Nekromanti Magiker bra?!

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Förra gången jag läste SAGA-boken skummade jag igenom reglerna och hoppade över magikapitlet för att mest lääsaom världen och stämningen. Nu har jag återigen tagit fram boken och läst mer om reglerna och framförallt magin. Där står bland annat

"...det finns en stor risk att en rollperson som är magiker dominerar sina medspelare."

men jag kan inte riktigt se hur magiker skulle kunna göra det. Först och främst ska spelaren fördela 6p på sina tre sekundära förmågor. Alla förefaller vara användbara för magiker men det blir väl 1, 1, 4 eller något i den stilen för att få så stor chans som möjligt att lägga besvärjelser. Om man sedan fått 5 i gåvan blir maginivån 9, och man får lära sig 4 besvärjelser.

De lättaste besvärjelserna har svårighetsgrad 1, vilket gör att de kan läggas varannan sr. Om en person som ska påverkas har närvaro 7, blir chansen att få igenom en besvärjelse 0.40*0.65=26%. Magikern kan alltså förvänta sig att påverka en person var åttonde sr med sin magi.

Ok nu kanske inte alla magiker ska använda sin magi för att strida vilket är det underförstådda i exemplet, utan istället lysa upp grottor, öppna låsta därrar och what not. Men om man nu får lära sig endast 4 besvärjelser blir det snabbt ont om plats för detta. Dessutom kan många andra rollpersoner göra liknande saker också. Dessutom är merparten av besvärjelserna i boken någon form av attack- eller försvarsbesvärjelser.

När magikern sen vill bli bättre kostar det 4 ep per nivå för att höja maginivån vilket är dubbelt så dyrt för vanliga färdigheter (men å andra sidan påverkas chansen att lyckas med alla besvärjelser). Nya besvärjelser tar drygt två månader att lära sig (med magi 9) om magikern får tag på den nerskriven.

Mot denna bakgrund undrar jag varför magiker riskerar att dominera sina medspelare?

/j
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Ok - min uppfattning är att improviserad magi är inte något som upptar nån "kunskapsnivå", utan något som alla magiker mer eller mindre kan göra - även om den inte är särskilt mäktig så kan det vara nog så imponerande.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Jo, nu nämnde jag inte improviserad magi, vilket är ett mycket bra inslag i spelet för att skapa stämning. Men det kan knappast heller vara det som gör att magiker är obalanserat bra som RP. Är man inte magiker kan man ju lika gärna gå fram och öppna den olåsta dörren med handkraft (vilket ju inte är i närheten så imponerande, men likväl lika funktionellt).

Faktum kvarstår ändå att en magiker som vill värja sig mot ett angrepp fortfarande får ett par tre pilar i sig innan besvärjelsen går igenom. Det förefaller för mig att magin är ganska balanserad, men jag har å andra sidan inte testat att spela irl.

/j
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Dessutom så "får" han ju besvärjelserna utan nån extra "kostnad"- men det är väl som i alla andra spel, det tar lite tid innan en besvärjare blir bäst.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
"...det finns en stor risk att en rollperson som är magiker dominerar sina medspelare."


Exakt samma formulering fanns även i gratisversionen som man kunde ladda ner innan spelet släppts i butik och där stod det även att "Magiker är de klart mäktigaste personerna i SAGA". Jag tänkte så fort jag läste det då att detta inte alls kunde ha någon grund i reglerna, eftersom magiker verkade vara ganska ordentligt eftersatta och inte på något vis kunde nå upp till effektiviteten hos en skicklig krigare. Så troligtvis är det bara en mening som "låter bra" att ha med, eller kanske syftar till att sätta stämningen i världen. För i dessa tidiga regler var då verkligen magiker inget som kunde dominera och tydligen är det även så i de som släppts.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nja, efter testspelande så visade det sig att en bra magiker är betydligt dödligare än vilken riddare som helst. Men man måste ju bli bra först. Vilket som sagt tar tid.

Nu är det så att reglerna i grundboken är gjorda för att skapa relativt nykläckta äventyrare... men slänger man fler bakgrundspoäng på rollpersonerna, för ett mer "höglevelspel" så blir magikerna kraftfulla.

En annan, kanske viktigare sak, är hur magiker betraktas i spelvärlden. Folk är RÄDDA för magiker. Folk gör som magiker säger, för de inte vet vad en magiker kan göra med dem... och vem vill chansa på att bli förtrollad till nåt otrevligt... Bara att någon använder magi får de flesta förhärdade kämpars hjärtan att fyllas med skräck.

(...en parallell kan ju vara att även en nydubbad riddare har betydligt mer makt än en ofrälse... det spelar ingen roll hur bra han är på att slåss eller hur rik han är. Riddaren har ändå makten över hans liv och leverne.)
 
Top