Osbjer
Warrior
Förra gången jag läste SAGA-boken skummade jag igenom reglerna och hoppade över magikapitlet för att mest lääsaom världen och stämningen. Nu har jag återigen tagit fram boken och läst mer om reglerna och framförallt magin. Där står bland annat
"...det finns en stor risk att en rollperson som är magiker dominerar sina medspelare."
men jag kan inte riktigt se hur magiker skulle kunna göra det. Först och främst ska spelaren fördela 6p på sina tre sekundära förmågor. Alla förefaller vara användbara för magiker men det blir väl 1, 1, 4 eller något i den stilen för att få så stor chans som möjligt att lägga besvärjelser. Om man sedan fått 5 i gåvan blir maginivån 9, och man får lära sig 4 besvärjelser.
De lättaste besvärjelserna har svårighetsgrad 1, vilket gör att de kan läggas varannan sr. Om en person som ska påverkas har närvaro 7, blir chansen att få igenom en besvärjelse 0.40*0.65=26%. Magikern kan alltså förvänta sig att påverka en person var åttonde sr med sin magi.
Ok nu kanske inte alla magiker ska använda sin magi för att strida vilket är det underförstådda i exemplet, utan istället lysa upp grottor, öppna låsta därrar och what not. Men om man nu får lära sig endast 4 besvärjelser blir det snabbt ont om plats för detta. Dessutom kan många andra rollpersoner göra liknande saker också. Dessutom är merparten av besvärjelserna i boken någon form av attack- eller försvarsbesvärjelser.
När magikern sen vill bli bättre kostar det 4 ep per nivå för att höja maginivån vilket är dubbelt så dyrt för vanliga färdigheter (men å andra sidan påverkas chansen att lyckas med alla besvärjelser). Nya besvärjelser tar drygt två månader att lära sig (med magi 9) om magikern får tag på den nerskriven.
Mot denna bakgrund undrar jag varför magiker riskerar att dominera sina medspelare?
/j
"...det finns en stor risk att en rollperson som är magiker dominerar sina medspelare."
men jag kan inte riktigt se hur magiker skulle kunna göra det. Först och främst ska spelaren fördela 6p på sina tre sekundära förmågor. Alla förefaller vara användbara för magiker men det blir väl 1, 1, 4 eller något i den stilen för att få så stor chans som möjligt att lägga besvärjelser. Om man sedan fått 5 i gåvan blir maginivån 9, och man får lära sig 4 besvärjelser.
De lättaste besvärjelserna har svårighetsgrad 1, vilket gör att de kan läggas varannan sr. Om en person som ska påverkas har närvaro 7, blir chansen att få igenom en besvärjelse 0.40*0.65=26%. Magikern kan alltså förvänta sig att påverka en person var åttonde sr med sin magi.
Ok nu kanske inte alla magiker ska använda sin magi för att strida vilket är det underförstådda i exemplet, utan istället lysa upp grottor, öppna låsta därrar och what not. Men om man nu får lära sig endast 4 besvärjelser blir det snabbt ont om plats för detta. Dessutom kan många andra rollpersoner göra liknande saker också. Dessutom är merparten av besvärjelserna i boken någon form av attack- eller försvarsbesvärjelser.
När magikern sen vill bli bättre kostar det 4 ep per nivå för att höja maginivån vilket är dubbelt så dyrt för vanliga färdigheter (men å andra sidan påverkas chansen att lyckas med alla besvärjelser). Nya besvärjelser tar drygt två månader att lära sig (med magi 9) om magikern får tag på den nerskriven.
Mot denna bakgrund undrar jag varför magiker riskerar att dominera sina medspelare?
/j