Re: the other way around the midsommarstangen
"
Filosofisk fraga: Blir det klyscha direkt om man kommer fram till att det ballaste ar att gora tvart-om? Dvs maktig magiker som ser ut som en skomakare och en vardelos magiker som har plastikopererat sig till Gandalf. ...never mind..."
En väldigt bra fråga.. Jag kan säga att jag fånade mig rätt rejält i mitt förra svarsinlägg, för jag tyckte faktiskt att orginalfrågan var rätt fånig (och antagligen var det inte bara jag, av döma av vissa andras svar).. Jag kan även säga att som spelledare skulle jag inte tillåta någon sådan magiker som jag föreslog i första stycket..
Det vanligaste sättet att variera något är att ta något som är av direkt motsatt karaktär och sedan försöka inbilla sig att man har gjort något helt unikt.. Det, precis som stereotypen, är ju en stereotyp.. I alla fall för mig, för jag är så van vid motsats-karaktärer..
Jag tycker det är som mest finess är om man gör en person som har en helt annan vinkling på sitt utövande..
Det var därför jag gillade
barden som kunde väcka döda.. Det var en sådan helt annorlunda vinkling på en (harmonist)magiker så jag kunde inte göra något annat än att älska konceptet.. För det är inte bara
en sak som definierar en individ, utan flera.. Vi människor brukar vilja kategoriera in människor i olika fack, men att använda det tänkandet på en rollperson och bara ändra en färg på klädsel är inte rätt väg att gå.. Om man har ett helt koncept med flera olika smådetaljer så kommer det där med färgen automatiskt.. Om inte, så är klädesfärgen inte ett område värt att lägga fokus på..
/
Han som förvisso har svårt att tro att
123 bara fokuserade på vilken klädesfärg hans magiker skulle ha