Nekromanti magi

oscis

Veteran
Joined
12 Dec 2002
Messages
11
Location
Gbg
Jag har inte spelat eon så länge men jag hittar inga bra formaliserade besvärgelser som skadar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har inte spelat eon så länge men jag hittar inga bra formaliserade besvärgelser som skadar."

Det är helt korrekt. Det var avsikten från oss konstruktörer.

Vi var nämligen läbbans trötta på alla spel där magiker bara var någon form av fälthaubits eller annan form av artilleriunderstöd för krigare. Vi ville ha magiker, och valde därför att göra magiker till något annat än granatkastare. Istället för attackbesvärjelser så lade vi in ett system som gjorde det möjligt för magiker att göra saker som ingen annan kan göra, det vill säga att göra magiker till något med egenvärde. Nu kan de göra egna saker, och inte göra samma sak som alla andra fast med specialeffekter.
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
En besvärjelse som ger en massa blödningstakt kombinerat med en som gör att man måste slå dödsslag med ökad svårighet get något sånär den effekter fast inte riktigt ändå.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,938
Location
Barcelona
Det värsta jag vet är spel där en magiker är farligare än en vanlig svärdskille. Jag menar, varför lär sig inte krigaren magi, om det är så mäktigt? Vill man kunna åsamka skada spelar man en krigare, punkt.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jodå

Det gäller bara att vara en skicklig magiker. Dessutom så blir det lite tråkigt med en magiker som bara kastar en massa eldbollar hela tiden. Men om du gillar det; så kan du ju göra en egen, om du har M&M förstås. Om inte så skriver jag i en: (Snälla Neogames, stäm mig inte, jag försöker ju bara hjälpa till)

Namn: Inget, kom på ett själv.
Slag: Alstra Fototropi Ob4t6. Besvärjelse Ob4t6.
Tidsåtgång: En runda.
Räckvidd: Avstånd (30 m)
Varaktighet: Momentan.

Besvärjelsen nerkallar en blixt från himlen, eller från magikern. Den gör Ob4t6 Smärta och Ob4t6 Trauma. Det går inte att sikta eller måtta, slå vilken kroppsdel som träffas. Vadderat tyg reducerar både Trauman och Smärtan med fem, Läderpansar (både hårt och mjukt) reducerar skadan med tio. Metallpansar skyddar inte alls.

Denna besvärjelse är gjord helt enligt reglerna i M&M.

Välkommen till forumet förresten!

Mvh Victor Palm...

...Som försöker vara hjälpsam istället för negativ.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Min Rp-namne föredrar att använda Diodactus' fylgiska urladdning samtidigt som hans Svarta Stav skickar iväg ett Sårade änglars spjut. Ta en titt i M&M om du vill se hur man skapar egna besvärjelser av valfri styrka. Om du inte har den, rekommenderar jag dig att köpa den om du vill ägna dig åt magi.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Litet av det roliga med Eons magisystem är ju att du inte har monopol på att vara Mäktig, vilket tyvärr är standard i andra rollspel.

Men vill du göra skada finns det ett par knep. Nekrotropiska besvärjelser är ju farliga. Effekten Blödning är ju rent livsfarlig, om du klämmer in mer än 2 filament. Sedan finns det saker som bara är elaka. Efefkten Olära (ataxatropiskt) är en favorit. Man skakar han med elakingen och sänker samtidigt en av hans färdigheter till 0. Nackdelen är att man måste specifiera vilken färdighet man skall sänka. Ett tips är att specifiera ett språk som färdighet, lämpligen elakingens modersmål...>:)

Alternativt kan man göra en Sann ataxatropisk magiker, eller vad det kallas (man saknar färdigheten Transformering, samt bara en Alstrafärdighet), då kan man ganska enkelt teleportera bort eventuella störande moment (eller sig själv)upp till någon mil bort, om man är skicklig nog.

Och vill man verklighen slåss och göra skada skall man ha en besvärjelse som gör att tiden går långsammare inom ett visst område (minn sinte vad effekten heter), samt en rejäl areaeffekt. Så lägger man den på ondingarna, plockar fram pilbågen och skjuter ihjäl dem.

