Nekromanti Magiaspekter

antorax

Swordsman
Hejsan,

Till mitt rollspel så hade jag tänkt mig att magin skulle finnas i trådar, i en stor tredimentionel väv. Man kan säga att det finns magitrådar överallt, och så skall det finnas olika sorters trådar, beroende på vilken typ av materia det är. Nu blev det rörigt, men man kan säga att om man kan "se" trådarna och väven, så ser man se att hela denna världen är uppbyggd av trådar, i en enorm väv. Tex så är luften framför dig en massa lufttrådar, stenen utanför jordtrådar, blomman utanför fönstret består av både liv och jord.

Tanken är när man skall använda magi så använder man dessa trådar, man kanske böjer dem, syr om dem (så de ligger annorlunda) eller kanske tar bort dem.

Fast det är inte det som jag vill fråga om egentligen, utan det jag vill fråga om är vilka "aspekter" av magi det skall finnas. Själ = finns i alla varelser som anses ha en själv. Människor, dvärgar, drakar, troll, vättar.
Jord = finns såklart i jorden och i sten, men jag funderar också på att låta det finnas i många andra föremål, alltifrån träd till metall.
Liv = allt som lever har livstrådar. Växter, djur, människor, dock inte andar och demoner som inte har en fysisk kropp.
Värme = tar värme istället för eld... finns rätt mycket värme, finns i allt ifrån levande varelser, varmt vatten, i luften.. överallt där det är plusgrader (kanske skall ändras), och såklart i eld.
Kyla = finns överallt där det är minusgrader, is, kall luft, marken då det är tjäle.

Så, nu tror jag att ni ska ha förstått vad jag vill ha hjälp med, sådana här aspekter av magitrådarna. Vill dock inte ha allt FÖR många, som typ en glasaspekt eller en tennaspekt. Blir för mycket då tror jag.

Ni får gärna också skriva vad ni tycker om magin, även om den knappt är beskriven så har ni nog fått en uppfattning.

Hjalle

Swashbuckler
Ta Eons för enkelhetens skull, ta bort några, byt namn på alla, modifiera lite hejvilt. Tjohej.

-Hjalle, skulle inte tveka.

Jambu

Swordsman
Om det finns både värme och kyla- trådar så kanske det borde finnas Död som tar ut Livtråden. Det beror på om man ser död som endast saknaden av liv eller en kraft i sig. Om man kan se ett område som drabbas av pesten eller liknande kan man kanske se hur dödstrådarna sprider sig från utgångspunkten. (Död kan alltå innebära sjukdommar)

Ljustrådar? De kan ge ljus åt världen. Om du vill ha det kanske du ska fundera på mörkertrådar också (om man ska följa att allting har en motsatts som med Död ovan).

Tanketrådar! Sprider sig från en tänkande person. Innefattar all personens utstrålning -dvs man kan se på dem vilket humör han är på ect. En person som tänker mycket lär skapa fler tanke trådar. Av mer avancerade magiker kan de användas för att (inte så värst korrekt) läsa folks tankar.

antorax

Swordsman
Hmm, låter bra me motsatta aspekter... typ liv - död, värme - kyla, ljus - mörker, själ - demon(själ). Tanketrådar skall dock vara själ el demon. För jag tänker mig att det är själen som tänker.. :p

Men tack så mkt, men gärna fler tips så man har lite att välja å vraka emellan!

Jambu

Swordsman
Tanketrådar skall dock vara själ el demon. För jag tänker mig att det är själen som tänker.. :p
Ja kom på det efter att jag skrev inlägget... Hur som helst: några fler saker...

Svårt att komma på grejer som skulle passa, men vad sägs om:

electricitet -mest blixtar om det är fantasy

tid -lite komplicerat med tidstrådar, men tidsförvrängningar på heliga platser och sådant är ju alltid välkommet. Kanske ligger tidstrådarna så att man inte märker dem om det inte är något fel.

magnetism -borde finnas trådar som drar ihop magneter (förutsatt att det finns magneter)

gravitation -trådarna som drar ner allting till marken

luft -inklusive skapande av oväder & liknande?

Sen så har man ju alla de olika ämnena. Du har rätt i att det vore jobbigt med en tråd för varje material (orka studera periodiska systemet), men man kan ju göra så att det finns en "metall" tråd, och sedan varierar alla metaller på så små sätt att det speltekniskt sett inte spelar någon roll. Eller så kan man ju göra så att vissa metaller som skiljer sig från varandra har olika trådar (typ så att det finns 3 familjer bland metallerna, men att tex GULD har en egen sorts tråd).

