Nekromanti Magi i Westeros? [spoiler]

Mogger

Hipsteranka
Jag har läst de tre första böckerna (eller 2,5 snarare, men orkade inte längre) så jag har viss koll på magin i Westeros, men om jag ändå skulle vilja läsa en Magi i Westeros 101 och sedan en fördjupande kurs, vart skulle jag vända mig då, eller finns det den kunskapen här kanske? Beymra er inte för spoilers, jag har ingen avsikt att läsa färdigt sviten, mer än sammanfattning av storyn på wikipedia eller liknande.

Vi har en kampanj som utspelar sig i Westeros och magin har börjat träda fram lite försiktigt så jag vill ha lite kött på benen.

CapnZapp

Myrmidon
Re: Magi i Westeros?

Kanske feta spoilervarningar på tråden? (Iallafall om du får de svar du vill ha :gremsmile: ) Tycker inte nuvarande rubrik särskilt väl avhåller från slöläsande...

Jag har inte riktigt läst färdigt den senaste boken så det är möjligt att jag inte kommer att läsa tråden på ett tag efter den här postningen.

Mitt intryck av magin i ASoIaF är att den till största delen är en del av naturen; det verkar inte finnas så värst mycket man kan studera sig till. Det var ett bra tag sedan jag läste de första böckerna så jag glömmer säkert massor, men de exempel på klart magiska effekter jag kommer på just nu är:

* Stannis svärd. Oklart vad det gör mer än lyser.
* R'hllors präster som kan se in i framtiden genom att titta i eld, och kanske även hela med hjälp av eld? (Tänker på den där prästen Victarion fiskade upp som fixade hans infekterade hand.)
* The Green Seers förmåga att se genom träden, inklusive tillbaka i tiden.
* The Others.
* Drakarna räknas väl också, antar jag.
* Hamnskiftarna som kan besätta olika djur (och i viss mån även människor).
* Valyriska vapen tillskrivs också halvmagiska egenskaper verkar det som, men det är oklart om de bara är väldigt välgjorda.

Mer kommer jag inte på just nu.

Mogger

Hipsteranka
AndersG said:
Mitt intryck av magin i ASoIaF är att den till största delen är en del av naturen; det verkar inte finnas så värst mycket man kan studera sig till.
Hur blir man "magiker" till att börja med? Är det medfött eller hur går det till? Jag minns att lille Stark får sin kraft efter fallet, men att det har legat latent hos honom tidigare.

En annan grej, det känns som att den där magin som den röda prästinnan använder har ett pris. Att hon, eller någon annan måste betala i form av obegagliga konsekvener av något slag. Har jag drömt det?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Måns said:
En annan grej, det känns som att den där magin som den röda prästinnan använder har ett pris. Att hon, eller någon annan måste betala i form av obegagliga konsekvener av något slag. Har jag drömt det?
Någon, jag minns inte vem, säger att all magi sker genom eld eller blod. För Melisandres del verkar det onekligen vara så -- det faktum att hon behöver en person med kungligt blod för att genomföra ett brännoffer är en viktig del av handlingen, och även andra magiska sysslor tycks funka bäst när någon blir uppeldad. I en ritual för att ta livet av de tre konkurrerande konungarna bränner hon tre blodiglar som först fått dricka av Stannis kungliga blod.

Även för den andra röda präst vi ser, Toros av Myr, tycks magin ha ett pris, men den här gången för dem han återupplivar -- Beric Dondarrion återuppväcks från de döda åtskilliga gånger, men glömmer allt mer av sitt tidigare liv. När han till sist återuppväcker Catelyn Stark dör han själv. "Only death can pay for life" sägs ofta.

Zappelina

Swordsman
Jag får uppfattningen när jag läser att magin liksom blir starkare överhuvudtaget i världen efter att drakarna kläcks (i eld och genom blodsoffer), möjligen i samband med den röda meteoren (också eld va?).

Och vad heter landet som magis kommer från? Jag tänker på hon kvinnan som återuppväcker Karl Drougo och sen blir uppeldad, var är det hon kommer från? Där verkar iallafall magi vara relativt vanligt förekommande. Kanske kan man åka dit för en grundkurs?