Hejsan svejsan!
((har såhär på efterhand kommit på att texten blivit alldeles rörig, jag har nog skrivit den dels för mig och dels för er tyvärr, men försök att ge så mycket tips som möjligt...))
Håller som vanligt på att halvpillar på rollspel. Men jag har kommit fram till att ja behöver professionell hjälp med ett av mina problem. Tänkte lägga upp det pedagogiskt i punktform och så kan man fråga på den punkten man känner att man har ett bra svar på ( ) ... Kan börja med grundtanken till magin i min värld (fantasyvärld, ganska low, fast med en del high inslag... förmodligen endast människor som spelbar ras), skulle vara liksom "överallt", den är osynlig, men finns i allt, som trådar som tillsammans bildar världen.
Människor som kan se magi (färdighet, eller förmåga som man får vid födsel (beror på hur vanligt magi kommer att vara)), ser den som MASSOR av trådar. Det skall dock finnas olika sorters "trådar". Dessa trådar skall ha olika förmågor och finnas på olika platser. Just nu så är tanken att de olika sorterna (aspekterna) skall vara luft, vatten, jord, eld och själ (såklart ).
Detta är dock den första punkten som jag behöver hjälp på. Dels så vet jag inte om det är lite tråkigt att det är just dessa väldigt vanliga sorterna som skall vara de som används. Det andra problemet är vart de skall finnas och vad för egenskaper de olika aspekter har. Jag hade tänkt att jord skulle vara den vanligaste, som finns i allt fysiskt, dock så är dess krafter inte så vanliga, utan det ligger mest i att det finns överallt, som är dess styrka (alltså inget problem att använda det). Luft skall också vara vanligt. Det skall finnas i luften såklart, och vatten, liiiite. Eld är inte så vanligt, den skall finnas överallt där det är över en vis grad (tror 0 celsius är för lågt, så ja funderar på 15, 30 eller 50...). Det blir lättare att alstra kraften ju mer värme, dock så försvinner värmen när man alstrar den. Vatten skall också vara vanligt, skall finnas där det finns fukt eller vatten. Vattnet försvinner när man alstrar det... Ande skall finnas i alla besjälade varelser. Mycket svår och farlig aspekt, mer info senare (ge också gärna tips på det hela).
Så, behöver alltså tips på vilka aspekter som är balla och vad som de skall användas till, och vart de finns.
Förrästen, kan förklara att livs och dödsmagi kommer att avvaras till religioner, vill få präster och annat tjafs lite "roligare" genom att ge dom lite mer balla egenskaper. ...
Hmm... tja, då har du nog (förhoppningsvis) förstått lite om hur det skall fungera, mitt system. Kan också berätta att tanken är att det skall finnas både en mer matematisk och akademisk syn på magin, och en mer primitiv och häxkonstig syn på det hela. Vill nämnligen ha lite magiakademier där man kan studera en massa teoretisk magi och sånt (lite harry potter modell på det hela )... Så nu när du vet det så skulle jag gärna vilja ha förslag på hur man kan få det både matematiskt och mystiskt och spännande. En tanke var att man skall kunna studera hur mycket som helst i ämnet utan att ens ha sett toppen av isberget. Magi kan man improvisera, men det blir enormt farligt, så man måste veta exakt hur man skall påverka och väva om trådarna som finns, om man inte vill dö. Ge mig tips och tips och åter tips...
((har såhär på efterhand kommit på att texten blivit alldeles rörig, jag har nog skrivit den dels för mig och dels för er tyvärr, men försök att ge så mycket tips som möjligt...))
Håller som vanligt på att halvpillar på rollspel. Men jag har kommit fram till att ja behöver professionell hjälp med ett av mina problem. Tänkte lägga upp det pedagogiskt i punktform och så kan man fråga på den punkten man känner att man har ett bra svar på ( ) ... Kan börja med grundtanken till magin i min värld (fantasyvärld, ganska low, fast med en del high inslag... förmodligen endast människor som spelbar ras), skulle vara liksom "överallt", den är osynlig, men finns i allt, som trådar som tillsammans bildar världen.
Människor som kan se magi (färdighet, eller förmåga som man får vid födsel (beror på hur vanligt magi kommer att vara)), ser den som MASSOR av trådar. Det skall dock finnas olika sorters "trådar". Dessa trådar skall ha olika förmågor och finnas på olika platser. Just nu så är tanken att de olika sorterna (aspekterna) skall vara luft, vatten, jord, eld och själ (såklart ).
Detta är dock den första punkten som jag behöver hjälp på. Dels så vet jag inte om det är lite tråkigt att det är just dessa väldigt vanliga sorterna som skall vara de som används. Det andra problemet är vart de skall finnas och vad för egenskaper de olika aspekter har. Jag hade tänkt att jord skulle vara den vanligaste, som finns i allt fysiskt, dock så är dess krafter inte så vanliga, utan det ligger mest i att det finns överallt, som är dess styrka (alltså inget problem att använda det). Luft skall också vara vanligt. Det skall finnas i luften såklart, och vatten, liiiite. Eld är inte så vanligt, den skall finnas överallt där det är över en vis grad (tror 0 celsius är för lågt, så ja funderar på 15, 30 eller 50...). Det blir lättare att alstra kraften ju mer värme, dock så försvinner värmen när man alstrar den. Vatten skall också vara vanligt, skall finnas där det finns fukt eller vatten. Vattnet försvinner när man alstrar det... Ande skall finnas i alla besjälade varelser. Mycket svår och farlig aspekt, mer info senare (ge också gärna tips på det hela).
Så, behöver alltså tips på vilka aspekter som är balla och vad som de skall användas till, och vart de finns.
Förrästen, kan förklara att livs och dödsmagi kommer att avvaras till religioner, vill få präster och annat tjafs lite "roligare" genom att ge dom lite mer balla egenskaper. ...
Hmm... tja, då har du nog (förhoppningsvis) förstått lite om hur det skall fungera, mitt system. Kan också berätta att tanken är att det skall finnas både en mer matematisk och akademisk syn på magin, och en mer primitiv och häxkonstig syn på det hela. Vill nämnligen ha lite magiakademier där man kan studera en massa teoretisk magi och sånt (lite harry potter modell på det hela )... Så nu när du vet det så skulle jag gärna vilja ha förslag på hur man kan få det både matematiskt och mystiskt och spännande. En tanke var att man skall kunna studera hur mycket som helst i ämnet utan att ens ha sett toppen av isberget. Magi kan man improvisera, men det blir enormt farligt, så man måste veta exakt hur man skall påverka och väva om trådarna som finns, om man inte vill dö. Ge mig tips och tips och åter tips...