Under de 10 år jag
spellett så har jag inte upplevt det.. När magikerna har varit bra så har spelledarna ofta hittat på några extraregler genom att ge extra EP, köra Svavelvintergrejen för magiker (FV är lika med FV i Magiskola minus besvärjelsens skolvärde (SV)) eller rent av låta spelaren få sätta ut sina värden efter eget tycke..
Anledningen till varför magiker är så dåliga är följande:
1) Det kostar för mycket att köpa besvärjelser.. En magiker kan ju inte
enbart köpa besvärjelser (jo, denne
kan men hur logiskt vore det på en skala?) utan måste även spendera poäng på färdigheter
2) Magiker kan inte utvecklas lika väl som andra då deras besvärjelser kostar mer att höja.. För 91:an är detta en rest från EDD, då EDD:s färdigheter också kostade olika.. Ta besvärjelsen Hela (SV 12) som exempel.. Den kostar 8 EP(!) för att höja ett enda pyttelitet steg om FV är under 10 medan det är 2-3 EP för de andra färdigheterna..
Jag tycker man ska ha detta i åtanke när man modifierar DoD:s magisystem (inte för att
jag hade det..
).. Varför kostar besvärjelserna olika mycket när färdigheterna inte längre gör det? Okey, besvärjelserna är olika bra men det tycker jag gott begränsas med SV, även om den rollen blir mindre.. Jag tycker gott du kan sänka allting till hälften eller göra så att multipeln i tabellen går med 1 steg istället för 2.. Alltså SV 1-3 har en kostnad på 1, 4-6 kosnad 2, 7-9 3 osv.. Chronopia har ungefär den indelningen..
Det kostnadssystem för magi jag kör med nu (för jag håller på att göra ett nytt - det här är "tills vidare") är att alla besvärjelser kostar 3.. En spelare får något som jag kallar för Magipoäng som är FV i alla magiskolor + åldern (jag har även sammanbundit EP till åldern).. För att få köpa i en besvärjelse måste spelaren spendera lika många Magipoäng som SV i besvärjelsen.. Att köpa en minimagisk besvärjelse kostar 2 Magipoäng.. Det gör magikerna lite bättre och gör så att de får en utvecklingsmöjlighet..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fick hårdtesta sitt magisystem när en spelare ville spela en 400-årig alvmagiker (och kom nu ihåg att han ger högre EP
och magipoäng för ålder)