Åh rollspelsmakande, vi har varit skilda alltför länge *Lyssnar lite på Seasons in the sun..*
Iallafall, nu tänkte jag presentera mina regelidéer som jag klurat på under den stora forumfrånvaron.
Magi
Dom som läst mina och Legioth:s magidiskussioner på DoD-forumet vet att jag ville bygga upp magin på det sättet att först alstrade man magi, sedan kunde man forma den i flera steg.. Det ska finnas en massa olika magisystem i min värld, och inte något bestämt mönster, eftersom alla har sin uppfattning om magin.. Imperiet ser magi som elementkrafterna, eld, jord, vatten, luft, som de gamla grekerna.. Kulturerna i öst ser det som att det finns oändligt många element, som ljus, mörker, liv, känslor.. osv. "Alverna" ser det som att magi kommer från vår, och jordens, själ. Och så vidare.
När man ska forma en formel så börjar man med att alstra magi. Ju skickligare, desto mer kan du alstra. Detta mäts i något spejsad enhet, men jag kallar det "MP" för Magipoäng så länge, eftersom det funkat rätt praktiskt. Sedan får man börja göra saker med den här magin, till en början är den rå magi, som bara finns i vår fysiska värld halvt om halvt. Varje gång man försöker forma om magin (t. ex låta den ta form i världen som ett klot med eld-"laddning", som Imperiets magiker kallar det) så slår man ett tärningsslag. Man lyckas kontrollera lika mycket av MP:n, som det värde man får i differens. Om man har alstrat 6 MP, och nu försöker låta dessa ta form som eld, och får en differens på 4.. Så kommer bara 4 MP göra som man vill, resten blir "okontrollerad".. Ju fler steg man formar magin i, desto mer avancerade besvärjelser kan man bygga. Eldboll (Det klassiska exemplet) kan kräva både alstring av magi, magi till eld, i form av en boll, och ivägskickandet av sagda boll. Man ska alltså kunna göra ungefär vad man vill.
Sedan är det bara att fortsätta forma magin, tills man har något kul.. När man väl kastar magin sedan, så läggs hälften av de MP som var kvar på den "okontrollerade" högen, såvida man inte tar sig tid att kanalisera bort magin.
Okontrollerad magi är obalans i naturen. Inte bra. Ju mer okontrollerad magi det finns i området kring magikern, desto farligare. Okontrollerad magi jämnas ut allt eftersom, men långsamt. Och det finns även risk för att den urladdas..
När du formar magi, så måste du även se till så att den inte blandas med den okontrollerade magin i området.. För isåfall kan den "antändas", i fallet med elden så kanske den okontrollerade magin får eldladdning.. WHOOOF! Aj aj..
Okontrollerad magi är som sagt obalans, och magin strävar efter att jämna ut sig. Om en magiker kastar en massa "förstena"-formler runt omkring sig, och drar bort "stenladdning" från sig själv, och sitt område.. Så kanske magin jämnas ut, det rusar "stenladdning" till honom, och förstenar honom med.. Det följer samma princip, det urladdas så fort man går över den delikata gränsen, = misslyckas med ett tärningsslag.
Om man kastar en motsatt formel mot den senaste formeln, eller dom formler som kastats i regel (Kanske blir svårt att hålla ordning på detta) så kan dom urladdas mellan varandra.. Säg att eldmagikern försöker grilla en annan magiker, han kastar eldboll efter eldboll.. Motståndaren parerar. (Det går att kontrollera "annans" magi också, förstås.) Till slut är luften tjock, och sprakar av magisk laddning. Motståndaren lägger en kyla-besvärjelse bakom eldmagikern.. Och lyckas "antända" all MP som ligger och skräpar efter eldbesvärjelserna. Resultat: Eldmagin susar rätt genom eldmagikern för att jämna ut trycket mellan sin laddning och kyl-laddningen.. Mohahahaha!
Det kommer också vara möjligt att dra energi FRÅN den okontrollerade magin, men svårare. (Och kanske riskfullare?) Åh, och om man förlorar kontrollen över magi i en runda, (Hälften av besvärjelsen blir okontrollerad med andra ord) så måste man göra ett test för den kontrollerade också.. Ungefär. Annars så är det rätt svårt att misslyckas HELT med en ultramäktig besvärjelse som man egentligen inte borde kunna hantera. Åh, och om man misslyckas, så urladdas den okontrollerade magin med en gång, så många MP som man har i "misslyckat-differens" urladdas.. (Alltså hur många steg man var ifrån att lyckas. Misslyckas du med "4" så urladdas 4 poäng av besvärjelsen, resten är "bara" okontrollerad..)
Vindhand hade ju en idé om att använda kulor för magi, i olika färg.. Detta skulle kunna funka riktigt bra i detta systemet, eftersom det bara är att lägga kulor i "okontrollerade-högen" för att ha koll på hur många okontrollerade MP som finns i trakten. Dessutom ser man vilken laddning dom har på färgen..
