Nekromanti Magi - regeltekniskt möjlig grej(?)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag läste i en tidigare post att man kan ha 20 demoniska aggregat (talismaner...?) i en artefakt och göra en blixt som gör Ob20T6 i skada. Går det?

Inte för att tänka koboldiskt, och inte för att jag skulle göra det, men jag är bara nyfiken på möjligheterna...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Sir Foilan

Hero
"Jag läste i en tidigare post att man kan ha 20 demoniska aggregat (talismaner...?) i en artefakt och göra en blixt som gör Ob20T6 i skada. Går det?"

Med rätt mängd cash, kontakter, tid, tålamod och motivation skulle det nog gå att försöka iaf. Att skaffa fram 20 Demoner är ju inte direkt gjort på en handvändning!

Å andra sida, måste inte alla filament alstras från samma varelse om den skall vävas in i en besvärjelse? Fast det går väl att lösa med att de andra 19 gör kongelerade filament åt den 20:e!?

Eller nåt, jag vete faen egentligen, hade lust att svamla på lite efter alltför mkt seriositet!

/Sir Foilan

smaffy

Hero
inte för att vara pedantisk eller nått.. men..
det går inte att skapa kongalat av psyko, daimo och teotropi.. =oP (fast nån har sagt att man kan göra kongalat av dem om man gör det i andeplanet.. jag vet inte hur.)

jag tror inte det står nått i boken om att använda många generatorer.. jag tror inte det funkar ändå.. det skulle juh vara koboldiskt!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Azagthoth on 2001-03-14 17:09.</EM></FONT></P>

Douggie

Warrior
Jo men då måste ändå ett slag mot artefaktens "färdighetschans" (kommer inte ihåg det korrekta ordet) och sen är det väldigt dyrt att göra en sådan artefakt.

I am the Voice

Sir Foilan

Hero
duh!

Tänkte inte på det! /images/icons/crazy.gif

Jag tänkte inte igenom mitt svar så noggrant. Man får väl hitta på ngt sätt att kongelera daimotropi (det var ingen som sade att det skulle vara lätt att göra prylen). Fast det lär man väl inte lyckas med. Det bästa som man kan åstadkomma är nog att inse varför man inte kan kongelera dylika filament.

Hur som helst så lär det inte gå att göra den där übermäktiga prylen, om inte annat så så kommer nog SL att sätta käppar i hjulen...

/Sir Foilan

Azagthoth

Myrmidon
Valde att ta bort osynliga < ul > som gjorde inlägget väldigt brett, bara för att jag fann det estetiskt osmakligt. Jupp, det är mig ni skall skylla på.

/Azagthoth

hatten

Swashbuckler
Re: I sådana fall

Tack så mycket att du tog bort vad det nu var som gjorde texten så bred att allt vart jobbigt att läsa..
Och bara för att du ber mig så kommer jag skylla på dig och tacka dig samt hoppas att du uppepar dina "Edditerande" handlingar nästa gång det händer..

Livet är en gåta utan enkla svar.

Logos

Veteran
Artefakten kan byggas. Lätt

Jag erkänner, jag skrev det ursprungliga påståendet. Jag påstår också att det inte är dyrt, inte tar längre tid än en månad och kostar runt 3000 silver (inte så farligt) att skapa den här artefakten. Det behövs inga kongelerade filament. Defenitionen på demonsikt aggregat är "innehåller alltid en aktivator, en generator och en projektor. Dessutom kan en eller flera transformatorer ingå". Varje demoniskt aggregat ska vara av magnitud ett, men det finns tjugo stycken. Så det blir alltså tjugo ob1T6 blixtar samtidigt istället för en ob20T6 blixt (liten praktisk skillnad). Anledningen till att det här fungerar är att alkemiska processer är billiga och lätta att utföra på låga magnituder men blir snabbt svårare på högre magnituder. Så många svaga är väldigt effektivt. Problemet med att få 20 demoner anser inte jag vara stort, med tanke på att de bara behöver vara av första rangen. Jag skulle nog tro att de kan åkallas med improviserad magi. Tar väl en dryg halvtimme sammanlagt.

