Nekromanti Magiker i rustning

God45

#PrayersForBahakan
Magiker i rustningar är hur coolt som helst! Men de flesta spel låter en inte köra den karaktären. Hur skulle vi kunna balansera saker så det inte blir för mäktigt i spel som inte tillåter det och vilka spel tillåter en att spela en bepansrad magiker?

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, min uppenbara lösning är ju såklart simpla regler. Om reglerna inte behandlar rustningar så blir det bara ett estetiskt val. Vill du ha rustning så kör på det. Det gör varken till eller från.

Många spel jag gillar har ju inga specialregler för magi, heller (nu var det länge sedan jag spelade ett spel med magiker, men ändå). Vill du vara magiker, så kör på det. Vill du ha lila hår också? Men den här sortens spel tenderar väl inte att fundera så mycket på "balans". Om man vill att rustning och magi är någon form av strategiska val i ett taktiskt stridssystem så är det ju svårare, såklart.

Några andra lösningar:
* Utgå ifrån att magiker kan ha rustning och balansera om spelet. Antagligen behöver du göra magiker lite mindre kraftfulla
* Alla kan lära sig magi om de vill. Magiker är inte en specifik klass. Då blir magi ett taktiskt val bland andra.
* Ingen får vara magiker. Problemet löst!

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Du kan spela en bepansrad mirakelgörare av någon sort (magiker, galen vetenskapsman, exorcist, alkemist etc.) i Whitehack, men om du bär tyngre rustning än läder betalar du dubbelt så mycket HP för dina mirakler.

Hälsar

Christian

God45

#PrayersForBahakan
Simpla regler är en bra lösning. Det är ett rent val i Risus och Wushu tex.

Krille

Super Moderator
  • Betrakta offensiv förmåga som offensiv förmåga, oavsett om den härstammar från magi, guds vrede, svärd eller pilbågar. I så fall spelar inte rustning någon roll. Marvel Heroic Roleplaying/Cortex Plus Heroic kör med den här varianten. De bygger dessutom på med att skyddsförmåga är skyddsförmåga, oavsett om den härstammar från att bli biten av en radioaktiv spindel, ens hitech-rustning, ens ninja-skills eller att man råkar vara en asagud.
  • Kom fram till att spelet

God45

#PrayersForBahakan
•Kom fram till att spelet egentligen handlar om värderingar och relationer, där eventuell offensiv och defensiv förmåga som mest är en bonus. Smallville/Cortex Plus Drama kör på den här, plus att den också betraktar offensiv förmåga på samma sätt som Marvel. Då kommer rustning och eldbollar bli mindre viktiga än att du älskar Clark men Clark har nåt på gång med Lana som i sin tur strular med Jimmy och Lex och dessutom kommer Zod och limmar på dig, och det här gör dig förstås sårad, och som inte det var nog så är det ju tentarusning just nu samtidigt som du försöker platsa i cheerleader-teamet så du är skitstressad och har fanimej inte tid att bry dig om sådana där petitesser som att Zatanna kan trolla och det kan inte vare sig du eller Clark och det skulle ändå inte göra så mycket vare sig till eller från.
Jag förstår inte riktigt hur Smallville systemet funkar om någon spelar Zod. Fuck ditt drama, jag tänker elbow dropa en stad och sedan skrika "Kneel before Zod!" till alla som försöker stoppa mig. Planet Huston kommer känna min vrede!

Krille

Super Moderator
God45 said:
Jag förstår inte riktigt hur Smallville systemet funkar om någon spelar Zod. Fuck ditt drama, jag tänker elbow dropa en stad och sedan skrika "Kneel before Zod!" till alla som försöker stoppa mig. Planet Huston kommer känna min vrede!
Låt oss säga att Smallville inte är riktigt samma universum som Man of Steel eller Superman 2.

God45

#PrayersForBahakan
Fine, teen drama is the name of the game och allt det där :gremsmile:

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
God45 said:
Magiker i rustningar är hur coolt som helst! Men de flesta spel låter en inte köra den karaktären. Hur skulle vi kunna balansera saker så det inte blir för mäktigt i spel som inte tillåter det och vilka spel tillåter en att spela en bepansrad magiker?
Om magi är mäktigare än övrig offensiv förmåga, som närstrid och/eller avståndsvapen, så kan det vara nödvändigt att begränsa magikern för att skapa balans mellan spelare och motstånd. Om magi inte är mäktigare så är det inte nödvändigt att begränsa magiker.

EONs system tillåter magiker att bära rustning, men där är helle inte magi så fantastiskt bra jämfört med närstrid och/eller avståndsstrid.

anth

Vetefan
God45 said:
Det har ju funnits med sen 74 och är en balansfråga - magi är så himla bra att det måste kompenseras med att magiker inte får ha rustning.

