Nekromanti Magi i DoD91 (Känna och Hp)

Berserk

Warrior
Re: Magi i DoD91 (Hp)

Tänkte lite på detta, jag med. Men det är väl SL:s bedömning som gäller. Annars tänker jag börja tillämpa detta system. Det är bra, tycker jag.

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Eksem

Champion

Det var väl så att man inte får HP om man använder HP för att döda den?

CyberJobe

Veteran
Nä nu...

Inte för att jag tycker att man ska få HP bara för att man rullar in under en drake, men nej, man får inga HP för varelsen ifall man använder HP mot den överhuvudtaget, detta kollas efter striden ifall man gjort sig förtjänt av det /images/icons/wink.gif, men det är vår spelgrupps sätt att hantera det, var och en gör som de vill, men det är säkrast att ni gör som jag gör, annars ska ni få se på f-n. /images/icons/smile.gif

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."

CyberJobe

Veteran
Kraftiga blixtar

Har läst om blixt E15 m.m och tänkte berätta att rustningar skyddar visst. Om man är klädd i helmetallrustning (helplåt, helringbrynja m.m) så passerar elektriciteten utanpå rustningen och ned i marken, detta vet man om man läst fysik dvs farhadays bur (stavningen kommer jag ej ihåg, men principen /images/icons/smile.gif.
Tar lite sting ur blixt va? /images/icons/wink.gif
Om man nu vill köra så, annars är den grymt bra.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."

Adsinistratus

Veteran
The besserwisser strikes back

Jag betvivlar att en metallrustning är tillräckligt tjock för att agera som en faradaybur...

Dessutom är anser jag att modern fysik inte hör hemma i DoDs värld. Man ska inte kunna kunna bygga en atombomb fastän man har FV 34 i alkemi=)

Martin Hammar

CyberJobe

Veteran
Tvivlare där...

Jag har pratat med en fysiker på Umeå universitet om saken, nämnde dock inget om rollspel /images/icons/smile.gif utan frågade bara vad som skulle hända om man bar en helrustning i metall och blev träffad av en blixt och han sa att den skulle funka som Mr F's bur, möjligtvis fick man ont i öronen av smällen osv, men inget skulle hända.

Men om det hör hemma i en fantasyvärld, nja kanske inte /images/icons/smile.gif, men då skulle krigarna iallafall kunna bekymmra sig för en sak mindre /images/icons/smile.gif.

*Uggh* Mig krossa pjunig magiker.

Berserk

Warrior
Re: Tvivlare där...

Jag har läst ganska mycket fysik, och får väl till viss del hålla med dig, men också påpeka att man antagligen rör i plåten med någon kroppsdel. Faradays bur fungerar visst endast om man är isolerad från metallen, t.ex. genom ett luftlager eller en isolerande, ickeledande massa av något slag. Men däremot skulle det vara en kupp att bygga något liknande en bil (fyra fullständigt isolerade stödpunkter, de ända som rör i marken) att stå på när någon blixtar en. Om man inte är jordad borde inget ske. :)

/Berserk

CyberJobe

Veteran
Re: Tvivlare där...

Hmm...ja, men min lärare sa att det borde inte spela någon roll då enklaste vägen är genom metallen och inte genom kroppen och att den går på utsidan, men det är klart, han har ju inte testat teorin /images/icons/laugh.gif.

Berserk

Warrior
Ellära . Börjar bli [OT]

Begrunda dagens fysikproblem:
Du står vid en högspänningsledning. Där finns en hel del elenergi som passerar, men metallen leder antagligen bättre än du. Överlever du om du grabbar tag i ledningen?

Svaret är att oberoende av om du leder sämre, så kommer en del av strömmen, proportionell mot skillnaden i ledningsförmåga, att passera genom din kropp. Den räcker antagligen till för att omvandla din vackra lekamen till en rykande hög under ledningen. Ja, du dör högst antagligen.. (Beror lite på dina skodon och markens beskaffenhet...) =)
/Berserk

CyberJobe

Veteran
Re: Ellära . Börjar bli [OT] Ja verkligen :)

Jo det om el vet jag, men farhadays burs egenskaper gör att blixten passerar på utsidan, men om det fungerar i praktiken i en rustning vet jag dock inte och jag har inte lust att testa heller, men frivilliga kan ju alltid testa och sedan rapportera så vi får veta /images/icons/smile.gif.

Berserk

Warrior
Tack och hej!

Och med det avslutar vi en mycket givande diskussion! Vi får återkomma om någon tar sig tid att testa saken.

/Berserk

Tao

Veteran
Re: Ellära . Börjar bli [OT] Ja verkligen :)

BZZZZZZZZZZZZTTTTTTTTT!!!!!

AJJJ det funkade inte!!!!!!!!!!

Tao

Veteran

Jag lyckades med detta.....ljusknippe e 10...2t6 blixtar á 10t6 skada...då drakmagi inte får -cl per e så...bzzzzzzt!!
tror jag kom upp i 223 kp...ajj sa demonen och dog..
sen drogs ljusknippe bort ur drakmagin av min elake sl...

Rickard

Urverk speldesign
Är man hjälte så är man. Saftar man på med en fet besvärjelse så får man betala PSY och är man hjälte ska man kunna dra till rejält nån gång.

Personligen skulle jag ge mindre HP till den som använder HP mot ett monster. Jag skulle aldrig ta bort belöningen helt.

/[color:green]Han</font color=green> som helt missat det där med mer HP ju lägre FV. Hade för sig att HP var bättre i EDD än 91:an (=inget tärningsslag, automatiskt perfekt)

Rickard

Urverk speldesign
Håller med om din teori om Känna magi [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som glömde nämna det i sitt förra inlägg

Rickard

Urverk speldesign
Håller med om din teori om Känna magi [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som glömde nämna det i sitt förra inlägg