Nekromanti Magi i DoD-91

Dark_Maven

Veteran
I regelboken för DoD-91 står det som exempel när man ska räkna ut S för Besvärjelser:

Exemel: Besvärjelsen KNÄCKA har skolvärde 6 och dess grundkostnad blir då 4. Vill man höja sitt S i KNÄCKA från 7 till 10 kostar det 12EP (4x3). Vill man å andra sidan höja sitt skicklighetsvärde i besvärjelsen FÖRSTENA (skolvärde 19) från 7 till 10 kostar detta 42EP (14x3).

Jag har fattat det mesta med att man tar grundkostnaden gånger det antal man vill höja S med, t.ex. 3 (från 7 till 10), för att räkna ut kostnaden i EP. Det jag inte fattar är hur dom räknar ut grund S för Knäcka och Förstena. Är grund S samma som FV för den magiskola man har valt eller räknar man ut den på något annat sätt.

Feuflux

omjonasson.se
Start på noll

Om jag inte kommer ihåg fel så får man ingen "grund S" alls. Man startar på noll.

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Start på noll

jo, så vill jag också minnas att det är, tänk också på att det bara är upp till 10 som det kostar x1. 11-14 kostar x2, 15-7 kostar x3 och 18-20 x4. Tror jag.

Feuflux

omjonasson.se

jo, så vill jag också minnas att det är, tänk också på att det bara är upp till 10 som det kostar x1. 11-14 kostar x2, 15-7 kostar x3 och 18-20 x4. Tror jag.

Korrekt.

Livet är som en tärning, det bästa man kan få är 20.

Inte i DoD91 :gremwink:

Sitor

Veteran

Då folk skojar om detta:

Livet är som en tärning, det bästa man kan få är 20.

Då jag spelar DoD6 för det mesta, FUMMEL!

Gratax

Veteran
Visst är det sant att man inte får nån grund i magier.

Men för att få fram grundkostnaden till magier, så tar du skolvärdet på magin och läser av tabellen i antingen grundboken eller magikerns handbok. Vet ej exakt sida, så du kan få leta lite.

Staffan

Myrmidon
Och bara för att förtydliga... "grundkostnaden" man får fram på det sättet motsvarar alltså grundkostnaden 2 för primära färdigheter, 3 för yrkesfärdigheter, och 5 för sekundära färdigheter. Förutom den variabla grundkostnaden fungerar det precis likadant att höja besvärjelser som färdigheter.