Kommentarer?
Edit: Förtydligade en massa.
Iallafall, nu tänkte jag presentera mina regelidéer som jag klurat på under den stora forumfrånvaron.
Magi
Dom som läst mina och Legioth:s magidiskussioner på DoD-forumet vet att jag ville bygga upp magin på det sättet att först alstrade man magi, sedan kunde man forma den i flera steg.. Det ska finnas en massa olika magisystem i min värld, och inte något bestämt mönster, eftersom alla har sin uppfattning om magin.. Imperiet ser magi som elementkrafterna, eld, jord, vatten, luft, som de gamla grekerna.. Kulturerna i öst ser det som att det finns oändligt många element, som ljus, mörker, liv, känslor.. osv. "Alverna" ser det som att magi kommer från vår, och jordens, själ. Och så vidare.
När man ska forma en formel så börjar man med att alstra magi. Ju skickligare, desto mer kan du alstra. Detta mäts i något spejsad enhet, men jag kallar det "MP" för Magipoäng så länge, eftersom det funkat rätt praktiskt. Sedan får man börja göra saker med den här magin, till en början är den rå magi, som bara finns i vår fysiska värld halvt om halvt. Varje gång man försöker forma om magin (t. ex låta den ta form i världen som ett klot med eld-"laddning", som Imperiets magiker kallar det) så slår man ett tärningsslag. Man lyckas kontrollera lika mycket av MP:n, som det värde man får i differens. Om man har alstrat 6 MP, och nu försöker låta dessa ta form som eld, och får en differens på 4.. Så kommer bara 4 MP göra som man vill, resten blir "okontrollerad".. Ju fler steg man formar magin i, desto mer avancerade besvärjelser kan man bygga. Eldboll (Det klassiska exemplet) kan kräva både alstring av magi, magi till eld, i form av en boll, och ivägskickandet av sagda boll. Man ska alltså kunna göra ungefär vad man vill.
Sedan är det bara att fortsätta forma magin, tills man har något kul.. När man väl kastar magin sedan, så läggs hälften av de MP som var kvar på den "okontrollerade" högen, såvida man inte tar sig tid att kanalisera bort magin.
Okontrollerad magi är obalans i naturen. Inte bra. Ju mer okontrollerad magi det finns i området kring magikern, desto farligare. Okontrollerad magi jämnas ut allt eftersom, men långsamt. Och det finns även risk för att den urladdas..
När du formar magi, så måste du även se till så att den inte blandas med den okontrollerade magin i området.. För isåfall kan den "antändas", i fallet med elden så kanske den okontrollerade magin får eldladdning.. WHOOOF! Aj aj..
Okontrollerad magi är som sagt obalans, och magin strävar efter att jämna ut sig. Om en magiker kastar en massa "förstena"-formler runt omkring sig, och drar bort "stenladdning" från sig själv, och sitt område.. Så kanske magin jämnas ut, det rusar "stenladdning" till honom, och förstenar honom med.. Det följer samma princip, det urladdas så fort man går över den delikata gränsen, = misslyckas med ett tärningsslag.
Om man kastar en motsatt formel mot den senaste formeln, eller dom formler som kastats i regel (Kanske blir svårt att hålla ordning på detta) så kan dom urladdas mellan varandra.. Säg att eldmagikern försöker grilla en annan magiker, han kastar eldboll efter eldboll.. Motståndaren parerar. (Det går att kontrollera "annans" magi också, förstås.) Till slut är luften tjock, och sprakar av magisk laddning. Motståndaren lägger en kyla-besvärjelse bakom eldmagikern.. Och lyckas "antända" all MP som ligger och skräpar efter eldbesvärjelserna. Resultat: Eldmagin susar rätt genom eldmagikern för att jämna ut trycket mellan sin laddning och kyl-laddningen.. Mohahahaha!
Det kommer också vara möjligt att dra energi FRÅN den okontrollerade magin, men svårare. (Och kanske riskfullare?) Åh, och om man förlorar kontrollen över magi i en runda, (Hälften av besvärjelsen blir okontrollerad med andra ord) så måste man göra ett test för den kontrollerade också.. Ungefär. Annars så är det rätt svårt att misslyckas HELT med en ultramäktig besvärjelse som man egentligen inte borde kunna hantera. Åh, och om man misslyckas, så urladdas den okontrollerade magin med en gång, så många MP som man har i "misslyckat-differens" urladdas.. (Alltså hur många steg man var ifrån att lyckas. Misslyckas du med "4" så urladdas 4 poäng av besvärjelsen, resten är "bara" okontrollerad..)
Vindhand hade ju en idé om att använda kulor för magi, i olika färg.. Detta skulle kunna funka riktigt bra i detta systemet, eftersom det bara är att lägga kulor i "okontrollerade-högen" för att ha koll på hur många okontrollerade MP som finns i trakten. Dessutom ser man vilken laddning dom har på färgen..
Kommentarer?
Edit: Förtydligade en massa.