När halvdemonen Inalea hölls fången av thalaskerna i min kampanj hade de försett henne med en halskrage som på något sätt försvårade kraftigt för henne att alstra daimotropi. Den verkade innehålla någon form av 'Riva sönder väv', typ 2 magnituder, som på något sätt aktiverades så fort hon försökte alstra; då började också halskragen att glöda lätt. Det gjorde ont på henne, och uppmärksammade dessutom eventuella närvarande vakter på att hon försökte bruka magi; så att de kunde klå upp henne ordentligt för att hon varit stygg. (Vilket hon by the way gillade fram till det började bli enformigt). De där två magnituderna räckte förstås för att stoppa Inalea; hon är ingen vidare magiker, och fick max igenom en enda magnitud om hon ansträngde sig. Man kan tänka sig att Catzoran do Thukor, som tagit henne tillfånga, inte hade några stora svårigheter att få en sådan artefakt tillverkad. Hade det däremot rört sig om att hålla typ Nanórgona fången, hade det ju varit en mer problematisk situation indeed. I sådana fall är det kanske bättre att helt sonika, well, ha ihjäl honom?
...men så tenderar också ärkemagikerna i mina kampanjer att hantera magisystemet på ett kinda regelvidrigt sätt. Vanliga dödliga magiker borde det fungera rätt bra att helt sonika bunta ihop och förse med munkavel - eller ögonbindel. För betänk något som tidigare etablerats på forumet:
För att påverka något med magi måste man kunna förnimma det. En magiker för vilken Syn är det primära sinnet, skulle jag således ge svårighet direkt, så fort han försöker påverka något han inte kan se, utan tex bara höra eller känna - om han inte är mer van än genomsnittet att förnimma saker med hörsel och känsel. En blind magiker, hade bara kunnat väva utan svårighet om han -tydligt- kunde förimma målet, tex genom att vidröra det. För de allra flesta magiker borde således en vanlig ögonbindel vara ett ganska bra hinder. Det är mest kamorfer och andra varelser med Andeförnimmelse och Magiförnimmelse som attribut som utan problem kan väva besvärjelser trots det.
Ja, sedan kan man ju förstås lägga Olära på folks besvärjelsefärdighet, men det känns mest...fattigt.
- Ymir, föreslår ödmjukt