Och sedan så finns det ju som du säger en massa olika fasta ämnen förutom metallerna -trä, sten, keramik, plast, tyg ect.

Det där med motsatta aspekt är ju bra, fast det är svårt att komma på motsattsen till gravitation eller luft.

antorax

Swordsman
Luft hade jag redan tänkt ha med. Gravitation har jag också funderat på. Vore liksom ball om man kunde få saker att förlora sin graviditet... fast jag tycker nästan att det kan bli för mycket trådar då... :s... men jag skall helt klart fundera på det. Magnetism kommer förmodligen att höra ihop med gravitation, vare sig gravitation får en egen tråd eller snyltar på någon annan.

Elektrisitet... hmm... vet inte... känns lite tunnt om det bara finns en typ av besvärjelse bara, alltså "blixt".

Dock så kanske det kan falla in i gudatrådarna, hade nämligen tänkt att ha sådana. Vore det inte tufft om blixten ansågs vara en bestraffning ifrån gudarna? :gremtongue:

Tid kanske... läser för tillfället Sagan om Drakens Återkomst serien av Robert Jordan, och för er som har läst dem så gillar jag Vägarna och Portalstenarna. Om ni inte har läst serien så läs den, jag har inte läst så mkt så jag kan inte riktigt förklara... sorry...

Iaf, det hade vart ballt med portalstenar som gjorde så att man kom till annan dimension... där kan man resa runt i denna världen... fast den har inget levande i sig... bara sten och jord och vatten typ... dock när man kommer tillbaka till den riktiga världen, fast på en annan plats, och man rest runt i portal"dimensionen" i tio dagar, så har det bara gått en dag i den riktiga världen. Blev som vanligt rörigt när jag förklarar... men det jag menar är att tiden går långsammare i den paralella världen.

RaskoInikov

Veteran
Vill du inte ha för många trådar kan du ju använda dej av avsaknaden av en sorts tråd för att bestämma dess motsatts i världen.

Avsaknaden av "värme" trådar betyder alltså att det är kallt. Ju färre "värme" trådar det finns ju kallare är det.
Avsaknaden av "liv" ger död, sjukdom eller depression kanske ?

Det blir lättare att både bygga upp och att använda sig av tror jag. Annars kan man ju de facto påverka allting på två sätt;

A) Ta bort rådande trådar (eftersom avsaknaden måste reflekteras i världen på något sätt)
B) Tillföra nya trådar av motsatt element, enligt samma resonemang.

Lycan

Hero
"Vore liksom ball om man kunde få saker att förlora sin graviditet..."

Det finns örter och sånt som kan hjälpa med det :gremcool:

Nej! Förlåt! Kunde inte hålla mig :gremblush:

Jambu

Swordsman
fast jag tycker nästan att det kan bli för mycket trådar då
Menar du speltekniskt (för reglerna) eller att det blir för många i spelvärlden? Ifall det är spelvärlden så kan det ju vara så att vissa trådar lägger man mera märke till än andra. Gravitation, som alltid finns där, kanske en magiker kan "blocka ut" så att han inte "ser" de trådarna om han inte vill.

Dock så kanske det kan falla in i gudatrådarna, hade nämligen tänkt att ha sådana. Vore det inte tufft om blixten ansågs vara en bestraffning ifrån gudarna?
Jag är en fanatisk Terry Pratchett läsare och anser därför att gudarna består utav människors (och andra varelsers) tro. Ju fler annhängare en gud har -destå mäktigare är själva guden. På så vis kan det finnas tro-trådar som skapas genom själarna. De skulle dock inte vara så användbara trådar för en magiker.

Om det inte skulle vara så att han kunde bli (lite) mäktigare genom att få andras respekt om han kontrollerar tro-trådarna. Trollkarlar brukar ju hålla på med sådant...

Blixt skulle ju kunna gå ihop med luft, om luft kontrollerar andra väderförhållanden...

antorax

Swordsman
Låter skiiitbra. Terry Pratchet låter ju som en bra författare, hade nämligen samma tanke med gudarnas mäktighet.

Det som du skrev om gravitationen låter också bra. Dock så skall det nog inte vara så att de blockar trådarna, utan att de inte är så bra på att se trådar, då dessa trådar är svåra att se :gremlaugh:.

Hmm, dock så vet jag inte hur jag skall göra så att magiker inte blir så mäktiga. För nu håller det på att bli så att magiker kan göra vad som helst bara han har kunskapen, och en knutta erfarenhet.