Nekromanti Magi.

Lycan

Hero
Det här kan framstå som ett aningen slätstruket inlägg. Jag hoppas dock få ut något matnyttigt:

Har ni där ute stött på något rollspel där magisystemet varit speciellt intressant? Jag behöver inspiration.

- Lycan

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ars Magica...

...har jag inte spelat själv, men jag har hört att det ska vara speciellt plus att namnet antyder på det. :gremsmile:

Morgoth

Swashbuckler
Vissa...

...gillar systemet framför allt annat i spelet, andra ogillar magireglerna men verkar uppskatta spelet i övrigt. Det är lite knepigt det där.

Kan laddas ner gratis från internet. Jag vet inte exakt var, men om inte annat borde en länk kunna hittas på http://www.atlas-games.com. Om det bara är systemet du är ute efter, alltså.

Lycan

Hero
Ang. Ars Magica.

Magireglerna är inte särskilt intressanta; inget jag inte själv hade kunnat svänga ihop alltså.

Framför allt saknar AM en allmän magiteori, vissa av besvärjelserna är intressanta, men själva systemet för hur magin fungerar i världen är ganska mycket "det gör den inte, bara det är häftigt".

Finns det ingen spelskapare som gått ett steg längre - som låter spelreglerna direkt representera de magiska och fysiska regler som gäller i världen?

Krille

Super Moderator
Re: Ang. Ars Magica.

"Finns det ingen spelskapare som gått ett steg längre - som låter spelreglerna direkt representera de magiska och fysiska regler som gäller i världen?"

Eon, till exempel.

Lycan

Hero
Eon (ant).

Jo, Eons är mycket trevligt och ett av de snyggast skrivna magisystem jag sett.

Tyvärr känner jag mig redan tillräckligt inspirerad av det ;-)

- Lycan

Zire

Swashbuckler
Personligen gillar jag Geminis magisystem.
Men det är för att jag vill ha så lite regler och sånt som möjligt (då magi ofta brukar tendera i en stor hög regler när det är fritt). Magisystemet där är mest till för att skapa stämning tror jag.

- Zire

kalcidis

Hero
usagi yojimbos magisystem!

Det är inget officiellt regelsystem och det är t om skrivet av mig. Jag är dock grymt nöjd över det och vet att flertalet personer har använt det med goda resultat i andra spel. Eksem har bland annat använt det till Stormbringer och gjort saker som är så funkiga att till och med Parliament skulle inse att resistance is futile. Det är inte heller något problem att använda till BRP-spel (så som Drakar och Demoner, Pendragon, Call of Cthulhu, Mutant osv osv) och framförallt fungerar det hur bra som helst till Usagi :gremsmile:

Du kan hitta det här: usagiRPG.tk

eller om den länken inte fungerar så hittar du det här

Rickard

Urverk speldesign
Ett intressant magisystem som jag stötte på var till datorrollspelet Revenent.. Man använder sig av stenar som symboliserar olika saker.. Hmmm, kommer precis på att jag har nämnt det i en annan tråd..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som brukar upprepa sig

PS. I övrigt så var datorspelet rätt kasst.. Ett mer linjärt spel får man leta efter DS.