Johannes Climacus said:
Vi menar olika saker med "berättelse". Jag tycker att ditt sätt att använda ordet är lite kontraintuitivt och inte har så mycket att göra med hur det vanligtvis används. Man säger ju inte att t.ex. "De sju samurajerna" är något slags konstig syntes mellan dels en berättelse, dels ett stoff. Man säger något i stil med "De sju samurajerna är en berättelse om samurajer i medeltidens Japan".
Egentligen är vi ganska överens du och jag, men jag vill förtydliga vad jag menat här. För mig som läst lite språk och litteratur och grejer (ingen expert men har läst lite högskolekurser iaf) så ser jag helt klart "De sju samurajerna" som en berättelse som handlar om hur sju väktare/hjältar insamlas för att försvara en plats mot yttre hot; att det råkar röra sig om samurajer och japan är inte en del av berättelsen, utan en del av stoffet.
Såhär, typ: Det finns en berättelse ("det som faktiskt händer"), en plot ("det som ligger bakom") och så finns det stoff. Stoffet ger liv åt berättelsen, men berättelsen är i sig inte något konkret.
Så; för mig är ditt sätt att använda "berättelse" som nåtslags mischmasch av alltihop som ganska kontraintuitivt...
Wikipedia säger att en berättelse är
en skriftlig eller muntlig skildring av ett händelseförlopp, men nämner inget alls om hur abstrakt själva händelseförloppet är. I mina ögon är händelseförloppet i De Sju Samurajerna inte knutet till det specifika stoffet utan går utanför det; en idé lika gammal som gatan (alltså att det finns teman och berättelser som dyker upp
i olika form i olika kulturer).