Det är ju ingen liten fråga du ställer här, var du ute efter något specifikt eller bara sådär rent allmänt? Vad tycker du själv?
Här tar jag upp mina åsikter om magiskolorna som de såg ut i den gamla magiboxen. Det är min åsikt om magiskolor i DoD4. Sen är jag inte alls säker på att jag skulle vilja ha magiskolor alls om jag satte mig och gjorde en stor husregelröra av DoDmagin. DoD6 har inte magiskolor utan två kategorier magi vad jag minns, har faktiskt inte läst magikapitlet så jag har fasligt dålig koll här.
PSY-poäng är jag ingen fan av heller, tycker inte att en magiker ska kunna kasta hur mycket magi som helst tills det säger klick och han har slut på mana... Hellre en chans att misslyckas som ökar efter varje besvärjelse och som återställs när man sover. Eller att magin bara verkar med en viss % av normal styrka. Till slut gör dina fireballs bara 5% i skada och är meningslösa att kasta, osv. Men då har man skapat en del matte som man måste räkna med och det kan ju vara dåligt det med.
Sen har vi ju frågan med fasta besvärjelser, vare sig de ligger i en magiskola eller ej. Vill man kunna skapa sin egen magi? Om jag hade läst Ars Magica så hade jag säkert kunnat säga nåt smart nu...
En stämningssänkare med magiker i DoD (och alla andra spel jag lirat för den delen) är att det känns som om magikern är en vanlig äventyrare ända tills det behövs lite magi. Då blir han en
magiker i ett par sekunder, kastar sin besvärjelse och sen är han en äventyrare igen. Det är ingen kvarvarande mystik, men i de rollspelsgrupper jag lirat i skulle folk mest störa sig på om man hela tiden snackade om att magikern skimrade i natten och fungerade som ljuskälla, dörrar automatiskt öppnade åt honom osv... "Jaaa, vi vet det där, låt oss tala med värdshusvärden nu!" (Överdriven gissning... sen har jag faktiskt inte spelat rollspel ordentligt på 2,5 år vid det här laget)