Nekromanti Magi - oändlig resurs?

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Magi på kredit

Betala med uppoffringar
Typ, att man måste skära bort ett finger för att kunna åstadkomma en medelkraftig besvärjelse. Det hade varit sååå grymt. Då får man betala med ens kroppspoäng, grundegenskaper och färdighetsvärden. Ingen stor skillnad med att betala särskilda magipoäng, förutom att dessa är lite mer handbegripliga, samt att det kan bli fråga om permanenta subtraktioner. Mycket roligare.
Jag håller med andra om att det där riktigt häftigt. Jag håller på konstruerar en andetro till mitt magneter och mirakel och jag funderar på att göra något liknande men ändå inte.

Jag tänkte att magikern drar sin kraft från naturen ocd förfädernas andar i linje med många andra naturreligioners sätt att se på världen. Det häftiga vore om varje användande av magi kräver andens tillåtelse och den kan då kräva olika typer av uppoffringar från magikern. Man kan också tänka sig att anden inte behöver vara medveten om det direkt, utan kan låta en magiker handla på kredit så att säga. Användandet av magi innebär i så fall en stor risk för magikern eftersom den inte finns en väldefinierad kostnad i form av mana eller så. Att man dessutom kan hamna i skuld till en mäktig ande gör det hela ännu mer intressant.

Låter det här som något? Finns det något coolare sätt att göra det på? Kommentarer?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Magi på kredit

En förutsättning är att andar vill ha något magiker faktiskt kan ge dem.

I Expert Drakar&Demoners andra Monsterbok fanns en sorts intelligenta elementarer, som mörkerbesten och djinnen. Att frammana dem var mycket svårare än vanliga, för man kunde inte kontrollera dem, de måste gå med på att hjälpa en.

Problemet med det är att det enda de sades vilja var att "främja sitt element". Hur fan främjar man mörkret om man vill ha en mörkebest? Lovar att sova med ljuset släckt? Djinner är nästan lika svårt; i ett mer utvecklat samhälle kan man ju alltid lova att förhindra avgaser, men vad ska man ge här? Sluta andas? Blåsa på folk? Fisa mycket/litet?

Andarna måste definieras så att de vill ha grejer folk folk kan ge dem, som inte är omöjliga att ge dem (om man nu ska betala för varje handling), men som ändå kostar på att ge dem.

I en sorts Tusen och en Natt-modul till Gondica som jag jobbat på finns det med en sorts djinner (stereotypt nog). Dessa väsenden har mycket små materiella behov, men är beroende av att vissa gamla ruiner och byggnader finns kvar, så man kan hota dem att riva dessa. De har dessutom ett allmänt behov av upplevelser (en djinns främsta bekymmer är att han är dömd att ha tråkigt i evighet), så man kan betala dem genom att sjunga, spela berätta historier, etc. Man kan också offra rikedomar till dem, förutsatt att de är sköna att se på. En snygg glaspärla ger en mer önskningar än en ful äkta pärla. Dessutom är djinner oerhört högfärdiga, så de ät mottagliga för smicker, vad gäller mindre tjänster (som att fråga om vägen).

Bara ett exempel.

Erik
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Andens wish-list

Mycket intressant. En annan variant är den klassiska att andet blir mäktigar om någon tillber den eller dylikt. I min värld är andarna starkt knutna till en plats och därför kan man göra gentjänster som bygger på platsen lite på samma sätt som ruinerna du pratade om.

Detviktiga är dock att det krävs att man på ett bra sätt definierar vad andarna vill ha och vilka de är. Om de är döda förfäder kan man låta dem behålla en del av sina mänskliga egenskaper, kanske i förstärkt form.

