Problemet uppstår väl för att magiker brukar vara glashammare för att låna en term från figurspelarna. Magiker är mäktiga, kan de inte orsaka stor fysisk skada har de andra spells som rejält fuckar med motståndarna (Sleep och Charm är väl sådan?). I gengäld är de sköra och känsliga för angrepp. Det är balansen för dem, liksom. Ger man dem rustningar är de inte sköra längre, då är de bara mäktiga. Inge vidare för balans.
Så, man behöver tänka om. Det rimligaste är väl att göra magikerna mindre mäktiga. Kanske låta någon annan klass vara glashammare (barbarer måhända) och se magikerna som en välavvägd jack-of-all-trad eller en rent försvarsinriktad typ.
Eller, lite spännande. Låt magiker vara både mäktiga och tåliga, men låt dem balansera andra saker istället. Försvar av sina allierade mot offensiva spells. Kan vara en schysst avvägning. Och den skapar en annan typ av misslyckande när man gamblar med andras liv snarare än sitt egna. Men det är klart, de som spelar andra roller än magiker kanske inte kommer ha så roligt ..