Sir Foilan

Hero
Re: Artefakten kan byggas. Lätt

"Så det blir alltså tjugo ob1T6 blixtar samtidigt istället för en ob20T6 blixt (liten praktisk skillnad)"

Liten praktisk skillnad!? Det är en jävelusisk skillnad! /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan

Logos

Veteran

Enda skillnadebn jag kan tänka på är om mågon har en läderrustning, då den visserligen blir ganska stor. Men å andra sidan är inte blixtar den enda effekt man kan bygga liknande artefakter av så om man tycker att det är ett problem kan man ju alltid byta. Trauma har ju till exempel inte den här typen av problem.

Sir Foilan

Hero

"Enda skillnadebn jag kan tänka på är om mågon har en läderrustning"

Förvisso är det en skillnad där, men den stora skillnaden ligger ju i konstruktionen.
Att bygga en artefakt som slungar iväg Ob20T6-blixtar är ju mer än en livsuppgift.

Men jag är med på vad du säger, kan väl funka om man har de rätta kunskaperna. (men den blir, IMO, jävligt tråkig att gå omkring med)

/Sir Foilan

Logos

Veteran
Jag menade inte att den borde byggas...

Du har fullständigt rätt i båda dina påståenden. Bara att få tag på en tjugonde rangens demon är en livsuppgift. Att sedan bygga artefakten måste vara en mardröm. Men du har framförallt rätt i att något sådant aldrig borde tillåtas existera, utom möjligen i händerna på onda genier. Jag nämnde ursprungligen artefakten i ett försök att bevisa att Eon också har lite för kraftfull attackmagi. Om någon spelare försöker bygga artefakten är det nog dags för SL att börja fuska lite när det gäller ingredienser och fummeltabeller....

hatten

Swashbuckler

Tror nog att 20 st Ob1T6 blixtar ser MER imponerande ut än 1 Ob20T6 blixt för publiken..

Tänk hur ljust och hur "tjock" blixt ett artefakt som skapar 20 st Ob1T6 blixtar avger...
mycket tjockare än ett Ob20T6 blixt.. ( Tänk Hagelgevär men med blixtar.. )

Livet är en gåta utan enkla svar.

Jag skulle säga att en blixt bred som en trädstam också skulle se rätt maffigt. Men usch, om någon av mina spelare ser denna diskussion så kommer de försöka göra detta. Då måste jag ju tänka ut massor av anledningar till varför det inte skulle funka. Hmm, drar det till sig uppmärksamhet när massor av demonprinsens tjänare försvinner. Kanske han skickar ut någon kvalifierad rang 14 demon som kan undersöka saken. Fast då behöver de någon på mundana som kan frammana honom. En demonkult som, medans de gör kongalet till frammaningen letar efter förövarna. Prästerna i ett kloster upptäcker att demonanhängarna håller på med något och ber inkvisitionen undersöka saken. Och mitt i det här så sitter en makthungrig magiker som leker i sitt laboratorium...

Sådar nu har jag printat ner det på papper så att jag inte glömmer det.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

dream

Hero
Re: Jag menade inte att den borde byggas...

Eon har förvisso rejält kraftig attackmagi, men åtminstone inte i ren besvärjelseform. Det är skillnad, tycker jag, på att man kan lägga en eldboll som dödar allt inom 28 kubikfötter helt utan förberedelser, och att man i förväg gör i ordning ett föremål som gör samma sak.
Det är för övrigt också en fördel i eonsammanhang att sådana här artefaktbyggen tenderar att leda till äventyr av olika slag, för den dristige.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Logos

Veteran
Re: Jag menade inte att den borde byggas...

Du har rätt i att kraften har flyttats från besvärjelser till ritualer och alkemi. Men dessa alternativ är å andra sidan VÄLDIGT bra.

Virocon

Swordsman
Visst, om du vågar ta risken att starta en sådan process. Betänk att dina fiender vanligen dör lättare än du själv, och att du alltså hamnar i ett otroligt underläge om det exploderar i ditt ansikte. Därmed så är du säkrare om du håller dig ifrån sådant. Eller om det skiter sig i laboratoriet, vilket inte heller är särskilt positivt.