Nekromanti Magiflöden

Kaigon

Helmgast
*fortsätter att fundera på magi*

(Det här gäller nog bara DoD innan 6)

Jag har länge sett magiflöde ungefär som magnetflöde och annat flöde... speciellt med magneter är att alla sidor inte går ihop (medan några sidor går ihop gallant)...
Jag skulle vilja ha samma system inom olika Magiskolor... magiflödena kanske har olika egenskaper som gör att de inte går ihop...
och jag pratar inte om "klassiska" motsatser inom magi, som eld och vatten, utan snarare mellan de STORA magiskolorna, t.ex. Animism och Elementarmagi...
magistörningsregler kanske det borde kallas... Jag gillar nämligen inte att man ska kunna plocka det bästa från allt, utan kanske måste hålla sig till en viss grupp, t.ex. elementen...
Jag har inga regler själv, men jag tänkta att man kunde starta en diskussion...
Borde olika magi störa varandra?
Animism - Nekromanti?
Hur märks det? Visuellt? Känsla? Regelmässigt?

Rickard

Urverk speldesign
Usch, tråkigt svar

Jag är ledsen.. Jag tänkte bara traggla regler.. Du pratar nekromanti så jag antar att du har lite fler magiskolor än Chronopias tre?

Jag håller mig till förklaringarna i de gamla versionerna om hur magi fungerar.. Det finns regler för hur svårt det är att lära sig ytterligare magiskolor än sin ursprungliga, beroende på vilka det är.. Reglerna är tråkiga och jag orkar inte copy-pasta in dem.. Är du intresserad av att ta del av dem så kan vi ta det över mail..

Jag har använt mig av det gamla materialet och byggt vidare på det, sedan läst lite mer i det gamla materialet och ändrat på det jag byggt på.. Jag har gjort reglerna enklare att komma ihåg.. Man får helt enkelt inte ta en magiskola ur en annan "väg" som skiljer sig för mycket från sin egna.. Det är mycket enklare att komma ihåg än magibokens fjönregler om minus eller vad det nu var.. Det jag har fått fram är: (copy-pastar-time!)

<PRE>Magiskolorna delas in i fem vägar:.
Existens: animism, nekromanti.
Medvetande: drakmagi, spiritism, symbolism.
Kaos: demonologi (portalmagi ingår), häxkonster, mörkermagi.
Ordning: elementarmagi, harmonism, runmagi, röstmagi.
neutrala: illusionism, mentalism, stavmagi.

Tar man en magiskola i Kaos kan man inte välja någon i Ordning. Animism kan
inte kombineras med varken Kaos eller nekromanti. De neutrala kan alla magiker
ta oavsett vägval. Nekromanti och de magiskolor som tillhör Kaos ses det ofta
snett på. Vägen Existens anger de två sätten som livet kan te sig. Som levande
eller som död.</PRE>
Observera att detta är mina egna, ändrade regler.. Jag vet mycket väl att stavmagi i reglerna anses kunna "medla" mellan två olika vägar (för att använda mitt uttryck) och på så sätt köra över reglerna, men jag tycker inte det passar sig..

Jag hade vad jag tycker var en bättre, med liv och död istället för existens och medvetande, indelning i grupper.. Dock så är liv och död så uttjatat jämfört med namnen medvetande och existens.. Dessutom så ville jag forma mig efter de gamla reglerna.. Jag visste till exempel inte om hur drakmagin egentligen funkade förrän jag läste det i boken för några månader sedan.. Jag tilltalades även om tanken, även om det blir lite konstigt i mina regler, om att nekromanti och animism står varandra så nära trots att de är varandras motsatser.. Men betänk.. Båda handlar om livet.. Det är bara på olika sidor om döden..

Jag har även försökt ta bort att nekromanti är "ond" i grund (den är bara missförstådd) genom att sätta den närmare animismen.. Jag vill gärna se magiskolorna indelade i en cirkel med ett slut och en början, precis som man kan tänka sig ett år är en cirkel med sina årstider.. Vid nyår så är det en början på ett nytt år och ett slut för det gamla.. Två olika saker men väldigt nära stående, precis som med nekromantin och animismen.. Resten av vägarna (årstiderna) är satta på var sitt ställe på cirkeln..