Faktum är att vill man ha nytta av en magiker i stridssyfte är det bäst att ha en duktig helare. Skador gör ju skitont i Eon och någon som kan ta bort Ob3T6 Traumakryss/Blödningstakt utan vidare är ju alltid välkommen, särskilt efter Artärblödningar (RP-dödaren nr 1).
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Litet av det roliga med Eons magisystem är ju att du inte har monopol på att vara Mäktig, vilket tyvärr är standard i andra rollspel.
Detta medför dock att det blir svårare att förklara VARFÖR människor överhuvudtaget är intresserade av magi. Lite för lite "djuice" jämfört med insatsen, så att säga...
Varför magin blivit ett slags fysik i Eon, studerad av dem som undrar hur verkligheten är uppbyggd, inte dem som vill ha makt...
Å andra sidan finns det fler magiker i politiska maktsituationer än i de flesta andra fantasyrollspel...


/calle

I ärlighetens namn skall det sägs att det finns rollspelare som tycker bättre om skrivbordsmagiker än verklighetsbetvingare...
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Varför valde ni att göra vetenskap av den, istället för mystik?

/calle

I ärlighetens namn är i.o.f.s. eldbollar varken vidare vetenskapligt eller mystiskt...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Varför valde ni att göra vetenskap av den, istället för mystik? [snippeti] I ärlighetens namn är i.o.f.s. eldbollar varken vidare vetenskapligt eller mystiskt..."

Just därför. En lista med besvärjelser är IMHO mindre mystiskt än Eons magiteori. Magiteori har ju i alla fall ett element av att det finns något mer bortom teorins gränser som kan vara mystiskt. En besvärjelselista är ungefär lika mystisk som en ammunitionslista, det vill säga inte.

Så i valet mellan en omystisk vetenskap och en omystisk besvärjelselista valde vi det förra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Varför magin blivit ett slags fysik i Eon, studerad av dem som undrar hur verkligheten är uppbyggd, inte dem som vill ha makt..."

Ungefär samma orsak som att folk här på jorden har studerat hur verkligheten är uppbyggd: nyfikenhet om hur verkligheten är uppbyggd.

Sen kan man ju se på det på det här sättet också: det finns en herrans massa folk som har studerat magi i jordisk historia också, och det trots att magi påverkar ännu mindre här (i alla fall vad som kan märkas) än på Mundana.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Ett gott val, helt klart.

Men den ursprungliga frågan är fortfarande obesvarad, varför vetenskap istället för mystik?

/calle
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Kanske för att...

Kanske för att dom var så trötta på magi som "bara var".
Kanske för att dom var så trötta på magi som inte kunde förklaras.
Kanske för att så många andra rollspel har "mystiska" (läs ej förklarade) magiteorier.
Kanske för att dom helt enkelt tyckte att vetenskaplig magi var charmigt ?

Jag vet inte, jag bara sitter och säger "kanske" hela tiden :gremwink:

/Naug, kanske
 

ejectXreject

Veteran
Joined
19 Nov 2002
Messages
67
Location
Katrineholm, Södermanland.
Re: Kanske för att...

..eller kanske för att det är det realistiska :gremsmile:
Hur skulle människan konfronterat magin? Efter diverse häxbränningar så skulle den studeras eftersom människan vill ha svar på hur saker fungerar. Och i alla rollspel har magin begränsningar (du kan inte kasta magiska kärnvapen till höger och vänster utan vidare) så det bästa är väl att man en gång för alla går igenom vilka dessa begränsningar är..
Att försöka bryta ner magin i "naturlagar" ger iaf mig en känsla av realism. Även om magikerna ser det som en vetenskap är det antagligen inte vad en bonde ser det som (ungefär som viss forskning är totalt obegriplig för mig).

Kort sagt tycker jag att det är helt rätt med ett vetenskapligt synsätt för ett rollspel som påstår sig vara realistiskt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men den ursprungliga frågan är fortfarande obesvarad, varför vetenskap istället för mystik?"

Därför att mystik IMHO inte kan uppnås i rollspel om rollpersonerna ska syssla med det. Magi ska måhända vara mystiskt, men regler ska inte vara mystiska. Något som spelarna ska syssla med måste kodifieras i regler, vilket brutalhårt dödar magin. Alternativet är godtycke på burk, eller att det inte finns någon möjlighet för rollpersonerna att syssla med magi.
 
Top