Litet av det roliga med Eons magisystem är ju att du inte har monopol på att vara Mäktig, vilket tyvärr är standard i andra rollspel.
Men vill du göra skada finns det ett par knep. Nekrotropiska besvärjelser är ju farliga. Effekten Blödning är ju rent livsfarlig, om du klämmer in mer än 2 filament. Sedan finns det saker som bara är elaka. Efefkten Olära (ataxatropiskt) är en favorit. Man skakar han med elakingen och sänker samtidigt en av hans färdigheter till 0. Nackdelen är att man måste specifiera vilken färdighet man skall sänka. Ett tips är att specifiera ett språk som färdighet, lämpligen elakingens modersmål...>
Alternativt kan man göra en Sann ataxatropisk magiker, eller vad det kallas (man saknar färdigheten Transformering, samt bara en Alstrafärdighet), då kan man ganska enkelt teleportera bort eventuella störande moment (eller sig själv)upp till någon mil bort, om man är skicklig nog.
Och vill man verklighen slåss och göra skada skall man ha en besvärjelse som gör att tiden går långsammare inom ett visst område (minn sinte vad effekten heter), samt en rejäl areaeffekt. Så lägger man den på ondingarna, plockar fram pilbågen och skjuter ihjäl dem.
Faktum är att vill man ha nytta av en magiker i stridssyfte är det bäst att ha en duktig helare. Skador gör ju skitont i Eon och någon som kan ta bort Ob3T6 Traumakryss/Blödningstakt utan vidare är ju alltid välkommen, särskilt efter Artärblödningar (RP-dödaren nr 1).