DoD Magi och Sigill

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
343
Ja, jag tror att du kan ha rätt @Fenhorn. Jag ser inga direkta nackdelar med att dra av VP istället, egentligen. Men kanske 2 för att matcha hjälteförmågan.

Men jag tror också att eventuellt STORA problem med besvärjelserna kommer när en magiker har SIGILL, PERMANENS och LADDNING (och lite tid). Det finns väl inget som hindrar en magiker från att skapa ett antal "småartefakter" med SIGILL och LADDNING, och därefter använda dem för att skapa ett magiskt föremål med PERMANENS med så hög effektgrad att det blir helt spelförstörande och dessutom inte i praktiken går att motverka (lycka till att lägga SKINGRA på ett föremål med effektgrad 10 eller högre).

... fast det är ju också svårt att använda ett föremål med så hög effektgrad. Man måste ha fler grejer med LADDNING... ... ... :D

Eller hur fungerar det egentligen? Här tycker jag faktiskt inte att reglerna är speciellt tydliga.

SIGILL: "SIGILL kan dock kombineras med LADDNING för att ge föremålet egna VP att använda i stället. De två ritualerna måste då utföras i direkt följd. När en bunden besvärjelse aktiveras upplöses SIGILLET."

LADDNING: "Efter ett skift försvinner de laddade VP, om inte besvärjelsen kombineras med PERMANENS." Är det här en specialregel som gör att kombinationen LADDNING + SIGILL inte fungerar som vanligt?
 
Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
506
Location
Stockholm
Ja, jag tror att kostnaden i PSY behövs för PERMANENS för stoppa magiker från rassla ut mängder av magiska föremål. Men, vid behov har man ju möjlighet husregla detta :)
 
Top