilläggsböckerna de nya yrkenas yrkesförmågor. Jämfört med yrkena i grundboken är dessa förmågor ofta skyhögt mycket bättre. Lite dålig balansering, tyvärr.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Tilläggen

Men för att glida lite utanför ämnet (igen) så är det jag stör mig mest på i tilläggsböckerna de nya yrkenas yrkesförmågor. Jämfört med yrkena i grundboken är dessa förmågor ofta skyhögt mycket bättre. Lite dålig balansering, tyvärr.
Fast det fixar väl en vettigt SL?

Zimmerman - SL i Chronopia sedan 1997
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Närå, den finns

Fast killarna med stridsklockor beskrivs ju i Mörkrets Väktare.
Jag vet, jag äger alla böckerna, men jag nämnde det inte helt enkelt därför att det är en såpass uppenbar efterpatch, precis som garblet om namnet på alvernas stadsdel i Alver i Chronopia. (Åfan, de hade ju stridsklockor! Fort, gör något!) Besvärjelsen som har den effekt stridsklockorna tillskrivs i grundreglerna finns ju i Magi i Chronopia, inte i MV.

Jo, det är lite irriterande, men å andra sidan; om författaren av "Svärd och Svartkonst" inte hade ignorerat grundreglernas text om Chronopia, så hade vi inte haft Ikki!
Och tjo, så mycket gladare jag varit. Då hade det utrymmet kanske innehållit något kul istället, som passat in i den värld som beskrevs i grundreglerna, vilket var den jag spelade i.

Personligen tycker jag spelet blir *bättre* med varje tilläggsbok, allt eftersom de sliter bort invanda föreställningar om hur saker ska vara och inför nya, knäppa element i spelvärlden.
Jag håller inte med, varje bok efter skärmen sänkte det ytterligare något. Jag har inte hittat ett enda brukbart yrke utanför grundböckerna, t.ex. Att som du säger "slita bort invanda föreställningar" är bara ett försök att sätta positiv spinn på att man kör över det som redan finns för att man inte orkar sätta sig in i materialet. Realism är bara blaha, men konsekvens är synnerligen viktigt. Om jag gillar grundbokens värld vill jag ju ha material till den världen och inte material som säger motsatsen av det man redan fått reda på.
Ett exempel: En spelare spelade elementarmagiker, och var Galdermästare. Jättebra; de hade diktater och grejer som gjorde att han fick svårt att använda magi närhelst spelaren kände att det var nödvändigt. Sedan kom Magiboken. Vi kunde ju inte använda den! Allt material om Galdermästarna gick helt på tvärs med det vi läst innan och spelade med. Hade man istället beskrivit Galdermästarna i enlighet med vad som tidigare skrivits, då hade vi blivit jätteglada, eftersom det hade fyllt ut den bakgrundsdetaljen och gjort den mer intressant. Det hade vi kunnat använda.

Sådant är inte bra speldesign, det är slött och oacceptabelt.


/Feliath - tycker illa om tilläggsböckerna just för att han älskar Chronopia
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tilläggen

"Fast det fixar väl en vettigt SL?"

Man kan sitta och patcha hit och dit i all evighet, men någonstans måste man börja inse att ett bra spel inte kräver sådant pyssel utan låter det vara frivilligt. Om jag ska behöva sitta och balansera saker mot varandra* bara för att göra spelet jag köpt användbart är det banne mig något som är fel.


* som dessutom är det absolut tristaste med spelkonstruktion, imho
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,003
Location
Barcelona
Re: Närå, den finns

Sådant är inte bra speldesign, det är slött och oacceptabelt.

Jepp jepp. Jag håller med dig, och sådant irriterar mig lika mycket som färgläggare till serier som helt enkelt inte tycks ha *läst* manus.

För mig visar tilläggsböckerna fortfarande en mycket mer intressant värld än grundreglerna, även om jag visst kan tycka att de går till överdrift på sina ställen (beskrivningen av Grytan i Svärd och Svartkonst, beskrivningen av Angivarsamhället i Svärd och Svartkonst, tja, det mesta i Svärd och Svartkonst, utom Ikki förstås), men DoD Chonopia har en väldigt stor fördel som gör att de här nackdelarna jämnas ut litegrann. det är företeelseorienterat. Det vill säga, det är i första hand inriktat på "cool" saker, inte på inre relationer mellan sakerna. Det betyder att man ganska lätt kan plocka ut de företeelser man inte gillar (typ, hela Grytan) eller byta ut dem mot de företeelser i grundboken som man föredrar framför de som beskrivs i tilläggen (Du hade kunnat plocka ut hela Ikki ur spelvärlden utan att någon hade märkt det, men nu väljer jag att ha kvar den).

