Nekromanti Magiker i fängelse

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Tänkte börja spela äventyret De fördömdas sista hopp i morgon. I gruppen finns en Thalashisk Magiker, Asharisk pirat, rik Soldisk köpman och en Sabrisk vapenmästare.

Undrar bara om någon har lite idéer på hur en kommendant på ett större fängelse är förbered på att ta emot en magi kunnig fånge och vad han kan tänkas vidta för åtgärder om han upptäcker att en av hans fångar brukar magi.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Beroende på hur hög fantasy ser jag två alternativ:

1: han skaffar en annan magiker som använder nomotropi för att avskärma fången (knappast troligt om du inte har väldigt mycket magiker och magi i kampanjen).

2: han låter magikern bindas till händer och fötter (troligen även fingrar också), placerar alla hans ägodelar i säkert förvar långt ifrån honom, förser honom med munkavel och ser till att han hålls låst i den mest välbevakade cell de kan hitta (gärna bastant dörr i järn och ek och stenväggar utan fönster med allt i cellen som skulle kunna tänkas användas till magi avlägsnat) och sätter extra vakter utanför (beroende på hur mycket det förekommer kanske han till och med värvar någon magikunnig till övervakning, eller använder artefakter). Mycket har att göra med hur mycket kommendanten känner till om magi och vilka idéer om magi han eller personer i hans närhet har.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Kanske kan du lösa det som vi gjort i min kampanj. Järn mot kroppen omöjliggör brukandet av magi. Om man förser magikern med ett halsfängsel av järn kan han inte bruka magi. Enkelt. Järn är ju dessutom lätt att få tag på och är billigt. I min kampanj vet de flesta om att järn omöjliggör magi. Kanske en lösning för din kampanj?

Lycka till.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Som jag ser det så är fengelse inget vanligt straff i eon så jag föreställer mig inte några större fängelser. Om man ska se till att en magiker inte smiter placerar man ett par vakter med armborst i magikerns närhet och om magikern eller den andra vakten beter sig skumt har dom order att skjuta magikern.

Lijat - kommer med förslag men är osäker på om det var en cell eller ett strafläger som avsågs.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Då en thalaskisk magiker per definition måste vara/ha varit medborgare om man följer grundreglerna (vilket han kanske inte gör, men ändå) borde han väl ändå kunna hamna i någon form av fängelse (eftersom medborgare kan sägas motsvara adel), även om det bara råkar vara ett reglat förrådsrum under ett befäst strafflägersföreståndarresidens?

Och har någon koll på magi kan de dessutom kanske veta att den har en begränsad räckvidd, vilken som regel är mindre än ett armborsts...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Effekten olära kastad på magikerns besvärjelsekonst? :p Det blir svårt att kasta magi då... Fast det förutsätter ju att det finns en magiker i fängelset som kan effekten och magiker är ju inte det vanligaste...

De på fängelset vet att fången som kommer är magiker antar jag? Hur mycket vet dom? Vet dom vad magikern kan för sorters magi, eller vet de bara att det är en magiker?

Hot om våld kommer man långt med, kastar man magi så blir det spöstraff, indragna matransoner, isolerinscell, kanske även avrättning... Vågar magikern riskera dessa straff så... :gremwink:

Magi må vara bra, men ett armborstlod i hjärtat dödar de flesta... Låt vakterna på fängelset demonstrera hur duktiga de är på att bruka vapen så alla vet hur illa det kommer gå om man inte följer reglerna...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
När halvdemonen Inalea hölls fången av thalaskerna i min kampanj hade de försett henne med en halskrage som på något sätt försvårade kraftigt för henne att alstra daimotropi. Den verkade innehålla någon form av 'Riva sönder väv', typ 2 magnituder, som på något sätt aktiverades så fort hon försökte alstra; då började också halskragen att glöda lätt. Det gjorde ont på henne, och uppmärksammade dessutom eventuella närvarande vakter på att hon försökte bruka magi; så att de kunde klå upp henne ordentligt för att hon varit stygg. (Vilket hon by the way gillade fram till det började bli enformigt). De där två magnituderna räckte förstås för att stoppa Inalea; hon är ingen vidare magiker, och fick max igenom en enda magnitud om hon ansträngde sig. Man kan tänka sig att Catzoran do Thukor, som tagit henne tillfånga, inte hade några stora svårigheter att få en sådan artefakt tillverkad. Hade det däremot rört sig om att hålla typ Nanórgona fången, hade det ju varit en mer problematisk situation indeed. I sådana fall är det kanske bättre att helt sonika, well, ha ihjäl honom? :gremsuck:

