Nekromanti Magi

Red Dust

Veteran
Jag är fullt medveten om att det har klankats extremt mycket på White Wolfs spel (inget nämnt inget glömt), men jag tycker ändå att "Mage" har ett av de bästa magisystemen, även om världen kanske kunde gå och gömma sig någonstans. I detta formar man själv sina "spells", beroende på vad man har inom de olika "kraftgrupperingarna", och detta kräver en del påhittighet av spelaren, men jag tycker att det är fasen så mycket roligare än att ha varje "spell" uppskriven för sig som en färdighet.

M.v.h.

Red Dust.

Snow

Swashbuckler
Jag håller med på nästan alla punkter. Mage är verkligen enormt kul, på grund av magisystemet. Men jag tror inte att det passar till något annat än just mage. Iallfall inte till ett fantasyspel. Dessutom är magikern mycket mäktigare än sleepers, det skulle vara svårt att ha en balancerad spelgrupp då (om man nu vill det).

Varje spell som en separat färdighet, hmmm... Jag listar alla spells som man kan och har sedan en central färdighet att slå på (inom samma skola).

Snow
Dead, but still walking around

Vindhand

Myrmidon
Re: Mage

Problemet med mage är IME att det lätt tar en väldig tid att använda en besvärjelse som använder sig av systemets frihet. Med allt förklarande och resonerande om hur och varför ens effekt skulle fungera och varför den inte är vulgär saktar spelet ned till snigelfart...

Vindhand

Myrmidon
Magi man undviker

Eller varför inte göra som i Call of Cthulhu där magin i sig är så farlig att man inte vill kunna mer än man absolut måste och absolut inte använda den annat än i nödfall.
Där blir man galnare när man lär sig magi, galnare när man använder magi och dessutom sätter ens totala kunskap om magins kosmologi ett tak för hur mentalt frisk man kan vara.

Jag läste någon fantasybok någon gång där en magiker tog direkt fysisk skada (liknande åldrande) av att använda mäktig magi... det kan vara en mer fantasybetonad variant än galenskap :gremsmile:

Örnie_UBBT

Swordsman
Jag håller helt med. På rak arm kan jag bara komma på tre spel där magisystemet rent spelmässigt stämmer överens med vad spelarna vet (d v s systemet använder sig av samma termer, modeller och idéer som de som använder magi i spelet gör), och det är Hârn, Mage och Ars Magica.
Annars är det helt klart en brist att man sällan i rollspel skriver om magi och övernaturligheter utifrån den magianvändande karaktärens perspektiv.

mvh
Örnie

Krille

Super Moderator
"På rak arm kan jag bara komma på tre spel där magisystemet rent spelmässigt stämmer överens med vad spelarna vet (d v s systemet använder sig av samma termer, modeller och idéer som de som använder magi i spelet gör), och det är Hârn, Mage och Ars Magica."

Jag skulle kunna tänka mig att slänga in Eon i den listan också.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Mage

Lustigt, det problemet har vi aldrig haft i vår kampanj...men det beror nog på att SL (jag) och spelarna (de andra) har en väldigt likartad uppfattning om magisystemet och därmed gemensamma referensramar för hur magiska effekter ska hanteras...
Fast just “vulgar/coincidental”-distinktionen i Mage blir lätt ett problem om inte alla är på samma våglängd - om man har systemutnyttjande spelare eller en Sl som tror att spelarna är hans fiender kan den lätt användas som ett slagträ. Fast felet ligger ju då inte i spelet i sig...

mvh
Örnie

Lasombra

Veteran
Om du tycker om realism så bör du göra det annars kan man strunta i det, visst man kan göra vissa ändringar och så men det finns ändå en massa realism och regler...

Carilion

Veteran
Jag funderade på att skapa ett system där magi används genom runor baserat på dataspelen Ultima Underworld 1/2. Det kan ge både valfrihet och improvisation. Kan det vara en bra idé?

// Carilion Alvhand

Pale Imp

Swordsman
Jag tycker totalt och radikalt åt det andra hållet. Magi tycker jag är en egenskap, inte en kunskap, som vem som helst kan lära sig. I mitt nu helt reviderade projekt kan många barn använda magi (som också till stor del består av fantasi) och det är möjligt för vem som helst att lära sig den.

Vuxna är dock mer sällsynta magiutövare, även om de finns till stor del. Magi är enkelt regelmässigt sett utan att knytas till formler och liknande. Däremot varelser med starka magiska förmågor väldigt ovanligt.