Eeeh, nu kom jag ifrån ämnet lite..?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fick lite flumvarning över sig i slutet

Kaigon

Helmgast
Re: Usch, tråkigt svar

Nekromanti har jag iof inte i mitt system... jag bara tänkte att just det exemplet skulle vara lätt... Nekromanti har jag slängt in under demonmagi och annat sånt krafs, och då menar jag riktig och läbbig Nekromanti, annan nekromanti hamnade på dödens magi, som är en underskola till mentalism...

Mina magigrupper är:
Animism, Elementarmagi, Mentalism, Tidsmagi och Demonmagi.
Endast demonmagi är "direkt ond" magi...

Men jag kör på det där med att bara ha magiskolor ur en magiskolegrupp... jag funderade tidigare på den... men nu är det bestämt... tackar...

Eeeh, nu kom jag ifrån ämnet lite..?
Du kanske vill ta upp det i en ny tråd? :gremwink:

Evil Peter

Hero

Dina regler stämmer väl överens hur vi kör utan att vi har några nedskrivna regler för detta. Att man ska kunna välja fler magiskolor (även från början men det är en annan sak) är något som är ett måste när besvärjelserna är dyra och smala i många fall. Vill man ha en viss bredd i sitt kunnande som magiker ska man kunna ha det också enligt mig. Min nuvarande karaktär är en mentalist med ytterligare kunskap i illusionismen och elementarmagin. Då vi har ett system med billigare besvärjelser ju bättre teoretisk kunskap man har kunde jag starta med 13-15 besvärjelser med hyfsade värden (majoriteten kring 8-12) och bredden på besvärjelser blev verkligen påtaglig och mycket rolig att spela. Nu var detta en kampanj där vi gav lite extra EP för att rollpersonerna skulle vara hyfsat bra från början (även om rollpersonerna inte alls är några hjältar ännu) även om det mest resulterat i att man är en god yrkesutövare från början, lite som i Eon där man kan ha höga färdighetsvärden från början i det man "arbetar" med.

Nu kan det också vara väldigt kul att vara en nischad magiker med en magiskola men det har jag spelat så ofta förr så det var kul att nu kunna få det att framstå som man kan göra lite vad som helst (även fast det ju inte alls är så) och skapa en mer solid magikerfasad inför de andra karaktärerna.

Nu gled jag av spåret lite men min poäng är att magiskolor som inte uppenbart (visserligen subjektivt men ändå) är motsatser till varandra ska kunna kombineras för att ge en större valmöjlighet hur man mejslar ut sin magiker. Magiskolorna har en liten tendens att vilja pusha mot vissa mallar för hur en magiker av en specifik skola ska vara och med blandningen kan man kombinera dessa lite mer eller bara bryta sig loss från det.

Nightowl

Champion

I mina ytterst privata magiregler för länge sedan finns det tre huvudinriktningar: animistisk magi, elementarmagi och mentalism. Känns det igen?

Animistisk magi manipulerar animan hos den levande jorden, jordens 'själ', sas, på olika sätt. Animism och nekromanti är två olika 'skolor' inom animistisk magi med helt olika ursprung.

Elementarmagi frammanar kraft från andra dimensioner in i vår. 'Normal' elementarmagi och symbolism är två olika skolor inom elementarmagin, med helt olika ursprung.

Mentalism 'exalterar' magikerns egen anima och får den att påverka omvärlden. Illusionism och 'normal' mentalim (kallad yoga i den världen) är två olika skolor inom samma magiform med olika ursprung.

Man kan lära sig max en skola inom varje magiform; när man väl börjat studera ett sätt att utöva en form av magi biter sig förutfattade meningar fast i skallen och gör det omöjligt att fortsätta. Däremot kan man adaptera den magins besvärjelser och försöka uppnå samma sak med sin skola.

Man kan också lära sig mer än en magiskola inom olika magiformer, alltså max tre stycken. Elementarmagi och animism är sinsemellan lika olika sysselsättningar som att cykla och koka knäck, och 'stör' inte varandra. En del magitraditioner utgår just från att man kombinerar två skolor inom två olika magiformer.

Detta om detta.

Erik