Det är förstås ingen ursäkt, men det är en fördel som gör att åtminstone jag fortfarande får god behållning från tilläggen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,003
Location
Barcelona
Re: Tilläggen

Men för att glida lite utanför ämnet (igen) så är det jag stör mig mest på i tilläggsböckerna de nya yrkenas yrkesförmågor. Jämfört med yrkena i grundboken är dessa förmågor ofta skyhögt mycket bättre. Lite dålig balansering, tyvärr.

Jag ser faktiskt detta, inte som en bugg, utan, hör och häpna, som en patch. Spelskaparna tycks äntligen ha insett att de rollpersoner som skapas med grundreglerna blir ganska dåliga och sällan förmår nå upp till den vision man ställt upp. De låter helt enkelt vissa yrken få några nivåer i passande färdigheter, så att spelaren inte ska stå där efter att ha maxat sina vapenfärdigheter och magier och tänka "vad fasen, enligt yrkesbeskrivningen så ska min rollperson vara en jävel på att smyga och gömma sig, men jag har bara EP kvar till nivå 10 i dom färdigheterna. Jaja, det får gå ändå". Om inte annat skulle jag behålla yrkena i tilläggsböckerna, och ge yrkena i grundböckerna några extra nivåer på relevanta färdigheter.

En annan sak som verkar förlåtande för tilläggsböckernas yrken är att de oftast beskriver medlemmar av mindre organisationer eller avgränsade grupper, alternativt av minoriteter med en mycket speciell kultur. På så vis kan man behålla dem som "SL special" och bara låta en rollperson spela dem om de är beredda att ta hela konsekvensen av sin sociala position (krav från organisationen och föärdomar på grund av sin kulturella tillhörighet), eller om alla andra rollpersoner också spelar representanter för det yrket (tänkt er texempel en cranemort-kampanj).
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Närå, den finns

Det är förstås ingen ursäkt, men det är en fördel som gör att åtminstone jag fortfarande får god behållning från tilläggen.
Jo, iofs. Dessutom är den över-koola attityden något som gör att man ibland kan, öh, skylla på Benni Kroks överdrifter eller något (jo, även när det inte direkt är en SLP som berättar).

Annars håller jag i stort sett med. Tilläggsmodulerna är i stort sett konfetti-material, och då har jag inte gått in på yrkes-eskalationen än...

Erik, diggar Chronopia
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Yrken...

Jag vet inte om jag håller med att grundyrkena blir sådär kassa, även om yrkesförmågor tenderar att irritera mig ytterligen (kom inte och PRATA med mig om de stackars Tjuvarna). Det som förbättrade detta i mitt tycke var reglerna för att börja med mäktigare rollpersoner, inte hyperspecialiserade versioner av Tjuv med tjuvens yrkesförmåga + en till.

Vad som är INTRESSANT med dem är ju att de ger nya, öh, yrketyper (yrkes-arketyper) att spela - det blir rena Talislanta av det ibland ('Va? En charib som är SKOMAKARE - är de inte häxmästare hela bnunten?'), men det är bara kul!

Erik
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
Re: Tilläggen

Jag har irriterat mig på yrkesförmågorna så pass att jag tagit bort dem.. Varför ska spelmakaren tvinga och därmed låsa fantasin för spelaren att göra den tjuv/krigare/whatever som kan variera sig från mängden? Varför måste alla tjuvar vara bra på Smyga och Låsdyrken.. Det är ju bara... *gäsp* ...tråkigt.. Jag ogillade starkt att en spelare kunde presentera sig som tjuv och de andra i gruppen direkt visste vilka färdigheter som denne hade..

Jag har det numera så att man inte ens har några fasta färdigheter utan kan välja någorlunda fritt från en lista.. Tjuvar får välja fler tjuvfärdigheter och krigare fler krigarfärdigheter än andra.. Lite EDD över det hela..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som speciellt ogillar underyrken som har samma yrkesförmåga som huvudyrket + en till
 

tyron

Veteran
Joined
31 Mar 2003
Messages
84
Location
...
Re: Instämmer! [NT]

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

NT = Nekrologiska Tuttklämmor


--------------------------------------------------------------------------------



Ehm, jag vill inte veta vad det är va?
vad menar du?

jag vill veta vad det är!!!
/ verkar interesant, vad kostar dom och kan man få grupprabatt?
 
Top