Nekromanti magibok språk

Syeth-hd

Warrior
1.när jag kollade i magiboken till eon såg jag att
att det formligen stod detta:
[color:\\"blue\\"] man kan bara ha en effekt av samma
typ aktiv samtidigt som är provisorisk eller temporär.
man kan däremot ha flera effekter som är tämporära eller
provisoriska aktiva samtidigt [/color] . Hur är det egentligen?

2.om magiker 1 lagrar besvärjelsen osynlighet på ett papper
och magiker 2 läser den. vem har effekten m1 eller m2?
(stod inte i magiboken) förutsatt att man bara kan ha en
effekt av samma typ aktiv samtidigt.

3.i magiboken stod det nåt om att transformerade filament
är farliga när det gäller quadosh.
innebär detta att om jag inte transformerar ett filament
så behöver jag inte oroa mig om att få quadosh förlust?

4. eon är ett bra spel.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"1.när jag kollade i magiboken till eon såg jag att att det formligen stod detta: man kan bara ha en effekt av samma typ aktiv samtidigt som är provisorisk eller temporär. Man kan däremot ha flera effekter som är tämporära eller provisoriska aktiva samtidigt. Hur är det egentligen?"

Det fungerar så här. Du kan inte ha flera instanser av samma effekt igång samtidigt om den effekten är temporär eller provisorisk. Det är alltså ok att ha flera olika temporära och provisoriska effekter igång samtidigt, förutsatt att det är olika effekter. (Det är alltså ok med en temporär 'eld' och en temporär 'skyddscirkel'. Men det är inte ok med två temporär 'osynlighet')

En viktig detalj! Tänk på att effekten 'provisorisera' är provisorisk. Alltså kan du bara ha en provisorisera-effekt igång samtidigt.

"2.om magiker 1 lagrar besvärjelsen osynlighet på ett papper och magiker 2 läser den. vem har effekten m1 eller m2? (stod inte i magiboken) förutsatt att man bara kan ha en effekt av samma typ aktiv samtidigt."

Det beror på hur besvärjelsen är formaliserad. Min tolkning är den att uppläsaren betraktas som han som kastar besvärjelsen. Alltså, om besvärjelsen är designad att påverka han som kastar besvärjelsen så påverkar den uppläsaren.

"3.i magiboken stod det nåt om att transformerade filament är farliga när det gäller quadosh. innebär detta att om jag inte transformerar ett filament så behöver jag inte oroa mig om att få quadosh förlust?"

Det är faktiskt inte farligare än att använda vanlig magi. Vilket knappast gör det ofarligt :gremwink:

"4. eon är ett bra spel."

Det är korrekt uppfattat :gremsmile:

/Naug

HerrBjörn

Warrior
1.)
Om du lägger en magi som är temporär kan du inte lägga en
till temporär förens den tidigare magin slutat verka.
Samma med momentana magier men där hinner du inte kasta en till
förens den första är förbrukad så känner man ingen skillnad..

rax

Swordsman
Hmmm...nej. Trollet har rätt och du har (officiellt sett) fel, iaf om jag tolkat ditt inlägg rätt. :gremwink:

Man kan ha så många temporära effekter (eller besvärjelser, se s. 199 i Eon II) igång samtidigt som man vill, så länge det inte är samma effekt eller besvärjelse.

/Rax, ber om ursäkt för eventuella missförstånd...