...men så tenderar också ärkemagikerna i mina kampanjer att hantera magisystemet på ett kinda regelvidrigt sätt. Vanliga dödliga magiker borde det fungera rätt bra att helt sonika bunta ihop och förse med munkavel - eller ögonbindel. För betänk något som tidigare etablerats på forumet:
För att påverka något med magi måste man kunna förnimma det. En magiker för vilken Syn är det primära sinnet, skulle jag således ge svårighet direkt, så fort han försöker påverka något han inte kan se, utan tex bara höra eller känna - om han inte är mer van än genomsnittet att förnimma saker med hörsel och känsel. En blind magiker, hade bara kunnat väva utan svårighet om han -tydligt- kunde förimma målet, tex genom att vidröra det. För de allra flesta magiker borde således en vanlig ögonbindel vara ett ganska bra hinder. Det är mest kamorfer och andra varelser med Andeförnimmelse och Magiförnimmelse som attribut som utan problem kan väva besvärjelser trots det.

Ja, sedan kan man ju förstås lägga Olära på folks besvärjelsefärdighet, men det känns mest...fattigt.

- Ymir, föreslår ödmjukt
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Magi i Eon är trots allt en färdighet som faktiskt är inordnad i reste nav samhället -- det finns magikerakademier och liknande, och med de rätta pengarna och ett visst läshuvud kan man gå dit och låta utbilda sig. Detta leder till att de är sällsynta specialister -- inte fruktade legender, men inte heller något vanligt. Bland de som finns borde dock någon inse att det finns en del pengar i att förhindra magianvändande fiender till riket från att använda sin magi. De är kanske inte så många, men å andra sidan är de mycket farliga, så man kan ta bra betalt för att lägga en Olära på dem. Problemet är bara att det i Eon inte finns några långtidseffekter som inte är antingen provisoriska (och därmed bara kan läggas på en person åt gången) eller permanenta (och därmed väl kärva att slänga på en RP som inledning på ett äventyr). Kanske finns det möjlighet att skapa någon form av permanent förtrollning kring fängelset -- det var länge sedan jag använde magireglerna.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Oj (OT)

Personligen tycker jag nog att detta var lite väl sagovridet - kanske skulle passa bättre i Västmark (rollspelet, inte landet i Eon...) eller liknande.

Därtill så tycker jag att det på något sätt förstör. Visserligen blir magi ofta ganska uber - i alla fall om man kör med fritt improviserande. Men det gör det också lite platt och tråkigt att säga att om man har järn emot kroppen så kan man inte bruka magi. Bara att pricka magikern med en pil, eller nål, så har man fått ner honom. Sen så vore det hemskt enkelt att hålla en magiker fången - eller sätta en magiker ur funktion - just i magiaspekten av karaktären.

Men om man skulle ha med detta i rollspelet så skulle man kunna göra det enkelt för jargier - de kan ha någon sorts ritual (motsvarighet till dop) , där man stoppar in ett järnstycke i kroppen på barnet. Gärna där det är svårt att få bort det, och där det är enkelt att känna efter om järnet är kvar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Jaa! Beading!!!

Men om man skulle ha med detta i rollspelet så skulle man kunna göra det enkelt för jargier - de kan ha någon sorts ritual (motsvarighet till dop) , där man stoppar in ett järnstycke i kroppen på barnet. Gärna där det är svårt att få bort det, och där det är enkelt att känna efter om järnet är kvar.
Jaa! Beading!!!

Fast, alltså, det där kan man ju ha med även om det inte funkar i praktiken. Det handlar ju bara om vad jargiska bönder tror funkar, och som därmed blivit tradition; om Nanórgona sedan skulle skrattat dem i ansiktet i praktiken och blastat bort dem med en nekro-fireball är liksom inte så himla intressant egentligen. Jämför med traditioner och föreställningar i vår världs historia; dop skyddar mot onda makter, omskärelse hämmar otyglad sexualitet, kvinnor till sjöss leder till olycka, svartmuskiga människor är alltid kriminella...yeah right.

Det där var faktiskt en genuint intressant tradition jag nog ska låta dem ha i Jargien. Hade verkligen satt lite färg på landet.

- Ymir, inspirerad
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Oj (OT)

Intressanta aspekter av det hela du lägger fram. En pilspets som tränger in i magikern vore förvisso ett problem med vår regel. Man får väl då säga att ett minimumkrav för järnet är att dess vikt skall vara minst 250 gram, då skulle inte en enda pilspets räcka. Möjligen en spjutspets då, men kanske är det svårare att träffa med en sådan? I min kampanj finns det regler som täcker sådant. Sedan kan en skicklig magiker värja sig mot projektilattacker med magi, åtminstone i min kampanj. Dessutom kan han träna stridskonster som innehåller missilduckning o.dyl.