Vad kan man mer tänka sig motiverar en ande? Det känns extra klurigt med anda som är knutna till t.ex. ett berg eller ett vattenfall. Man skulle kunna tänka sig att man tillskriver anden några egenskaper efter vad som passar in i övrigt, men det finns säkert andra och häftigare lösningar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Och den helige Anders

Detviktiga är dock att det krävs att man på ett bra sätt definierar vad andarna vill ha och vilka de är.
(snip)
Vad kan man mer tänka sig motiverar en ande? Det känns extra klurigt med anda som är knutna till t.ex. ett berg eller ett vattenfall. Man skulle kunna tänka sig att man tillskriver anden några egenskaper efter vad som passar in i övrigt, men det finns säkert andra och häftigare lösningar.
Varför inte tillmäta dem andra egenskaper som kan associeras med elementet? Luften symboliserar frihet, obundenhet, vimsighet och lekfullhet, vattnet är en kraft för förändring, oberäknelighet, ombytlighet och liv, elden symboliserar förstörelse, krig, död, men också värme och skydd för den som kan hantera den, stenen står för beständighet, stadga, oföränderlighet, tröghet. Om man dessutom har flera olika elementarer/andar för varje element så kan dessa vara förkroppslingar av enstaka egenskaper. Utifrån detta så är det sedan ganska lätt att spekulera i vad de kan vilja ha (tex att en djinn, som är en luftande, blir pissed off om han blir inlåst i en flaska och därmed blir positivt inställd till den som korkar upp den).

De flesta andra väsen, demoner, jävlar, änglar och så vidare har redan rätt så klara agendas, så de går nog att hantera som de är.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Andens wish-list

Det enklaste blir nog om andar associeras med mer än en sak. Bergsanden Sten Stensson Steen associeras med Ensliga Berget, men också med:
*Rakryggad hederlighet
*Eremitliv (det är alla eremiterna som berget fått sitt namn ifrån)
*Klippharar, en typisk djurart för trakten (han är ändå svag för det som är ulligt och gulligt)
*Dvärgklanen Hedenhöös (dom har bott där i en massa år)

Nu kan man då kräva av en andebesvärjare bland annat detta:
*Att han ska vara en rakryggat hederlig person.
*Att han ska göra något eremitiskt - han kan ju lova att bli eremit själv för en tid, eller hjälpa nästa eremit han möter.
*Att aldrig äta klipphare (det här blir intressant om han lovat anden Hubert, spöket efter världshistoriens bäste kock, att aldrig någonsin tacka nej till en smörgås...)
*Att hjälpa Hedenhöös med något.

Man kan ju, om man vill, koppla andens förmågor till dess intressen också. Förutom att, öh, vad nu bergsandar gör (bergar?) så kan alltså SSS också hjälpa folk att tala sanning, klara sig ensamma, prata med klippharar och känna till Hedenhöös klanhistoria.

Man skulle kunna bygga små templater för de funktioner en ande kunde ha och de ger dess förmågor och intressen. Möjligtvis kunde man också splitta deras kapacitet mellan mängden intressen - då blir automatiskt en ande med smala intressen djävligt mäktig inom sitt område, men han blir svår att tillfredsställa.

Erik
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Mutilation for fun and profit

Betala med uppoffringar
Typ, att man måste skära bort ett finger för att kunna åstadkomma en medelkraftig besvärjelse. Det hade varit sååå grymt. Då får man betala med ens kroppspoäng, grundegenskaper och färdighetsvärden. Ingen stor skillnad med att betala särskilda magipoäng, förutom att dessa är lite mer handbegripliga, samt att det kan bli fråga om permanenta subtraktioner. Mycket roligare.
Det här finns faktiskt i Fading Suns. Runmagikerna där har tillgång till rätt moheffatunga saker, men för att över huvud taget förstå sig på dem offrar de femtielva SAN (öh, eller motsvarande alltså... SAN finns inte i FS). Dessutom är det rätt vanligt att det ovannämnda driver dem att kapa av lite fingrar, händer, plocka ut ett öga eller så. Lite som i "Pi", att det känns bättre efter att de har gått loss med kökskniven på sej själva. Runmagiker är helkul att spela - som SLP...

Demonologi är också en favvo-variant. Körde det till en egenkonstruerad värld, där magikern själv bara kan lägga fjutt-besvärjelser och måste plocka fram demoner för att göra mäktigare saker. Det leder också till att magikernas led gallras rätt friskt innan de har lärt sig tillräckligt. Och att plocka fram en demon gör man inte heller i en handvändning.
 
Top