Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Tack! (NT)
NT = Nya Testamentet?
NT = Nya Testamentet?
Finns det inte något om verkshöjd eller liknande? Hur mycket tillför fotografen egentligen med ett ortofoto i neutral belysning? Idealt ska ju inte en avbildning av ett konstverk för ett referensverk tillföra någonting, hela meningen är ju att fotot ska vara så likt originalet som möjligt.Du kan alltså inte använda någon annans bild av Mona Lisa (som naturligtvis inte är upphovsrättskyddad) hur som helst.
Jag insåg att mitt svar var ofullständigt, jag borde ha påpekat konsekvensen av att en bild anses vara en bearbetning och inte en efterbildning av en fotografisk bild.Fotografiska bilder har också ett synnerligen svagt skydd mot bearbetningar vilket gör att en avbildning av en fotografisk bild som skiljer sig lite grand från orginalet kommer att anses vara en bearbetning. Om man bara använder en del av en fotografisk bild så är det inte ens en bearbetning...
Förstår jag dig rätt? Innebär det att man fritt kan använda ursnitt ur fotografiska bilder, alternativt photoshop-bearbetningar av dem, till exempel som illustrationer till en rollspelsprodukt? För ganska länge sen nu så var det någon som hade letat reda på fotografier på olika vapen, och undran uppstod om ifall han kunde just bearbeta bilderna och använda dem eller om han var tvungen att typ rita av dem. Men det här innebär alltså att det inte behövs särskilt mycket för att kunna använda sådana bilder. Korrekt?Konsekvensen av detta är att bearbetningar av fotografiska bilder inte utgär ett intrång i rätten till den fotografiska bilden!