<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Magi, en utav grundstenarna i fantasyrollspel..
Är det något speciellt man borde tänka på för att få en magi som passar in i spelvärlden, som inte rubbar ett typiskt fantasy-samhälle, men som fortfarande känns mäktig?<p><hr></blockquote><p>Om du ska ha ett typiskt fantasy samhälle så måste du nog strunta i magin. I alla fall mäktig magi eller så gör magin sådan att den endast kan påverka det mentala och magikerna blir därmed sådana som arbetar i det fördolda.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Ett exempel var ju det som Han tog upp (Vill jag minnas) där det fanns en besvärjelse i DoD som gjorde att magikern lätt kunde skicka meddelanden vart han ville..
Borde ju ha samma genomslagskraft i en fantasyvärld som telegrafen, men ändå så tänkte man tydligen inte så mycket på hur det påverkade samhället. <p><hr></blockquote><p>
Ooja en telefgraf system i medeltida samhälle skulle ha förintat den typen av samhälle och ett helt nytt skulle ha uppståt.
Säg att man behöver 1 magiker för att sända ett medelande, Kungariket har 5 stora städer och 1000 små Byar som är fördelade 200 byar på varje stad ansvars område, Riket har 5 stora armer södraarmen, Östarmen, Västarmen, Norrarmen, Pretoriskavakten.
För att kunna hålla omedelbar kontakt med samtliga delar så behöver kungen bara 5 stycken Magiker för varje stad och ytterligare 5 för varje arme.
Och om säg bara 10% av varje människa kan bli magiker och kungariket har i snitt 8000 inevånare i huvudstaden så kan huvudstaden bringa fram 800 potentiela magiker och även om bara 1% av dessa upptäcker sina talanger så blir det 8 magiker som potentiellt kan tjäna Kungen.
Taktiska möjliheter med kommunikation är uppenbara en arme kan lättare och snabbare förflyttas då de omedelbart kan få information om vart och var fienden är spanare i de olika städerna eller byarna kan omedelbart föra fram viktiga nyheter till Magikern som sänder dom vidare till huvudstaden.
Kungen kan därmed omedelbart få fram taktiskt information om vart och vad som pågår.
Exempel varningar om pesten i en stad skulle kunna avändas för att låta en av armerna stänga av all färd till och från den staden tills pesten är över eller alla är döda på så sätt minska effekten av pesten i resten av riket.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Eller magiska artefakter som är evighetsmaskiner.<p><hr></blockquote><p>Lösningen där är att ge artefakterna en bäst före datum eller en viss uppladning/återupphämtnings tid exempel skaffar man i Eon ett demon aggregat som används för att driva ett magisk artefakt kan plötsligt artefaktet lägga av och demonen ligga och vila *Zzzzzz* om magikern användt det för mycket..
*Ursäkta att jag lånade ert brinnande svärd mr Riddare men vi ville koka lite Buljong*
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Och att göra magi harmlös är ju inte så kul..
Alltså: Finns det något speciellt att tänka på?
Om någon har lust med det skulle det också vara mysigt att diskutera magins plats i fantasysamhället överhuvudtaget oxå..
Vilka rollspel sköter det på ett bra sätt? Vilka gör inte det?
<p><hr></blockquote><p>Igentligen gör inga rollspel det på BRA sätt man kan direkt härleda mellan sämre eller bättre.
De sämre systemen vad gäller eftertanke är DoD och D&D samt några dussin andra.
De bättre systemen är Eon, Gondica och även Khelathar som tyvär inte existerar något mer...
Gondica lösning är att magin är inte eldkastar formler utan mer mystiska förmågor som att springa på vatten eller klara av att få växter att omvandlas till monster. ( Om man ger växten NOG med tid kan den även växa sig STOR nog för att bli farlig ) samt mekaniska mästerliga förmågor som viss typ av magiker har.. Lösningen Gondica har är att magiker av olika sorter har makt och prestige de med de mystiska förmågorna är ofta präster ( tänk KungFU ) och de med mekaniska förmågor blir mästerliga tekniker ( Tänk Leonardo DaVinci ) Och de som kan omvandla livsformer till monster är ofta jagade för att de gör olagliga saker som gör prästerna sura för att de förvrider livskrafterna och gör makthavarna rädda för att de ofta försöker ta över makten. ( What are wee going to do tomorow Brain? what we do evry night Binky trying to take ower the WORLD )
Och Mekaniska magikerna brukar bli rika mästerhantverkare.
Eon sätt att lösa det hela är smidigt i sig Magin ÄR mäktig och därför finns det mäktiga magiksa organisationer som har politisk makt i sina länder. I genom snitt är Magin farligare än vanliga vapen i Eon genom sin mångsidighet men en svärdskämpe kan ändå döda en magiker lätt om de är fler än en. ( Finns begränsningar HUR många magikern kan skada samtidigt i EON )
Khelathar system var även det månsidig magi men inte vidare kraftig om man skulle göra en eldboll var man tvungen att träna i åratal och sen ha med sig massor av "ingridienser" och ändå var det effektivare att använda en dolk.
Den effektivaste formeln i Khelathar OM jag mins rätt var en som fick fienden att spy..
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>