Nekromanti Magi

antorax

Swordsman
Hey ho!
Sitter och funderar över mitt system/värld, och hur magi verkligen funkar. Världen är någon sorts 1700tals värld med pistoler, flygande skepp (mkt sällsynt), olika raser (människor, gnomer, troll, vättar o ödlemän... det är iaf arbetsnamnen) och såklart magi :gremtongue:.

Jag har en tämligen god uppfattning om hur magi funkar i samhället, lite teori om det, och en del "magier". Men hur det verkligen funkar vet jag inte ännu. Jag vet inte om jag vill att spelare eller rollpersoner ska veta hur det ska funka, men vill göra det själv. Än så länge så bygger det på "filament" (se Eon), antingen Livsfilament, Materiafilament, Sinnesfilament, Värmesfilament eller Metafilament. Detta ser magianvändaren ungefär som Neo ser siffror i Matrix. Men för att kunna se dem ifrån första början så måste en extern källa göra det, antingen en annan magiker, eller en ande/demon/thingy som är inneboende i ens huvud.

En del är hämtat ifrån Eon, men det är här inte så att man först alstrar filament, och sedan använder dem, utan man böjer använder de som de är, typ. Men vad jag inte riktigt vet är HUR? Hur gör man det? Skulle ni kunna se någon anledning till varför man skulle använda mässande eller göra udda mönster med sina fingrar? För tillfället gör jag inte det. Men.. hur gör man det? Är det typ som att man "i sig själv" har makten att böja omgivningen? Typ som "bend the spoon" i Matrix? Eller sticker man ut någon sorts tentakel som gör det... eller ja. Hur skulle ni vilja ha det?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Magiska tics

Skulle ni kunna se någon anledning till varför man skulle använda mässande eller göra udda mönster med sina fingrar?
Det är koncentrationshjälpmedel. Magikern behöver något att fokusera på för att få till den magiska effekten, och de vanligaste sätten att hamna i rätt sinnesstämning är att säga en ramsa, gestikulera med händerna, slå på sin magiska trumma eller äta några lustiga svampar. Det är ungefär som Stefan Holms tics när han ska hoppa höjd: det är inget han absolut måste göra, men det hjälper honom. På samma sätt är det med magiker.

Är det typ som att man "i sig själv" har makten att böja omgivningen? Typ som "bend the spoon" i Matrix? Eller sticker man ut någon sorts tentakel som gör det... eller ja. Hur skulle ni vilja ha det?
Spelar det någon roll? Är det viktigt för spelet att det finns någon metafysisk förklaring bakom magin, eller räcker det med att konstatera att magin finns och fungerar och sedan lägga resten av energin på att göra balla saker med den?

/tobias

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Magiska tics

Fryksdal said:
Hur skulle ni vilja ha det?
Jag skulle vilja att man måste fysiskt grabba tag i filamenten och böja dem och väva dem till en funktionell form. Detta kan vem som helst göra, då filamenten, även om de inte kan kännas, reagerar på beröring av vem som helst; men chansen att man råkar få till en form som faktiskt har någon effekt om man inte kan se dem är ungefär som att slumpartat lyckas lägga ett pussel rätt i ett kolsvart rum. Det skulle innebära att magikern måste sträcka ut sina händer och grabba tag i osynliga trådar, väva ihop dem med fingrarna, kanske till och med använda ben och fötter om det är en komplex eller kraftig besvärjelse.

Bara en idé.

Zire

Swashbuckler
Än så länge så bygger det på "filament"
Om det inte är hugget i sten så skulle jag ju annars kunna rekommendera att inspireras från magin i Trudvang istället.

(Detta är hur magin fungerar teoretiskt, och har alltså inte så mycket i sig med hur systemet för effekterna fungerar i DoDT. Jag har lite dåligt koll på vad som faktiskt står och vad/om vi har tolkat in något extra.)

Alla ting är där omgivna av vitner. Vitnern i sig ser ut som en dimma och bara de med förmåga eller träning kan uppfatta den.

Det en vitnervävare kan göra är att vifta med händerna för att forma vitnern i mönster som skapar en effekt. Men man kan också forma mönster genom ljud (sjunga, spela), och den riktigt avancerade formen görs direkt med tanken. Det går också att besvärja med skrivna tecken eller effekter låsta i föremål, men de varianterna verkar inte behandla magi som formande av dimma.

Det jag gillar med systemet är att det skulle vara ganska enkelt att hitta på en pseudofysikalisk förklaring till en massa effekter. Att man t.ex. har olika beståndsdelar i olika föremål och att man försöker bilda mönster som man känner igen (mönstret efter ett svärd skulle kunna skapa ett svärd). Det skulle också förklara varför effekterna är begränsade i område. Tyvärr använder RM inte alls den möjligheten, utan kör med ett "välj besvärjelse från listan" system.

Surukai

Warrior
Gurgeh said:
Är det viktigt för spelet att det finns någon metafysisk förklaring bakom magin, eller räcker det med att konstatera att magin finns och fungerar och sedan lägga resten av energin på att göra balla saker med den?

/tobias
Jag tycker det är viktigt att det finns en förklaring som fungerar i den aktuella spelvärlden. Annars blir det så lätt inkonsekvent och underligt. Framförallt när man bara plockar "tuffa" besvärjelser från höger och vänster utan tanke på vad de kan medföra.

Kobolden Deekin i Neverwinter Nights-expansionen säger något mycket bra vid ett tillfälle.
"If people [can] ressurect, why do anybody die?"

antorax

Swordsman
Inte riktigt därför jag vill veta det, men Deekin lyfter verkligen fram något vettigt, verkligen. Ännu en sak att ta hänsyn till, hur magin påverkar världen. Känns trist med rollspelsvärldar där man kan känna att världen och magin är två separata saker i de flesta fall, förutom att magiker har gillen i större städer och kutar runt i pompösa kläder.

Surukai

Warrior
Det är ju för mig mycket skönare om det inte kommer upp sådana frågeställningar. Detsamma gäller ju magier som trollar fram mat, vatten, vapen, etc. ÄR det inte minst lika dyrt och krångligt som att göra sakerna "rätt" så kommer det ju ifrågasätta existensen av gruvarbetare, bönder och hantverkare. Listan kan göras lång på saker som "går fel" om man applicerar ett "Vad borde hända med sammhället/världen om det här fanns?"-frågeställnigar.

Ska man köra dungeonbashing är det förstås inte ett problem, man spelar ju ett lite friare brädspel och inte en "värld" på samma sätt.