Tycker att det är lätt hänt att tänka "unikt"=något bra. Så får jag en kännsla av att folk tänkter att "tja det kan vara lite tråkigt och stelt, men det är ju unikt, så det ursäktar allt."
För det är ofta folk brukar skriva att de gillar EONs unika magisystem, men det är sällan man får reda på varför de gillar det. För "unikt" kan inte vara en anledning enligt mig, innehållet som gör det unikt måste vara anledningen. Här har vi ord som Vetenskap, Logik och Matematik.
Så för mig som inte direkt är köpt på EONs nuvarande magisystem försöker jag se fördelarna med detta system, och jag har antaglignen inte upptäkt alla områden då EONs system skiner så att säga.. Så någon som gillar detta system skulle kunna få ge exempel på dessa tillfällen (Och då menar jag exempel där EONs system och inte andra system skiner).
Det jag själv kan se som systemet erbjuder mest är Magiteori, vilket ger många termer osv att röra sig med om spelarna är tillräckligt pålästa för att vilja djupdyka här. Man kan som spelledare få en magikerSLP vekra mer påläst osv om man använder dessa termer. Så detta kan jag se vara väldigt roligt om man verkligen är intresserad av detta. Har personligen inte fått äran att spela med en sådan spelgrupp, så har inte upplevt detta, och står därmed på andra sidan och tycker mest det verkar vara en massa jobbig text som inte erbjuder intressanta äventyr.
Så bilden jag har av EONs Magiker är att dem är väldigt stillasittande, Äventyrande för en magiker verkar inte lönsamt.
Ett sätt jag försökt lösa detta på personligen är att göra kongelat mycket ovanliga, och inte heller möjliga att skapa. Men istället för att vara en förbrukningsvara så samanbinder du Kongelatet (som existerar på naturliga platser i världen, och därför vill man ha någon med magiförnimmelse med sig för att hitta dem) med din egen själ, och därmed kan du komma närmare ditt element, och få lättare att använda den typen av magi. Men du erhåller också verklighetsabnorma egenskaper, precis som när man har negativ quadosh (en detalj jag själv tagit bort)... Aja, kom off topic, men men.
Det jag skulle vilja se i EONs framtida magi är att man pushar magiker lite till äventyrandets håll, få den här vetenskapliga biten att spela in i världen på ett intressantare sätt och gör det möjligen lite lättare att förstå sig på, kanske med några bra exempel eller äventyrsuppslag, om ni vill förklara olika magiska lagar. Kanske få in det i stämningstexter så vi kan få en bättre idé om hur vi ska kunna använda oss av denna vetenskapliga sida av magin som jag helt klart kan se potentialen i, men tycker inte att det kom till sin rätt i EON 3.
Och försök låta saker och ting kunna vara mystiska tills att man gjort en grundlig studie av det, gärna i fält, så att magikern måste lämna kontoret.
Kanske implentera vissa typer av pilgrimsfärder, fast för magiiker, så det har det som en resa för lärdom, där de besöker magidöda platser eller magiska noder osv, kanske studera norrsken med olika apparater osv.