Jargierna antimagioperation du föreslår diggar jag. Visst. Kanske de operar in 125 gram järn vid nacken och ytterligare 125 gram vid ryggraden, på personer dömda för häxeri. Det skall gälla i min kampanj. Bra idé av dig.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
När halvdemonen Inalea hölls fången av thalaskerna i min kampanj hade de försett henne med en halskrage som på något sätt försvårade kraftigt för henne att alstra daimotropi. Den verkade innehålla någon form av 'Riva sönder väv', typ 2 magnituder, som på något sätt aktiverades så fort hon försökte alstra; då började också halskragen att glöda lätt. Det gjorde ont på henne, och uppmärksammade dessutom eventuella närvarande vakter på att hon försökte bruka magi; så att de kunde klå upp henne ordentligt för att hon varit stygg. (Vilket hon by the way gillade fram till det började bli enformigt). De där två magnituderna räckte förstås för att stoppa Inalea; hon är ingen vidare magiker, och fick max igenom en enda magnitud om hon ansträngde sig. Man kan tänka sig att Catzoran do Thukor, som tagit henne tillfånga, inte hade några stora svårigheter att få en sådan artefakt tillverkad. Hade det däremot rört sig om att hålla typ Nanórgona fången, hade det ju varit en mer problematisk situation indeed. I sådana fall är det kanske bättre att helt sonika, well, ha ihjäl honom?

...men så tenderar också ärkemagikerna i mina kampanjer att hantera magisystemet på ett kinda regelvidrigt sätt. Vanliga dödliga magiker borde det fungera rätt bra att helt sonika bunta ihop och förse med munkavel - eller ögonbindel. För betänk något som tidigare etablerats på forumet:
För att påverka något med magi måste man kunna förnimma det. En magiker för vilken Syn är det primära sinnet, skulle jag således ge svårighet direkt, så fort han försöker påverka något han inte kan se, utan tex bara höra eller känna - om han inte är mer van än genomsnittet att förnimma saker med hörsel och känsel. En blind magiker, hade bara kunnat väva utan svårighet om han -tydligt- kunde förimma målet, tex genom att vidröra det. För de allra flesta magiker borde således en vanlig ögonbindel vara ett ganska bra hinder. Det är mest kamorfer och andra varelser med Andeförnimmelse och Magiförnimmelse som attribut som utan problem kan väva besvärjelser trots det.

Ja, sedan kan man ju förstås lägga Olära på folks besvärjelsefärdighet, men det känns mest...fattigt.

- Ymir, föreslår ödmjukt
Jag gillar ditt inlägg Ymir och dina synpunker är mycket tänkvärda.

I min kampanj använder vi friskt drakar och demoners magiregler (expertreglerna, äventyrsspel). Därför är problemet väldigt annorlunda för oss. Dessutom kan alla magiker i min kampanj känna magi och en del av dem har tillgång till infrasyn, andeförnimmelse eller besvärjelser som ger i stort sett samma fördelar. I min kampanj skiljer vi på lägre magi (EONs regler) och högre magi (drakar och demoners). Alla magiker kan inte de högre skolorna, men ca 20% av dem gör det. Vill vi hålla en demon fången finns det demongissel för det som kan skapas efter Demonologireglerna. Liknande typer av gissel borde förvisso även konstrueras för att kunna hålla magiker fångna och egentligen är det väl kanske coolare än att bara stoppa magiker med järn. Hmmm.

