Jag är själv inte så intresserad av regelsystem, så något sådant får du inte. Men här kommer ett par tankar om det filosofiska bakgrundsbabblet
1) Alla levande varelser inehåller livskraft (kalla den Animus eller Spiritus eller något annat pseudolatinskt tjafs så låter det bättre...) som magiker kan använda för att påverka omgivningen. Alla varelser har en del överloppskraft, men magikern måste alltid akta sig för att ta för mycket. "Snälla" magiker använder kanske av sin egen överloppsenergi medan "mindre snälla" magiker använder andras energi.
Det behövs antagligen något slags medgivande från den vars energi man tänker använda, annars blir magiker lite för mäktiga. T.ex kan det vara så att man har en viss motståndskraft mot att någon försöker använda ens livskraft, och i allmänhet är det motståndet tillräckligt, men under vissa speciella omständigheter (fullmåne, solförmörkelse, förkylning eller vad som helst) kan en magiker få makt över en.
På sätt och vis blir det ju en uppdelning i goda magiker som använder sin egen energi och onda magiker som styker runt under solförmörkelse och letar efter offer, men uppdelningen finns inte i själva magin.
Fördel: Det finns egentligen inga regler för vad magin kan göra bara man kan få tag på tillräckligt med kraft.
Nackdel: Det är bara "onda" magiker som får göra de riktigt roliga sakerna
2) Magi påverkar inte omvärlden, bara sinnet hos den man förtrollar. Man blir t.ex.inte osynlig genom att man på något sätt får ljuset att passera genom sig utan genom att påverka sinnet hos alla som skulle kunna tänkas se en. Det är antagligen ganska lätt att få någon att titta bort en stund eller hjälpa magikern på något annat sätt, medan däremot en verkligt mäktig magiker skulle kunna få sitt offer att ge bort alla sina ägodelar eller lägga sig ner på marken och låta bli att andas ett par timmar.
Vill man vara lite klassisk (som i klassiska språk eller klassiska skulpturer. Inte som i klassisk musik) kan man använda det gamla grekiska systemet: människans hälsa beror på de fyra elementen (där kom de i alla fall) blod, slem, gul galla och svart galla (det är inte jag som kommit på det, OK?). Enligt Vadhannuheter (Ingenting viktigt, han lade bara grunden till den västerländska skolmedicinen. Nåja, jag kommer väl på det så småningom) måste de fyra elementen vara i balans för att en människa ska vara frisk. Enligt mig kan magikern påverka de här elementen hos andra människor och därmed få dem att bete sig på olika sätt.
Fördel: Spelarna får tillfälle att säga saker som "Jaså, du vill inte släppa förbi mig? Ät gul galla, din miskrepant"
Nackdel: Det blir ju fyra element i alla fall. Och det blir ju rätt strikta regler om vad magin kan göra. Så det är ju egentligen motsatsen till vad du frågade efter.