Nekromanti Magiboken till DoD6

Zire

Swashbuckler
Re: ..::=O=::..

"Du behöver inte tolka alla mina inlägg som värre saker än vad de egentligen är."

Jag tog i lite för mycket och ber om ursäkt ifall du blev förolämpad.

Men jag kan ändå inte förstå hur du kan bemöta nirufes inlägg på det viset. Varför får han inte vara mycket positivt inställd även då "varken Fogge eller Dimfrost gillar den". Han ska istället enligt dig anses vara ett exempel för en användare av ett forum som påstås vara "förpubertalt, okritiskt och där man hänger sig åt hyllningskörer istället för diskussioner".

Nåväl.. detta är ju OT, och jag gjorde fel som anmärkte på ditt första inlägg i den här tråden då jag snarare borde ha tagit upp det i forum-forumet isåfall eller meddelat moderator.

- Zire

Brunalven

Warrior
Re: Magiboken till DoD6 OT

Haha, så är vi tillbaka i det semantiska träsket.

Ordet förväntning är positivt laddat i sig och att säga positiva förväntningar blir lite tårta på tårta. Är man inte positivt inställd saknar man förväntningar.

Troberg

Sinister eater

Ordet förväntning är positivt laddat i sig och att säga positiva förväntningar blir lite tårta på tårta. Är man inte positivt inställd saknar man förväntningar.
Nejdå, det går alldeles utmärkt att förvänta sig något negativt.

Pom

Swashbuckler

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Nejdå, det går alldeles utmärkt att förvänta sig något negativt.
Jag håller med Brunalven att en förväntning har en icke-negativ slagsida. Har man "negativa förväntningar" menar jag att man snarare bör tala om farhågor eller att man befarar någonting.

Troberg

Sinister eater

Jag håller med Brunalven att en förväntning har en icke-negativ slagsida. Har man "negativa förväntningar" menar jag att man snarare bör tala om farhågor eller att man befarar någonting.
Kanske bara jag som är cynisk. Min världsbild innehåller liksom inte att man kan förvänta sig att något ska gå bra.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Jag håller med Brunalven att en förväntning har en icke-negativ slagsida. Har man "negativa förväntningar" menar jag att man snarare bör tala om farhågor eller att man befarar någonting."

Och enligt den devisen borde man istället för positiva förväntningar tala om förhoppningar. Nå, så är det givetvis inte; både förhoppningar och farhågor är något helt annat än förväntningar, då de förra handlar om vad man vill respektive fruktar, medan det det senare handlar om vad man tror. Och ja, man kan alltså således ha både höga och låga förväntningar, och Troberg har således inte gjort sig skyldig till något språkligt fel. Sheesh.

Isilme

Veteran
Nödvändig?

Hur pass nödvändig är magiboken?
Jag har ju regelboken och än så länge verkar den räcka... Om jag köpte magiboken skulle det vara för att det fanns mycket intressant inspirationsgivande stoff i den - finns det det (iofs, det kanske du nämnde i ditt inlägg när du talade om magiska platser...men utöver det?)? Eller är det mest onödigt komplicerade grejer som man mest klarar sig utan?
Känns det som ett bra köp eller ska jag hellre satsa på Jorges när jag fått pengar?
/Glimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Nödvändig?

Magiboken är absolut inte nödvändig. Om det är stäming du är ute efter skulle jag satsa på Vildhjarta, Jorges, Osthem och Mittland, i den ordningen. Egentligen tycker jag att Vildhjarta och Jorges är viktigare än grundreglerna, men naturligtvis bara om man redan har någon form av regelbok som går att använda (till exempel en äldre version av DoD, eller ännu hellre Västmark eller dylikt :gremsmile:). Satsa du på Jorges, och eftersom Vildhjarta är såpass billigt kanske det också kan slinka med. :gremsmile: Enda anledningen till att skaffa magiboken tidigt är om du har väldigt mycket besvärjare i dina kampanjer, men även då skulle jag vara tveksam.

/Dimfrost

Isilme

Veteran

Jag har faktiskt skaffat Vildhjarta - den första (och hittills enda) tilläggsmodulen jag skaffat till DoD, och jag måste säga att det är det bästa äventyr jag någonsin lagt ögonen på (även om det kanske inte är många). Helt otroligt underbart. På onsdag ska jag spelleda det med min spelgrupp på sju pers :gremgrin:. Oj vilken jävlans stämning det kommer att bli! *förväntansfull*
Fast jag är ganska så sämst - för jag har inte läst igenom hela regelboken ännu :gremblush: (och har ändå ägt den sen i...tja...somras). Men det går bra ändå :gremsmirk:
Har även lyckats sno åt mig en polares ex av Osthem som jag skummade några sidor i nyss. Den verkar lovande hittills.
Men Jorges får det bli alltså.
/Glimfrost - måste bara skaffa pengar först...