Olära och liknande besvärjelser och förbannelser finns i min kampanj, men då detta anses strida mot Gudarnas regler om Balansens lag, med detta refererar jag inte endast till magikernas "Baklansens lag", utan främst Gudarnas. Det finns intressanta artiklar om Gudarnas syn på världen i "Sinkadus" som ger aspekter på det hela. Hursomhelst så hadlar det förenklat om att Gudarnas redskap inte får behandlas hur respektlöst som helst. Därför har Gudarna enats om att de som är Sanna hjältar och bättre får ett slags extra skydd mot "fega" metoder. En besvärlelse som UTPLÅNA (gör i princip offrets sinne helt utraderat och man blir en bebis i sinnet igen), GLÖMSKA och OLÄRA möter därför ett DUBBELT PSY-motstånd då man utsätter en sann hjälte eller bättre för det. Dessutom finns det en del som har Gudagåvor, Ödesgåvor, Djävulsgåvor eller Mirakelkrafter som kan skydda dem ytterligare mot sådana metoder. Detta leder till att i stort sett kan endast mindre mäktiga magiker drabbas av Olära och dylikt. Sådana kan man nog också, som Ymir föreslår nöja sig med att sätta ögonbindel och handfängsel på, så blir magikern hjälplös. Fast en sådan magiker kanske ändå är så värdelös att han ändå inte med hjälp av magi kan fly?.... Just det ja. Jag bör nog tillägga att i min kampanj skiljer vi markant på Krigarpräster, som kallas för TEURGISTER och magiker. En magiker kan som bekant få stora problem om han dyrkar en Gud och samtidigt brukar magi, fast inte nödvändigtvis. Det beror ju på religionen. I allvetandets brödraskap kan det sannolikt finnas magiker med. Teurgister däremot är en speciell företeelse som ursprungligen (i mitt fall iallfall) kommer från den allra första utgåvan av det allra första drakar och demoner, där dessa Gudarnas redskap beskrivs. Denna företeelse har sedan byggts ut med andra regler från t. ex Hjältarnas Handbok, rollspelstidningen "Sinkadus", mm. I min kampanj är en Teurgist oftast betydligt farligare än en magiker i samma ålder och med samma Gudomliga Status.

Väl mött.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Som jag ser det så är fengelse inget vanligt straff i eon så jag föreställer mig inte några större fängelser. Om man ska se till att en magiker inte smiter placerar man ett par vakter med armborst i magikerns närhet och om magikern eller den andra vakten beter sig skumt har dom order att skjuta magikern.

Lijat - kommer med förslag men är osäker på om det var en cell eller ett strafläger som avsågs.
I Soldarn, Thalamur och Jargien förekommer fängelsestraff. Se artikel i Fenix nr 3, 2007. "De fördömdas sista hopp" inleds i princip med en fängelsevistelse. (Som trådskaparen förövrigt skrev).

Sedan bör man ta i beaktande att alla spelledare kanske inte slaviskt följer vad som står i Neogames moduler, äventyr och artiklar, utan kanske ändrar här och där. Äventyr i fängelser kan dock bli riktigt spännande och det är ur många synvinklar en intressant bestraffningsmetod för en spelledare.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Och har någon koll på magi kan de dessutom kanske veta att den har en begränsad räckvidd, vilken som regel är mindre än ett armborsts...
I vissa spelledares kampanjer är kanske magin mycket kraftfullare än i neogames regler. Är den dock lika impotent som i grundreglerna har du förvisso rätt. Kanske det räcker med att utrusta vakterna med en slangbella? Magiker kommer ju lätt av sig vid smärta. :gremlaugh:

Detta är förvisso en smaksak, men personligen tycker jag att EONs magiregler är löjligt komplicerade och magin på Mundana grisodlar-klen. Visst diggar man det kan nog en missla med slangbella stoppa en magiker från att kasta magi, men i min spelvärld vore det extremt löjligt. Eftersom jag inte gillar fjantiga fantasyfilmer typ Harry Potter, så finner jag inte EONs magiregler passande om man vill spela High fantasy, episk fantasy eller mörk fantasy, vilket är mina tre favoriter, som jag slagit ihop i min kampanj.

Jag misstänker att trådskaparen inte anser att beväpnade vakter bör vara tillräckligt för att stoppa hans spelares magiker, då hade han knappast startat tråden - fast jag kan ha fel... :gremcool:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Magi (OT)

Tja, själv brukar jag förutsätta att spelare förklarar vilka relevanta husregler som gäller eller mer "extrema" spelstilar som används när de skriver ett sånt här inlägg, annars förutsätter jag främst att de spelare omodifierat, och lägger som regel till några kommentarer till möjliga förändringar för att passa mer high eller low, även om jag inte alltid orkar värja mig preventivt mot alla upptänkliga husregler...

Och om reglerna är löjliga eller inte passar nog bäst i en egen diskussion... förresten är magin är HP bra mycket mäktigare och användbarare än i Eon, och det är väl redan fastställt att man måste ändra på en hel del för att spela riktigt episkt eller high i Eon; själv använder jag mig av begrepp som esoterisk biomanti och förmågor som i reglerna inte finns, och jag spelar fortfarande inte i närheten av en episk kampanj....

Och om beväpnade vakter inte räcker är det knappast någon idé med ett fängelse...
 

blazter

Veteran
Joined
25 Apr 2007
Messages
1
Hej hej. Detta kommer att bli mitt första inlägg på detta forum någonsin. Jag är fullt medveten om att jag är skitdålig på att stava så om det dycker upp något får ni leva med det.

