Nekromanti Magi

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Vi i min förening har funderat på att införa lite magi i NeoTech2. Är det någon som redan har prövat det och kan berätta hur det gick?

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Sabba inte N2, för guds skull. Köp Shadowrun istället om du vill ha magi.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Jag har själv klurat en del på att blanda ihop N2 med Nephilim. Personligen tror jag att resultatet kan bli synnerligen intressant :) Dock kommer magin nog i sådana fall att vara av det slag som presenteras i Liber Ka eftersom det ligger närmare den autentiska västerländska magitraditionen.

/Tobbelobbe
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Var inte så neggig nu.. gör nått kreativt istället..
Skriva magiregler till n2 verkar vara en bra kreativ sak man kan göra.. :o)

Visst shadowrun finns, men det innehåller fjollalver och machotroll också ...

Men jag håller faktistk med dig... jag har svårt att se mig ett n2 med magi, kanske lite voodoo mystik och så.. men inte mer än just mystik...

Jahves frid, vän

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Magi; förklaringen

Den där magi-grejen jag håller på och skriver till n2 är en knasad blandning av magi-reglerna i Eon och magisystemet i Mage: The Ascension med inspiration av The Wheel of Time.
Alltså: man alstrar med alstra eld, vind, ande, jord +den jag inte kommer ihåg. Några besverjälser kommer inte att ingå men ritualer är en möjlighet.
Huvudsakligen är det en upphottad och snabbare version av extemporering som kommer att användas och de olika "aspekterna" kommer att ha ett antal grundläggande effekter och så ska det finnas mystiska och legendariska effekter som är typ mirakulösa eller totalt förstörelseframbringande.

Några kommentarer så långt.

/Douggie
--
Try to defeat me, but try in vain. When I win I end your pain.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Just det [nt]

.

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Vi i min förening har funderat på att införa lite magi i NeoTech2. Är det någon som redan har prövat det och kan berätta hur det gick?

Själv har jag funderat att göra det också. Men jag tror nivån inte kommer att vara i storleksordningen som i shadowrun. För mig kommer det att bli en krydda. Lite mystik här, en nypa skräck stäming där... Inget jag kommer att använda hela tiden dock.

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jag har länge funderat på att överraska de i spelgruppen med övernaturliga saker i framtids-spel... De skule kunna ge en typ av X-Men stämning...

->>Magnus<<-


"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Nu är du allt lite vrång!
Han får väl "sabba" sitt N2 hur mycket han vill (såvida han inte lånar dit). Men inga utförliga regler med mycket magi och så. Magi blir en ovanlig och mystisk företeelse. Eller, iof, om magi blir vanligt, varför inte outlawa det helt? OCh hemliga magiordnar och så? Skulle va skoj.
Nalle

Nalle
Death is my meat, terror my wine
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Blotta tanken med Cyberpunkare som kastar eldklot och magikergillen i skyskrapor får mig att spy. Okej om man menar magi i lite "Force" former, med folk som spår i framtiden, sjätte sinnen och kanske telekinesi. Men eldklot, blixtar, helande och demonframkallande. NEJNEJNEJNEJNEJ!!!

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
I min senaste kampanj har jag precis samma idé. Efter att ha spellet N1 i 5-6 år blev jag rejält trött på "skiten", och "Tom Clancy" stilen över N2 passade mig inte alls, fast jag älskar systemet.

Lösningen blev att:
- Lägga kampanjen lite längre fram i tiden (~2070) för att vissa händelser skall ha inträffat
- Skita ned världen (mer brotslighet, slappare lagar, mer korrumperade poliser)
- Införa ett nytt socialt element med stark påverkan över "mannen på gatan", dvs religion
- Införa "mystisk magi". Väldigt nedtonat, inga regler, inget som kan göras snabbt
- Lägga större tonvikt på utforskning av solsystemet, och genetik (bla finns replikanter)

Gensvaret från spelarna har varit positivt. Dock har vi inte spelat så länge.

-J (fd babylon)
 
Top