I DnD3/3.5/PF har man löst det genom arcane spell failure. Magiker får ha rustning, men plötsligt är det en %-chans att magin inte fungerar - men då vill ingen magiker ha rustning för där går man från att alltid lyckas med magi, till att kanske lyckas.
En lösning kan vara att använda systemet från OSR-spelen Five Ancient Kingdoms eller Spellcraft & Swordplay, där magiker måste slå tärning redan från början för att magin ska fungera. Finns redan magiskaget där tror jag inte man bryr sig lika mycket om det blir sämre när man har rustning.

dawnrazor

Veteran
Mina husregler i D&D/OSR är att magiker visst kan bära rustning av enklare slag (light och medium armor). Risken för att en spell baktänder ökar dock.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I Warhammer FRP kan man köra på en magiker i rustning. Men man får avdrag på sitt "slunga magi"-slag motsvarande rustningsvärdet, så det blir snabbt svårt. Men det finns också talangen "armoured casting" som gör att det inte blir fullt lika svårt.

Överlag håller jag med: magiker i helrustning är COOLT!

Kräkla

Veteran
Elf säger jag, den rasklassen är fortfarande bästa lösningen :gremsmile: Självklart sålåter man spelaren somvill vara mäsknlig magiker i rustning göra det också, Elfklassen raktav fast reskinned. Dåär mörksynen ochdet bara en trolleri till.

Jocke

Man med skägg
I det gamla sagan om ringen rollspelet var ju bära rustning en färdighet man köpte, så genom att härma det men anpassat för valfritt system (typ feats i d&d3,5). Det kräver lite investering från spelaren, men sen är det fritt fram att dra på sig en ringbrynja eller helrustning eller vad man nu vill ha.

Dock så måste magiker i rustning fram och veva med de andra, de får inte stå i bakre ledet och tönta sig; sånt får bra tygmagiker göra.

Tomatalven

Hero
Bara så du vet så ska magiker inte ha plåtrustning. De ska vara mystiska schamaner vars rustning är ett lager av vargtassar, korpfjädrar, runförsedda verktyg av ben och talismaner och pentagram osv.

Möller

Hubert Hortlax
Problemet uppstår väl för att magiker brukar vara glashammare för att låna en term från figurspelarna. Magiker är mäktiga, kan de inte orsaka stor fysisk skada har de andra spells som rejält fuckar med motståndarna (Sleep och Charm är väl sådan?). I gengäld är de sköra och känsliga för angrepp. Det är balansen för dem, liksom. Ger man dem rustningar är de inte sköra längre, då är de bara mäktiga. Inge vidare för balans.

Så, man behöver tänka om. Det rimligaste är väl att göra magikerna mindre mäktiga. Kanske låta någon annan klass vara glashammare (barbarer måhända) och se magikerna som en välavvägd jack-of-all-trad eller en rent försvarsinriktad typ.

Eller, lite spännande. Låt magiker vara både mäktiga och tåliga, men låt dem balansera andra saker istället. Försvar av sina allierade mot offensiva spells. Kan vara en schysst avvägning. Och den skapar en annan typ av misslyckande när man gamblar med andras liv snarare än sitt egna. Men det är klart, de som spelar andra roller än magiker kanske inte kommer ha så roligt ..

Ymir

Liten kantbaron
Problemet uppstår väl för att magiker brukar vara glashammare för att låna en term från figurspelarna. Magiker är mäktiga, kan de inte orsaka stor fysisk skada har de andra spells som rejält fuckar med motståndarna (Sleep och Charm är väl sådan?). I gengäld är de sköra och känsliga för angrepp. Det är balansen för dem, liksom. Ger man dem rustningar är de inte sköra längre, då är de bara mäktiga. Inge vidare för balans.
Det beror på dynamiken kring skadesystemen och rustningarna. Ta Warhammer Fantasy Battle; där räknas alla alver som Glass Cannons, eftersom deras Toughness alltid är 3, vilket gör att de skadas lätt. Men de har ofta väldigt bra rustningar, utan att det spelar jättestor roll då Toughness generellt är viktigare än Armour i Warhammers regler.

På samma sätt funkar det delvis i D&D. Clerics kan ha svinmycket rustning, men de har sämre Hit Dice/Hit Points än fighters, vilket gör att de tål jämförelsevis mindre skada, och de har även sämre To Hit, dvs, de träffar inte lika bra med sina vapen som fighters.

Så det är en variant på hur man kan hantera det. Låt magiker ha hur mycket rustningar som helst, men att de är mindre stryktåliga än rustade krigare som fokuserar på strid med vapen.