När jag spelledde FSH så hadde jag också, lustigt nog, ett thaliskt magikeras med i kampanjen och vi löste det med att han inte berättade för någon att han var magiker.

och angående magiker och järn så har jag helt för mig om att det inte spelar någon roll i eon, eller har jag fel?
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: Magiker i fängelse del 2

Ögonbindel stoppar inte allt en magiker kan tänkas göra men det kan funka som ett enkel temporär lösning. Och har man problem med en mycket mäktig Magiker så tar man nog hjälp av en annan magiker eller hel magikerakademi för att låsa inne honom.

Vad jag fundera över är det lite mer hur stadsvakter och liknade handskas med magi kunniga personer. Magiker är ganska vanliga i Mundana och har funnits i alla tider. Så fånghållarna borde i många fall ha anpassat sig och vara förbereda. Både för att upptäcka magi kunniga och för att låsa inne dem. Så att inte deras fångar exempel vis börjar vi kastar eld bollar på vakterna eller teleporterar sig tillbaka till sitt världhuset.
Troligen borde de ha vänt sig till en magiker akademi eller likande och köpt någon form av billigare standard artefakt för att lösa problem med att hålla de flest magiker på plats.

Artifact 1:
Ett föremål som kan placeras eller byggas in i ett fängelse som gör det omöjlig att alstra nya filamen inom ett vist område.

Artifact 2:
Ett halsband som gör att magikern glömmer av hur han brukar magi. Eller som bestraffar med någon form av smärta eller river sönder väven om man magiker försöker använda magi.
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Hmm Bra tråd.

Jag skulle som SL lösa problemet med trubbigt våld. Stadsvakter o fänglsechefer brukar ha denna lösning nära till hands i mina kampanjer.
Steg 1. Tillfångatagandet. "Följ med frivilligt annars klubbar vi dig medvetslös." Det tar tid att lägga ordentliga besvärjelser och vet man att det är magiker man har med att göra har man ordentligt med gubbar med sig. (Väl på säker plats klubbas magikern medvetslös ändå.)

Steg 2. Att hålla magikern obrukbar: Utmattning är något som magiker ofta brottas med på grund av sin sällan ypperliga fysik. Att hålla magikern på gränsen till svält är därför nödvändigt. Inte ens råttor tillåts slippa in i hans cell. Vättskenivån bör också hållas kort. Skulle han trotts detta trilskas så in med 10 grabbar med knölpåkar o bulta lite till på honom. Efter ca 4-5 dagar borde han förstå budskapet.

Steg 3. Transport/Avrättning: Sagt o gjort reglerna för svält och vätskebrist borde ha gjort sitt i kombination med grundligt klubbande o tortyr. Magikern är nu mogen för vad du vill. (Inklusive räddning, vilket säkert hade välkomnats.)

Jag medger att detta inte är helt optimalt och att spelaren säkert kommer försöka hitta kryphål och hävda si ellert så. Klubba då ner vederböranden med din SL-penna of doom och förklara att vakter som säkert är vidskepliga o rädda reagerar som alla mäniskor alltid har reagerat mot något de inte förstår eller gillar: De klubbar ner skiten.

Lycka till :gremgrin:
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Min lösning.

Du skiter lite i regelverket till bok och improviserar.
1: platsen är "rätt" för att ta emot magiker. All alstring är ObXt6 svårare.
2: all alstring medför Xpoäng smärta. X=tärningar att alstra med, inkllusive SG öknings tärningarna.

Som många vet så finns det vissa dagar då det är lättare att alstra en aspekt, vilket kommer att vara skit viktigt då spelarnen ska fly. En kalender finns i magiboken.

Ex: Området är Ob3t6 svårare att alstra i. Du kastar något med magnitud 1 = Ob4t6. 4p smärta.
Spelaren måste nu slå ett slag eller förlora besvärjelsen.
Sen kan man dra ett extra slag för att karraktären inte ska visa vakterna att han helt plötsligt får ONT.

Jo, glöm inte det extra straffet om magikern blir på kommen; Spöstraff, solstekning etc.
Straffen kan ge tillfälliga stats minskningar, som man kan få tillbaka när man väl tagit sig bort från fängelset och fått vila/träna sig i något ½år.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Magi (OT)

Hummhummm..... Jag och min spelgrupp finner magi vara riktigt mäktigt, men den mår riktigt, riktigt bra av att brukas med en STOR skopa list. Särskilt fototropiker brukar vara farliga, med både osynlighet och blixt...

Dessutom är krigarmagiker, enligt mig, det kanske bästa (Läs kraftfullaste) yrket. Den valmöjlighet och den mångsidighet man får går inte av för hackor.
 
Top