Dimfrost

Special Circumstances

Äh, man ska inte läsa mer regler än man behöver. DoD har ändå för mycket regler, så om man skippar lite blir det bara bättre. Så länge allt fungerar finns det ingenting att oroa sig för. :gremgrin:

Och om du gillar Vildhjarta kan jag nästan garantera att du kommer att gilla Jorges. Böckerna innehåller samma typ av sagomystik. I och med Snösaga och Osthem tycker jag att DoD började utvecklas i en lite annorlunda riktning, och även om det kan vara vettigt att skaffa Osthem eller Mittland för att få lite mer världsbeskrivning förr eller senare så klarar man sig länge med bara Vildhjarta och Jorges.

Och lycka till med spelledandet!

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon

För att fylla ut lite vad Dimfrost missade - nej, magiboken behövs inte så länge du inte tänkt köra på Expertreglerna. Magiboken är nämligen besvärjelselistan som fattades (tillsammans med de religiösa förmågorna) i Expert: Rollpersonen. Visst fanns där några nya besvärjelser, men i övrigt är det inte mycket att hurra för. Reglerna som finns för olika sätt att besvärja och nyttjande av olika sorters vitner är egentligen överflödiga för stämningen, då de inte avhjälper de smärtsamt icke-Trudvangska besvärjelserna.

När jag tänker på det borde jag (eller nån som inte svurit att inte lyfta ett rollspelsfinger förrens den tionde januari typ) översätta besvärjelserna i Västmark till DoD-regelsystemet. Det skulle vara ett klockrent tillskott och höja den där söndertjatade sagostämningen.

Isilme

Veteran

Ja det har du faktiskt rätt i. Det är det som jag blir lite trött på i exempelvis Eon - det känns som om reglerna kommer ivägen för själva spelandet (även om det finns vissa saker i regelsystemet där som är riktigt bra också). Men självklart är det bra att ha någon slags grund att stå på i strid och liknande. Dock har vi i spelgruppen en regelbög av värsta sort, så ju mindre regler desto bättre i det avseendet också :gremtongue:. (Inget ont om henne för övrigt dock, en underbar spelare och vän.)

Vad gäller känslan i Osthem kan jag nog nästan hålla med dig, av det jag läst i alla fall. Känns som om själva sagostämningen och mystiken jag föll för i Vildhjarta har bytts ut mot mera...alldaglig fornnordisk viking-stämning eller hur man kan beskriva det. Fast jag har ju inte läst så mycket ännu.
Och tja...egentligen behöver man ju inte så mycket världsbeskrivning om man har tillräckligt med fantasi och tid att tänka lite på saken själv. Dessvärre lider jag för tillfället av lite tidsbrist så jag väljer den enkla färdigskrivna vägen. I alla fall tills vidare :gremsmirk:

/Glimfrost (som förresten måste passa på att framföra sitt gillande av herrns namn :gremsmile:)

Dimfrost

Special Circumstances

Vad gäller känslan i Osthem kan jag nog nästan hålla med dig, av det jag läst i alla fall. Känns som om själva sagostämningen och mystiken jag föll för i Vildhjarta har bytts ut mot mera...alldaglig fornnordisk viking-stämning eller hur man kan beskriva det. Fast jag har ju inte läst så mycket ännu.
Precis min åsikt. Vi verkar tycka ganska lika när det gäller Trudvang. Nu är jag i och för sig inte spelledare, så jag har inte behövt riktigt bestämma mig för hur min vision av trudvang skulle se ut, men visst skulle det vara mer Vildhjarta än Snösaga.

som förresten måste passa på att framföra sitt gillande av herrns namn
Tja, jag får väl säga detsamma, fast med "herrns" utbytt mot "damens", då. :gremgrin:

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Sådärja, då har man ju införskafaft sif den här boken nudå.. efter att ha läst igenom den 1 gång så är första intrycket att det är helt ok.. Speciellt gilalr jag det där med mörk magi.. Ska ta tag i läsandet mer nu i jul.
En annan sak är ju att de, igen, har fått till det med bilderna !!

Johan K

Gammal & dryg

Humm, jag skulel helt klart köpa Jorges före du fixar dig magiboken. Jag köpte den här boken mer som ett bra & inspirationsgivande komplement till det befintliga systemen.